Zicka Skrevet 6. mai 2016 #1 Skrevet 6. mai 2016 Hei! Samboer og jeg skal kjøpe leilighet. Eller.. Han skal kjøpe siden jeg ikke får boliglån med løpende studielån, slik jeg har forstått det. Jeg skal dog stå som Medbetaler. Krever det noe av meg, annet enn et navn på papiret? Vi skal også ha en skuddsikker kontrakt som sikrer oss begge, dersom noe skulle skje i fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #2 Skrevet 7. mai 2016 Så lenge banken har den sikkerheten de trenger hos den ene, så bør det ikke være noe problem at begge står som låntakere. Det er ryddigst for dere også. Du skal jo ikke være student så mange år. Det samme på boligen. Dere tinglyser eierbrøk. Anonymkode: f37e9...b6b
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #3 Skrevet 7. mai 2016 Du må spørre banken i hvilken grad dette hindrer deg i å få lån når studietiden er over. Medlåner innebærer jo heftelser på deg, såvidt jeg har forstått, så din låneevne blir redusert? Jeg vet ikke dette, men ville undersøkt nøye. Anonymkode: 6826b...bb1
Gjest Blondie65 Skrevet 7. mai 2016 #4 Skrevet 7. mai 2016 Medlånetaker heter det. Et par viktige ting her: Du er medeier i boligen når du er medlånetaker. Det vil si at du skal ha tinglyst en eierandel. Dersom det ikke er det du mener, men at du skal være med å dekke utgiftene hver måned betyr det at din samboer er heleier av boligen i alle offisielle papirer. Det betyr at han ikke får så høyt lån at han kan kjøpe det samme som det dere ville kunne få låne dersom dere kjøpte sammen. Du skal IKKE betale ned på en bolig du ikke har en tinglyst eierandel i. Uansett hva slags kontrakt du ellers skriver, så må du til retten for å bevise dennes gyldighet dersom din samboer velger å være vanskelig. Dette kan fort ta mange år. Ikke gjør det. Enten kjøper du deg inn med en andel - det kan være 10-20-30-40 eller 50 % og er ansvarlig for din andel av boliglånet. Eller du er med å dekke løpende utgifter delt på to i form av en leiepris du betaler for å bo sammen.
Gjest Blondie65 Skrevet 7. mai 2016 #5 Skrevet 7. mai 2016 Snakk med banken. Det er mange med løpende studielån som kjøper bolig. Riktignok vil studielånet redusere hvor mye man kan låne, men helt i null havner man ikke.
Zicka Skrevet 7. mai 2016 Forfatter #6 Skrevet 7. mai 2016 Okei, da skal jeg høre med banken selv også.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #7 Skrevet 7. mai 2016 12 timer siden, Zicka skrev: Hei! Samboer og jeg skal kjøpe leilighet. Eller.. Han skal kjøpe siden jeg ikke får boliglån med løpende studielån, slik jeg har forstått det. Jeg skal dog stå som Medbetaler. Krever det noe av meg, annet enn et navn på papiret? Vi skal også ha en skuddsikker kontrakt som sikrer oss begge, dersom noe skulle skje i fremtiden. Du er virkelig grei, du skal betale på lånet hans, men uten å få noe igjen for det du betaler? Dette kalles å gå i kvinnefella. Du synes helt sikkert det er greit å hjelpe samboer med å øke sine verdier i dag. Men står du en dag ved ett brudd uten å,få en krone igjen for alt det du har betalt, så vil du nok se annerledes på det valget du i dag tenker å gjøre. Samboerkontrakt, det bør du og få skrevet, helst hos en advokat, der dine interesser blir ivaretatt. De fleste flytter sammen i den tro at de skal være sammennfor bestandig, men det tror vel alle som flytter sammen? Anonymkode: 9cb54...aca
Zicka Skrevet 7. mai 2016 Forfatter #8 Skrevet 7. mai 2016 Vi skal ha en kontrakt som sier at vi skal refinansiere lånet, og ta det på oss begge når jeg er ferdig med studiene. Og at jeg skal få igjen det jeg har betalt ved et eventuelt brudd. Vi har en samboerkontrakt, men har tenkt til å skrive ny når leilighet er kjøpt. Forholdet er ikke nytt på noen måte, vi har vært sammen i 5 år, bodd sammen i 4 år. Kjent hverandre i 10 år. Men hvis det er sånn at jeg kan få boliglån selv med løpende studielån, så går jeg ned i banken til uka og hører med de om eventuelt hvor mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå