AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #1 Skrevet 6. mai 2016 Pollensesongen er igang ja, og for første gang merker jeg det på øynene. Hovner litt opp, merker det særlig når jeg står opp, og det kan klø litt iløpet av dagen - heldigvis ikke så galt enda. Har kjøpt zaditen øyedråper, engangsdoser, siden jeg beuker linser. Må innom legen for å få han til å skrive ut nesespray, øyedråper og evt endre tablett. Derfor lurer jeg: Hvordan løser dere linsebrukere øyedråper for allergi? Kan man få endosedråper uten konservering på resept? Må man bestille time for å få dråper og spray, eller er det nok å ringe legekontoret å forklare situasjonen? Anonymkode: 78a45...87b
Thorn Skrevet 7. mai 2016 #3 Skrevet 7. mai 2016 Jeg bruker en type som heter Lomudal, den kommer i engangspipetter. Vet ikke om det er konserveringsmiddel i de eller ei, men vil ikke tro det siden pipetter i åpnet pose må brukes innen en måned. Fikk disse siden jeg bruker linser, syns de fungerer veldig bra!
Sheherasade Skrevet 7. mai 2016 #4 Skrevet 7. mai 2016 Hvis du har allergi bare mot en ting og du reagerer veldig hadde jeg bare fått satt en kortisonsprøyte. Det gjør jeg hver våre så jeg kommer meg gjennom bjørkepollensesongen. Funker som bare det, og har ingen allergireaksjoner i løpet av de 3-4 ukene kortisonen fungerer.
ablaze Skrevet 7. mai 2016 #5 Skrevet 7. mai 2016 Jeg bruker endagslinser slik at jeg har nye, rene linser hver dag. Hvis jeg klør mye går jeg uten linser. Drypper med Spesallerg dråper som fås på resept (engangs). Ringer legen eller bestiller resept online og henter på apoteket.
ablaze Skrevet 7. mai 2016 #6 Skrevet 7. mai 2016 18 minutter siden, Sheherasade skrev: Hvis du har allergi bare mot en ting og du reagerer veldig hadde jeg bare fått satt en kortisonsprøyte. Det gjør jeg hver våre så jeg kommer meg gjennom bjørkepollensesongen. Funker som bare det, og har ingen allergireaksjoner i løpet av de 3-4 ukene kortisonen fungerer. Jeg har også hørt at noen tar kortison med bra effekt. Min lege ville ikke sette slik sprøyte da det ikke er bra med kortison sånn i utgangspunktet. Nå skal det nevnes at jeg bruker mye kortisonkrem allerede pga atopisk eksem, så mulig det var litt av årsaken
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #7 Skrevet 7. mai 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Pollensesongen er igang ja, og for første gang merker jeg det på øynene. Hovner litt opp, merker det særlig når jeg står opp, og det kan klø litt iløpet av dagen - heldigvis ikke så galt enda. Har kjøpt zaditen øyedråper, engangsdoser, siden jeg beuker linser. Må innom legen for å få han til å skrive ut nesespray, øyedråper og evt endre tablett. Derfor lurer jeg: Hvordan løser dere linsebrukere øyedråper for allergi? Kan man få endosedråper uten konservering på resept? Må man bestille time for å få dråper og spray, eller er det nok å ringe legekontoret å forklare situasjonen? Anonymkode: 78a45...87b Nå er det Bjørka som blomstrer de fleste steder. Reagerer du bare på Bjørk, så får du etter reglene ikke blåresept på allergimedisin. Da kan du prøve ut de medisinene mot allergi som finnes på apoteket. Men allergimedisin skal man begynne på minst 14 dager før sesongen starter for å ha best effekt. Bruker du tabletter så kan dette muligens redusere eller fjerne øyesymptomer slik at du ikke har behov for dråper. Allergimedisner kommer det hele tiden nye produkter av, mens andre produkter trekkes tilbake for ennstund eller permanent. Kortisonsprøyte som noen her på forumet forherliger er noe du bør sette deg godt inn i konsekvensene av. De kan ha alvorlige bivirkninger på lang sikt så om det er verdt å bruke for å oppnå symtomfrihet i dag når konsekvensene på sikt er store må hver og en vurdere. Det er og mulig å få store stygge arr på stikkstedet om man er riktig så uheldig. Allergihyposensibilisering er da en bedre løsning. Anonymkode: 8533d...2a2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #8 Skrevet 7. mai 2016 TS her. Reagerer på alt av pollen, særlig gress. Og har symptomer langt utpå høsten, så vil tro jeg får det meste på blå resept. Det at jeg kjenner reaksjon i øynene er derimot nytt av året. Har en liten følelse av at jeg har linser på kontra uten linser (bruker ikke linser hver dag, og tar gjerne et par timer pause om kvelden om jeg bare er hjemme). Kan det være tilfellet at linser beskytter øynene fra pollen? Bruker dagslinser btw. Tror dere jeg trenger legetime, eller kan man be om å få testet ut nye medikamenter over telefon? Anonymkode: 78a45...87b
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #9 Skrevet 7. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Reagerer på alt av pollen, særlig gress. Og har symptomer langt utpå høsten, så vil tro jeg får det meste på blå resept. Det at jeg kjenner reaksjon i øynene er derimot nytt av året. Har en liten følelse av at jeg har linser på kontra uten linser (bruker ikke linser hver dag, og tar gjerne et par timer pause om kvelden om jeg bare er hjemme). Kan det være tilfellet at linser beskytter øynene fra pollen? Bruker dagslinser btw. Tror dere jeg trenger legetime, eller kan man be om å få testet ut nye medikamenter over telefon? Anonymkode: 78a45...87b Har du ikke fått medisinen i løpet av siste 11 - 12 måneder er tommelfingerregelen at pasienten skal inn på ny time. Kjenner legen deg godt, kan det være han skriver resept, men alt dette vurderes ulikt fra lege til lege og er umulig for oss her inne å svare på. Har du allergiplager i mer enn 3 måneder så er du innefor reglene for blåresept på allergimedisin. Timotei/gress allergi er en 3 måneders sak. Det kan være så enkelt som at du reagerer på linsene dine. Du bør snakke med optikeren din. Anonymkode: 8533d...2a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå