Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest jente 23
Skrevet

Hei. Som sagt i overskrift er det dette jeg lurer på.

Kjæresten min og jeg har vært sammen i over et år nå. Vi ble sammen et halvt år etter det ble slutt med han og hans tidligere samboer. Jeg ville ikke være sammen med ham om de ikke ble venner først (Føler at dersom de har så sterke missfølelser for hverandre så er der noe mer der og..) De var sammen i 5 år, og har gått gjennom mye sammen (dødsfall, sykdom, ungdomstiden). Hun er emosjonell ustabil og støtter seg til han hver gang noe går galt.. enda.. Og det var greit i begynnelsen.. Men, jeg syntes det begynner å bli litt patetisk. Nå har vi flyttet fra der vi bodde før så kontakt foreløper bare pr mail nå. 2 ganger i mnd. Dette fordi jeg sa at en gang i uken er for drøyt for meg og takle. I sommer kom hun til han ofte. Og til tider sa hun ikke brae ting om meg til han. (hun kjenner ikke meg eller noen av mine venner) Hun sende også meldinger og ringte da vi bodde der.

Han sier det er godt for han å vite at hun har det bra (og det er det jo, jeg skjønner) dette pga den fortiden, støtten hun har vært for han. Og det gjør at jeg ikke kan si noe mer på det. Men det gjør så vondt å vite at det aldri kommer til å bli over. Og at jeg er drivkraften for at de skulle bli venner.. I førsten ville ikke hun ha kontakt med han, men med engang hun ville stilte han opp for henne med en gang..

JEg syntes det hele virker litt snodig. Det er første kjæresten min, og henne var hans første kjæreste. Så jeg vet ikke hva som er normalt i forhold til ekser. Når er nok, og hvor går grensen. HAn er åpen og forteller meg det som blir sagt og hva hun sier/spør om evt han. Og jeg føler meg så lumpen som får vondt av denne kontakten. For hun har jo støttet han mye før.

Jeg syntes en gang i mnd får være nok med denne "pleien" av det gamle forholdet. Men det syntes ikke han. Mens han samtidig sier at det er noe jeg må leve med, sier han og at om det er det jeg vil så kutter han kontakten.Men det kan jeg aldri be om. Er ikke noe jeg vil heller..Jeg vil det skal dabbe av..ikke ta seg opp...

ER det noen som har synspunkter eller har samme opplevelser? Setter enormt stor pris på hjelp :(

Videoannonse
Annonse
Gjest jente 26
Skrevet

Du skriver langt ...

Jeg syntes jo mindre eks jo bedre :P

Det kan være vanskelig for henne om han har noen og hun ikke, når det eller alltid har vært dem..

Skrevet

Man skal være glad for det man har. Han er med deg, og du skal bare nyte det. Om du ser det ikke er noe du klarer å leve med uten å ha det vondt er dere ikke ment for hverandre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor skal man fortsette og ha kontakt med xn om det er slutt? Har man barn sammen, så er det noe helt annet. Men ikke ellers. Jeg kan ikke se noe poeng i det i det hele tatt.

Selv har jeg en x jeg har barn med, og han snakker jeg med en gang i blandt om det er noe som gjelder barnet vårt. Andre x'er ser jeg ikke noen grunn til å ha oppsøkende kontakt med. Klart at går jeg meg på en av dem i butikken eller på by'n, så hilser jeg jo høflig på og slår av en prat. Men det er det..

Gjest Madam Felle
Skrevet

Skriver under på gjest sitt innlegg. :wink:

Gjest jente 23
Skrevet

Han vil på en måte "betale tilbake" for den støtten hun har gitt han.. Han er jo bare snill på en måte.. Men.. Det er ikke godt. Jeg elsekr at han er snill..Men det er bare vondt å måtte godta. Det blir som om skal han ha det bra, har ikke jeg det. Og vica versa... Er det noe som vil gå over for min del?

Gjest jente 23
Skrevet

Kan jo føye til at de var sammen i 5 år

Gjest Been there...
Skrevet

Jeg synes du har sagt i fra på en fin måte. At ja, du aksepterer at han har noe kontakt med henne, men at du også setter grenser for hvor mye. Det har du rett til å gjøre. Han er sammen med deg nå, og hans fortid er - ja, nettopp det: fortid.

Hvis han ikke klarer å løsrive seg fra henne, må du kjempe med nebb og klør for å gjøre det for ham. Hvis du føler han er verdt å kjempe for, da... Det er dessverre slik at menn ofte sliter med dårlig samvittighet etter et brudd, uansett hvem som har "skyld" i det, og tro du meg: det er mange kvinner der ute som utnytter det for alt det er verdt og litt til...

Jeg satte også grenser ovenfor min samboer. Jeg syntes hans ex kontaktet ham for ofte for ting som han overhodet ikke hadde ansvar for lenger. Skifte dekk på bilen, en vaskemaskin som ikke fungerte som den skulle - you name it, hun fant stort sett alltid et påskudd for å ta kontakt. Og hadde ikke jeg satt foten ned, så hadde han hjulpet henne med alt dette.

Og du er inne på noe som er veldig viktig: Han skal IKKE ha det bra på bekostning av deg!!! Har han valgt deg, så får han være mann nok til å ta vare på deg også!

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Er vel ganske tydelig at han ikke vil gi slipp på henne??

Det er vel ikke noen vits å ha kontakt eller være venn med en eks? Ikke om det ikke er barn med i bildet, eller de er i samme nære vennegjeng.

Fatter ikke helt hvorfor du pusja de til å bli venner? Virker som det kanskje har virket mot sin hensikt da, at det ble slutt pga at de ikke gikk så godt sammen, men nå er de blitt gode venner igjen?

At han må gi henne tilbake er bullshit og unnskyldningen hans for å fortsatt ha henne i sitt liv.

Jeg hadde ikke godtatt det.

Å sende en sms en gang i blandt, noen få i året for å høre hvordan det går etter det ble slutt er normalt, men ikke akkurat nødvendig...

Skrevet

Det kan da ikke være SÅ unormalt å være venner med eksen sin? :o

Så lenge han ikke er interessert i henne som noe mer enn en venn, synes jeg virkelig ikke at et par brev i måneden er mye å klage over...

Med mindre det er sånn at han ikke får lov til å ha venner?

Hadde ikke jeg latt kjæresten min nekte meg iallefall :evil:

Gjest beenthere
Skrevet

Man skal overhodet ikke ha kontakt med såkalte exer.

Kun EN gyldig grunn, og det er felles barn.

Ellers absolutt ingen grunn til kontakt. En eller annen gang vil dette kun føre til unødvendige problemer.

Slutt er slutt. Udiskutabelt.

Gjest jente 23
Skrevet

[quote="anonym"Fatter ikke helt hvorfor du pusja de til å bli venner? Virker som det kanskje har virket mot sin hensikt da, at det ble slutt pga at de ikke gikk så godt sammen, men nå er de blitt gode venner igjen?

At han må gi henne tilbake er bullshit og unnskyldningen hans for å fortsatt ha henne i sitt liv.

Skrevet

Synes ikke det går an å være bombastisk i noen retning mht kontakt med ekser. Noen ganger avsluttes forholdet fordi man ikke lenger har romantiske følelser for hverandre, men liker hverandre likevel og ønsker å forbli venner.

Andre ganger avsluttes forholdet fordi man ikke utstår hverandre lengre og da er det jo liten vits i å opprettholde kontakt.

Jeg har ekser som er venner, og jeg har ekser jeg ikke har sett eller snakket med siden det ble slutt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er da rimelig vanlig å ikke like ekser, er da en grunn til at de ble enttopp ekser??

Høres hetl sykt ut at man skal ha kontakt med en eks om en vanlig venn, og skrive brev flere ganger i måneden?? DA er det jo klart at følelsenen langt fra er over ja.

Å ha venner og ha esker som venner er to FULLSTENDIG ulike ting og det tror jeg alle skjønner om de vil.

At hun skal bruke DIN kjæreste som en skulder å gråte på tyder jo bare på at hun ikke har venner og at de to fortsatt fungerer som kjærester på enkelte områder....

Skrevet

Eiesyke er en forferdelig ting! :evil:

Fy skam til dere som nekter kjæresten kontakt med eksen! H*n bør få velge selv, og hvis h*n velger en annen fremfor deg var det ikke slik at det skulle bli dere.

Frihet under ansvar er det beste - mener nå jeg... :roll:

Og forresten: En eks kan fint være en venn uten at det er sterkere følelser i bildet.

Gjest jente 23
Skrevet

Men, nå er det ikke slik at jeg ønsker å gi han noe ultimatum. Og vi har kommet til et slags kompromiss der en gang i mnd er nok.

Jeg vil ikke nekte han å ha kontakt med eksen. Jeg syntes det til tider blir for intimt til hva som er ønskelig for meg. For meg...

Jeg vil aldri la han velge mellom å ha kontakt med eksen og meg. Det ville være for smålig.. Men jeg ser også at om dette ikke er noe jeg klarer å takle slik at jeg har det helt bra. Vil jeg velge å gå. Og det vet jeg er noe ingen av oss vil. Som HuiSvingen da er det ikke ment å være oss. DEt er den oppfattning jeg har og. Har jeg det ikke bra, eller har ikke han det bra, så er vi ikke ment for hverandre. Det skal være unødvendig å gjøre for mange (kanskje ingen) forandringer. Det skal ikke være psykisk anstrengelse å være sammen med noen. Det skal være en psykisk lettelse,

Skrevet
Eiesyke er en forferdelig ting! :evil:

Fy skam til dere som nekter kjæresten kontakt med eksen! H*n bør få velge selv, og hvis h*n velger en annen fremfor deg var det ikke slik at det skulle bli dere.

Frihet under ansvar er det beste - mener nå jeg... :roll:

Og forresten: En eks kan fint være en venn uten at det er sterkere følelser i bildet.

Kan vel ikke sies bedre en dette..

Gjest Anonymous
Skrevet

Så i kampen om oppmerksomheten til kjæresten din vinner eksen? Han får heller ha henne enn deg, for du kan ikke nekte ham å ha henne?

Nehei..?? Han skal få ha i pose og sekk han da, mens du, jenta hans skal "lide". Eksen hans må da for pokker ha andre enn ham nå etter så lang tid? Det er faktisk ikke slik at han skal være hennes trøstende skulder forever bare fordi de har vært sammen. Kanskje aller minst da. De som sier at man fint kan ha venneforhold til ekser, snakker ikke om folk de har vært samboere og kjærester med i mange år. Med slike følger det alltid komplikasjoner som her, at den "nye" føler seg tilsidesatt.

Virker jo som alle her mener at det er hun som får tusle om hun ikke liker at han må sende brev til henne flere ganger i mnd, og fordi han alltid stiller opp når hun trenger ham. Jeg mener det er motsatt, han må snart greie å løsrive seg fra eksen sin. Nå har han ny dame, og eksen får greie seg selv!

Skrevet

Livet må gå videre - mine ekser har jeg overhodet ikke hatt kontakt med etter at det ble slutt.

Noe helt annet er selvsagt om en har barn sammen eller at man har samme vennekretsen - men brev, meldinger, osv høres ikke helt bra ut om man vil være ferdig med et forhold og gå videre med livet sitt.

Høres nesten ut som typen må ha noen "gående på gress" - ikke helt realt i mine øyne. Man må klare å løsrive seg fra det gamle når man inngår et nytt forhold.

Skrevet

Høres ut som om du har fått "forhandlet" deg ned til et rimelig kontaktnivå. En gang i måneden er jo ikke så galt, -særlig ikke når han er åpen om det. Men jeg håper jo for din del at det etterhvert ender på en-gang-i-året kontakt. For jeg skjønner at det ikke er spesielt morsomt å ha eks'en hans hengende rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...