Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

God kveld! :)

Min samboer og jeg skal flytte, siden vi bor litt dyrt nå (vil spare for å kunne kjøpe). Vi tenker å finne en leilighet til halvparten av det vi betaler nå.

Vi har allerede funnet én, men det krever mer i depositum enn det vi har liggende (vi har ikke depositum her vi bor nå).

Vi flytter om en måned, så ting begynner å haste litt med å finne boplass, og da bør vi ha en depositumsløsning.

Så jeg lurer på om noen her inne har noen gode depositumtips? :) Å låne hos familie/venner er ikke noe alternativ.

Min far sa jeg kunne låne i bank (han nevnte OPP Finans), og at han kunne stille som sikkerhet. Men jeg tenker at der må det vel ligge noen renter på lur? Vil det være et smart sjakktrekk?

Jeg er ikke så gammel at jeg har kjempemye erfaring med sånt, så setter pris på om det ikke blir mange sure kommentarer i kommentarfeltet her.

Takk på forhånd! :) 

Anonymkode: 0e360...c0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke låne penger i en normal bank? Hvis far stiller som garantist bør det ikke være noe problem. 

Hvor mye penger er det snakk om? 

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan jo spørre utleier om det er greit at dere fyller opp depositumskontoen etterhvert?

Kanskje noen tusen i måneden. Depositumskonto skal uansett opprettes i leietakers navn og være sperret (og husk at det er utleier som skal stå for kostnaden av denne, dersom de krever at dere skal betale den så kan dere ved ett senere tidspunkt trekke dette fra husleien)

Har opplevd at utleier har godtatt dette.

Anonymkode: 197d8...44b

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bruke noe av feriepengene dere får neste mnd - hvis dere jobber da - også kan dere ev. låne resten i banken.

Hvor mye trenger dere til depositum da? 

Anonymkode: 5da67...094

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvilken situasjon dere er i eller hvor gamle dere er, men sjekk etableringslån:) vet DNB har. Da behøver dere ingen sikkerhet eller liknende. Om dere kan betale tilbake raskt så behøver det heller ikke bli dyrt.

Anonymkode: 898c8...767

AnonymBruker
Skrevet

Kan pappa stille sikkerhet, så sier du jatakk til det, og betaler pappa tilbake depositumet i avdrag. Der finnes depositum der du betaler inn litt ogmlitt hver måned, men jeg vil anta at der ligger en tikkende rente - eller annen felle der. Fordi det er for godt til å være sant at det skal være en problemfri løsning. 

Anonymkode: dd572...703

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, stan skrev:

Kan dere ikke låne penger i en normal bank? Hvis far stiller som garantist bør det ikke være noe problem. 

Hvor mye penger er det snakk om? 

Jeg aner ikke :P Er det bedre?

Det er snakk om 24.000 kr.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan jo spørre utleier om det er greit at dere fyller opp depositumskontoen etterhvert?

Kanskje noen tusen i måneden. Depositumskonto skal uansett opprettes i leietakers navn og være sperret (og husk at det er utleier som skal stå for kostnaden av denne, dersom de krever at dere skal betale den så kan dere ved ett senere tidspunkt trekke dette fra husleien)

Har opplevd at utleier har godtatt dette.

Anonymkode: 197d8...44b

Det er kjempemange om leiligheta, så jeg er redd det skal gjøre meg uattraktiv om jeg skal begynne å finne løsninger på pengemangel allerede før første husleie.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bruke noe av feriepengene dere får neste mnd - hvis dere jobber da - også kan dere ev. låne resten i banken.

Hvor mye trenger dere til depositum da? 

Jeg har allerede planlagt å bruke alle ferie- og skattepengene mine på å betale for et møbel jeg har kjøpt, for å slippe unna dyre renter.
Min samboer skal bruke alle sine på å betale ned noe gjeld han har...

Det er snakk om 24.000 kroner :)

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvilken situasjon dere er i eller hvor gamle dere er, men sjekk etableringslån:) vet DNB har. Da behøver dere ingen sikkerhet eller liknende. Om dere kan betale tilbake raskt så behøver det heller ikke bli dyrt.

Anonymkode: 898c8...767

Hva er etableringslån? :)

Jeg har tidligere hatt en runde i banker for å sjekke om det finnes noe depositumslån eller noe annet, men fikk som svar at jeg ikke ville få noe, og at jeg heller burde låne hos noen privat. Da hadde jeg ingen som stilte som sikkerhet, da.

Jeg er 24 år og har ingen betalingsanmerkninger. Har 60% fast jobb, pluss en deltidsjobb, som tilsvarer ca. 120 % jobb i måneden. Men det er jo bare 60-prosenten som er fast. Dette vil kanskje ikke være nok om jeg søkte et etableringslån? Eller? :)

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har allerede planlagt å bruke alle ferie- og skattepengene mine på å betale for et møbel jeg har kjøpt, for å slippe unna dyre renter.

Etter det du skriver her så vil jeg iallefall anbefale å ikke ta opp forbrukslån for å betale depositumet, da det virker som dere ikke har helt kontroll på økonomien fra før av. 

Anonymkode: 503bb...e8b

• Liker 10
Skrevet

Jeg gikk i banken og spurte om de hadde en løsning for depositumslån, jeg. Dette er riktignok kanskje 10 år siden. Banken jeg brukte da (Nordea) hadde ingen bestemt depositumsløsning, men det vet jeg at noen andre banker har. Jeg fikk et forbrukslån med forholdsvis høy rente (men ikke like høy som hos mindre banker som baserer seg på forbrukslån uten sikkerhet). Ingen gunstig greie, med andre ord, men det løste problemet der og da. Jeg fikk satt opp et automatisk trekk, og betalte ned mer de månedene jeg hadde mulighet. Jeg tror ikke det gikk et år en gang før alt var betalt. 

Jeg kan ikke skjønne hvorfor du skal trenge å bruke din far som sikkerhet når du jobber såpass mye som du gjør. Det burde ikke være noe problem å få et lite lån i banken til det formålet. Men som sagt, jeg vet ikke hvordan policyen er nå, mtp at dette er kanskje 10 år siden.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter det du skriver her så vil jeg iallefall anbefale å ikke ta opp forbrukslån for å betale depositumet, da det virker som dere ikke har helt kontroll på økonomien fra før av. 

Anonymkode: 503bb...e8b

Har kontroll, men har ikke mye mer til overs enn det jeg trenger hver måned. Tjener jo ikke kjempebra, og har ikke akkurat hatt så god tid til å spare, siden jeg har studert nesten hele livet : )

Har du noen andre forslag på hva som kan være lurt å gjøre? Jeg er i hvert fall overbevist om at flytting må til for at jeg skal gå mer i pluss og ha muligheter til å fylle sparekontoen, så jeg må nesten finne en lur måte å få tak i depositumspengene på :)

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke :P Er det bedre?

Det er snakk om 24.000 kr.

Det er kjempemange om leiligheta, så jeg er redd det skal gjøre meg uattraktiv om jeg skal begynne å finne løsninger på pengemangel allerede før første husleie.

Hva er viktigst, tak over hodet eller nye møbler? Derekunne fint klart dere med å kjøpe en brukt sofa på finn, og brukt feriepenger og skattepenger på depositum, for så å kjøpe nye møbler når dere har råd til det. Det er sånn de fleste nyetablerere må gjøre det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Undersøk om huseier går med på dette: https://www.husleie.no/?page=garanti

Anonymkode: 4d925...717

Da er det billigere med forbrukslån...

Anonymkode: 7bce5...ed6

Skrevet

Nettopp vært i samme situasjon, og jeg fikk etableringslån. Er student og jobber bare 40% (om det i det hele tatt er så mye) ved siden av. Dette var hos DNB :-)

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det billigere med forbrukslån...

Anonymkode: 7bce5...ed6

Nå vet ikke jeg hvor husleie er på,men kan ike forstå hvordan det vil lønne seg å ta 24.00 i forbrukslån kontra dette? Ja  du taper de pnege du legger inn,men alikevel

Anonymkode: 4d925...717

Gjest Blondie65
Skrevet

OppFinans har egen hjemmeside. Renter og betingelser finner du der ( så akkurat reklame for dem der 12 % rente er nevnt.

Jeg tenker at dersom dere planlegger istedenfor å ta impulsive avgjørelser (møbel og flytting på krita) så slipper dere låne. Når du alt har dårlig råd er ikke forbrukslån, depositumlån eller andre former for kreditt noen løsning. Du har allerede dårlig råd, spar først og flytt når dere har depositum klart. Dere er to som skal spare til f.eks 24.000 i depositum.  Spar 1000/mnd hver i et år og dere er i land. Styr unna impulskjøp dere ikke har råd til å kjøpe kontant.

PS: hvis dere ikke makter å spare 2.000/mnd har dere heller ikke råd til et forbrukslån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...