LineHearty Skrevet 6. mai 2016 #1 Skrevet 6. mai 2016 (endret) Jeg vurderer å politianmelde en person som har vært voldelig mot meg. Jeg har fortalt poltiiet om saken. Det som skjer er at jeg skulle undersøke skaden hos lege. Legen fant med en gang en skade som han sier er forårsaket av et slag. Ble henvist videre for nærmere utredning og undersøkelser. Men, jeg har ingen vitner til at vedkommende har bedrevet vold mot meg. Det eneste jeg hadde var beviser for at han har sendt trusler om å lage et helvete for meg, og andre rundt meg. En venn av meg var ganske oppsatt fordi hans navn ble nevnt i truslene. Dermed så lurer jeg på : er det vits å anmelde en sånn sak? Endret 6. mai 2016 av LineHearty
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #2 Skrevet 6. mai 2016 Et øyeblikk siden, LineHearty skrev: Jeg vurderer å politianmelde en person som har vært voldelig mot meg. Jeg har fortalt poltiiet om saken. Det som skjer er at jeg skulle undersøke skaden hos lege. Legen fant med en gang en skade som han sier er forårsaket av et slag. Ble henvist videre for nærmere utredning og undersøkelser. Men, jeg har ingen vitner til at vedkommende har bedrevet vold mot meg. Det eneste jeg hadde var beviser for at han har sendt trusler om å lage et helvete for meg, og andre rundt meg. En venn av meg var ganske oppsatt fordi hans navn ble nevnt i truslene. Dermed så lurer jeg på : er det vits å anmelde en sånn sak? Utifra hva du forteller nei. Veldig vanskelig når man ikke har bevis, anbefaler deg å google f, eks det å anmelde voldekts saker, 16 prosent av voldekter blir anmeld, kun av 10 prosent av de havner i retten, og det har også vært en artikkelen om en som anmelde en for voldekt, personen ble friskjent og i etterkant saksøkte kvinnen for hundre vis av kr og vant, en anmeldse tar polititet flere år å undersøke og stort sett ett brev om at saken er henlagt, jeg kunne hA skrevet mer, anbefaler deg heller å lese artiklenene Så det er opptil deg om du vil gå igjen alt det følsesemessige, pengene og tid. Har du ikke noe bevis, tror jeg desverre du kan droppe, selv saker med medium til sterke bevis går ikke til retten. Skulle ting ha vært andeledes ja! Men jeg vil heller være ærlig med deg enn at du går blåøyd inn i dette. Dette kommer til være mange som er uening med med og si anmeld, god mulig at de har rett og gjør hva du synes er rett, og hva du vil! Du kan gi politiet/kripos en anonym bekymringsmelding. Anonymkode: d34a8...83e
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #3 Skrevet 6. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Utifra hva du forteller nei. Veldig vanskelig når man ikke har bevis, anbefaler deg å google f, eks det å anmelde voldekts saker, 16 prosent av voldekter blir anmeld, kun av 10 prosent av de havner i retten, og det har også vært en artikkelen om en som anmelde en for voldekt, personen ble friskjent og i etterkant saksøkte kvinnen for hundre vis av kr og vant, en anmeldse tar polititet flere år å undersøke og stort sett ett brev om at saken er henlagt, jeg kunne hA skrevet mer, anbefaler deg heller å lese artiklenene Så det er opptil deg om du vil gå igjen alt det følsesemessige, pengene og tid. Har du ikke noe bevis, tror jeg desverre du kan droppe, selv saker med medium til sterke bevis går ikke til retten. Skulle ting ha vært andeledes ja! Men jeg vil heller være ærlig med deg enn at du går blåøyd inn i dette. Dette kommer til være mange som er uening med med og si anmeld, god mulig at de har rett og gjør hva du synes er rett, og hva du vil! Du kan gi politiet/kripos en anonym bekymringsmelding. Anonymkode: d34a8...83e Så gjør hva du vil og hva du synes er riktig! Bare undersøk slikt at du vet hva du går til. Lykke til Anonymkode: d34a8...83e
LineHearty Skrevet 6. mai 2016 Forfatter #4 Skrevet 6. mai 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utifra hva du forteller nei. Veldig vanskelig når man ikke har bevis, anbefaler deg å google f, eks det å anmelde voldekts saker, 16 prosent av voldekter blir anmeld, kun av 10 prosent av de havner i retten, og det har også vært en artikkelen om en som anmelde en for voldekt, personen ble friskjent og i etterkant saksøkte kvinnen for hundre vis av kr og vant, en anmeldse tar polititet flere år å undersøke og stort sett ett brev om at saken er henlagt, jeg kunne hA skrevet mer, anbefaler deg heller å lese artiklenene Så det er opptil deg om du vil gå igjen alt det følsesemessige, pengene og tid. Har du ikke noe bevis, tror jeg desverre du kan droppe, selv saker med medium til sterke bevis går ikke til retten. Skulle ting ha vært andeledes ja! Men jeg vil heller være ærlig med deg enn at du går blåøyd inn i dette. Dette kommer til være mange som er uening med med og si anmeld, god mulig at de har rett og gjør hva du synes er rett, og hva du vil! Du kan gi politiet/kripos en anonym bekymringsmelding. Anonymkode: d34a8...83e Vet. Er bare en årsak til at jeg vurderer å anmelde. Det er fordi han har plager meg fortsatt. Men dersom han slutter så vil jeg garantert ikke anmelde Jeg vet at jeg kommer sikkert ingen vei med den saken. Men pga helsesituasjonen så må jeg nødt å undersøke skaden og gjøre det som må gjøres for å bli helt frisk igjen. Jeg vet ikke hvorfor han slo meg på den måten han gjorde. Tror han mente det som lek. Men det var ganske hardt, og for meg ble det et problem. Men jeg har fått anbefalinger om å la det ligge inntil videre, men det er nok med at politiet nå er klar over hva som har hendt og situasjonene. Tror de fleste anmeldelser blir henlagt.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #5 Skrevet 6. mai 2016 Et øyeblikk siden, LineHearty skrev: Vet. Er bare en årsak til at jeg vurderer å anmelde. Det er fordi han har plager meg fortsatt. Men dersom han slutter så vil jeg garantert ikke anmelde Jeg vet at jeg kommer sikkert ingen vei med den saken. Men pga helsesituasjonen så må jeg nødt å undersøke skaden og gjøre det som må gjøres for å bli helt frisk igjen. Jeg vet ikke hvorfor han slo meg på den måten han gjorde. Tror han mente det som lek. Men det var ganske hardt, og for meg ble det et problem. Men jeg har fått anbefalinger om å la det ligge inntil videre, men det er nok med at politiet nå er klar over hva som har hendt og situasjonene. Tror de fleste anmeldelser blir henlagt. Jeg ble anbefalt selv ikke anmelde en kamerat som dopet meg med ned, da jeg ikke bevise ett fnugg-jeg gjorde det eneste jeg kunne anonymt melding til Kripos. Jeg vet ikke hvem du fikk anbefalt å la det ligge videre,men hvis du ønsker dette,så undersøk det med fagfolk som kan svare bedre enn oss på KG: Anonymkode: d34a8...83e
LineHearty Skrevet 6. mai 2016 Forfatter #6 Skrevet 6. mai 2016 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble anbefalt selv ikke anmelde en kamerat som dopet meg med ned, da jeg ikke bevise ett fnugg-jeg gjorde det eneste jeg kunne anonymt melding til Kripos. Jeg vet ikke hvem du fikk anbefalt å la det ligge videre,men hvis du ønsker dette,så undersøk det med fagfolk som kan svare bedre enn oss på KG: Anonymkode: d34a8...83e Jeg har pratet litt med en av dem som ble truet via meldingene. Han ble litt sur og oppgitt og sa:at han burde mulig anmeldes, fordi han synes det hele høres helt sprøtt ut. Han jobber innen juss. Men han ba meg vente så lenge som mulig. Men da han fikk vite at han selv var truet var han litt oppbrakt. Beste er å la det ligge inntil videre, tror jeg. Men fortsetter han med drama i livet mitt, så blir han nok anmeldt! Skaden er dokumentert, men den skal utredes videre. Endret 6. mai 2016 av LineHearty
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #7 Skrevet 6. mai 2016 Dessverre er en anmeldelse en større belastning for deg enn avhjelp. De fleste saker som din blir dessverre henlagt, men politiet vil i noen tilfeller etterforske og be om en forklaring fra mannen du har anmeldt. Og det kan provosere mannen og eskalere trusselen ytterligere etter at polititet har henlagt saken. Og skulle saken gå så langt som til domstolene, risikerer du erstatningsansvar hvis han skulle bli frikjent. Noe som statistisk sett er svært sannsynlig. Anonymkode: 64dda...da9 1
Gjest Coolaid Skrevet 6. mai 2016 #8 Skrevet 6. mai 2016 (endret) 3 timer siden, LineHearty skrev: Jeg vurderer å politianmelde en person som har vært voldelig mot meg. Jeg har fortalt poltiiet om saken. Det som skjer er at jeg skulle undersøke skaden hos lege. Legen fant med en gang en skade som han sier er forårsaket av et slag. Ble henvist videre for nærmere utredning og undersøkelser. Men, jeg har ingen vitner til at vedkommende har bedrevet vold mot meg. Det eneste jeg hadde var beviser for at han har sendt trusler om å lage et helvete for meg, og andre rundt meg. En venn av meg var ganske oppsatt fordi hans navn ble nevnt i truslene. Dermed så lurer jeg på : er det vits å anmelde en sånn sak? Det er ikke din oppgave å bevise at du har blitt utsatt for vold eller overgrep. Det er politiet sin jobb. Din "jobb" er å anmelde forholdet. Du trenger hverken vitner eller annet. Det er en stor fordel at du har vært hos lege, det går som bevis. Det samme gjelder for truslene du har du har tatt vare på. Det belyser og sannsynliggjør at det du sier er sant. Det er også en stor fordel å anmelde forhold til politiet selv om saken skulle bli henlagt. Skulle vedkommende opptre voldelig igjen kan politiet se en historikk som sannsynliggjør at vedkommende er verdt å etterforske på ny. Syns forøvrig det er bekymringsverdig at flere her anbefaler ts å ikke anmelde vold, hva er det for noe å si? ? ?. I tillegg til grunnene jeg nevner over, bør man anmelde vold for sin egen selvfølelse skyld. Det handler også i stor grad at man ikke skal godta å bli krenket som menneske. Endret 6. mai 2016 av Coolaid
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #9 Skrevet 6. mai 2016 11 minutter siden, Coolaid skrev: Syns forøvrig det er bekymringsverdig at flere her anbefaler ts å ikke anmelde vold, hva er det for noe å si? ? ?. I tillegg til grunnene jeg nevner over, bør man anmelde vold for sin egen selvfølelse skyld. Det handler også i stor grad at man ikke skal godta å bli krenket som menneske. http://mm.aftenposten.no/2015/1-av-100/ (artikkelen gjelder riktignok voldtekt, men tilnærmet alle punktene som listes opp for hvorfor erfarne fagfolk vil fraråde ofre å anmelde, vil også gjelde for voldsofre) Anonymkode: 23017...937
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #10 Skrevet 6. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dessverre er en anmeldelse en større belastning for deg enn avhjelp. De fleste saker som din blir dessverre henlagt, men politiet vil i noen tilfeller etterforske og be om en forklaring fra mannen du har anmeldt. Og det kan provosere mannen og eskalere trusselen ytterligere etter at polititet har henlagt saken. Og skulle saken gå så langt som til domstolene, risikerer du erstatningsansvar hvis han skulle bli frikjent. Noe som statistisk sett er svært sannsynlig. Anonymkode: 64dda...da9 Hadde tenkt å svare hvor feil denne antagelsen er, men det viste seg at det faktisk er teoretisk mulig selv om fremstillingen din er noe for enkel. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Attearing-ma-betale-overgripers-sakskostnader-5578458.html Anonymkode: 23017...937
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #11 Skrevet 7. mai 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde tenkt å svare hvor feil denne antagelsen er, men det viste seg at det faktisk er teoretisk mulig selv om fremstillingen din er noe for enkel. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Attearing-ma-betale-overgripers-sakskostnader-5578458.html Anonymkode: 23017...937 Nå har nå du behandlet 2 forskjellige innlegg, og laget det til enn. og det synes jeg er rååten. Anonymkode: d34a8...83e
MapleSirup Skrevet 7. mai 2016 #12 Skrevet 7. mai 2016 9 timer siden, Coolaid skrev: Det er ikke din oppgave å bevise at du har blitt utsatt for vold eller overgrep. Det er politiet sin jobb. Din "jobb" er å anmelde forholdet. Du trenger hverken vitner eller annet. Det er en stor fordel at du har vært hos lege, det går som bevis. Det samme gjelder for truslene du har du har tatt vare på. Det belyser og sannsynliggjør at det du sier er sant. Det er også en stor fordel å anmelde forhold til politiet selv om saken skulle bli henlagt. Skulle vedkommende opptre voldelig igjen kan politiet se en historikk som sannsynliggjør at vedkommende er verdt å etterforske på ny. Syns forøvrig det er bekymringsverdig at flere her anbefaler ts å ikke anmelde vold, hva er det for noe å si? ? ?. I tillegg til grunnene jeg nevner over, bør man anmelde vold for sin egen selvfølelse skyld. Det handler også i stor grad at man ikke skal godta å bli krenket som menneske. Kunne like gjerne markert hele innlegget....Helt enig!!! Man bør alltid anmelde vold!!!! 1
nordpedant Skrevet 7. mai 2016 #13 Skrevet 7. mai 2016 14 timer siden, LineHearty skrev: Jeg vurderer å politianmelde en person som har vært voldelig mot meg. Jeg har fortalt poltiiet om saken. Det som skjer er at jeg skulle undersøke skaden hos lege. Legen fant med en gang en skade som han sier er forårsaket av et slag. Ble henvist videre for nærmere utredning og undersøkelser. Men, jeg har ingen vitner til at vedkommende har bedrevet vold mot meg. Det eneste jeg hadde var beviser for at han har sendt trusler om å lage et helvete for meg, og andre rundt meg. En venn av meg var ganske oppsatt fordi hans navn ble nevnt i truslene. Dermed så lurer jeg på : er det vits å anmelde en sånn sak? Jo, det er vits å anmelde det. Denne personen slo deg slik at du ble skadd. Du skal anmelde dette. Ferdig snakket. Og siden du har beviser for at han har truet deg anmelder du det i samme slengen. Det er straffbart å true andre mennesker. Kjør på. 1
nordpedant Skrevet 7. mai 2016 #14 Skrevet 7. mai 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Og skulle saken gå så langt som til domstolene, risikerer du erstatningsansvar hvis han skulle bli frikjent. Noe som statistisk sett er svært sannsynlig. TS risikerer ikke erstatningsansvar om voldsmannen blir frikjent i denne saken. Det er så fjernt fra en reell mulighet at det nærmest er virkelighetsfjernt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå