Babyface Skrevet 18. juli 2002 #1 Skrevet 18. juli 2002 Nabojenta her har uplanlagt blitt gravid. Hun vil veldig gjerne beholde fosteret, han absolutt ikke. Hva gjør man i en slik situasjon? Min mening er vel at jenta bør bestemme, siden det er hun som føler graviditeten på kroppen og det er hun som etterhvert skal amme osv osv. Men det er jo ganske jæv.. å bli far mot sin vilje også! Hva mener dere?
Gjest SirenMerete Skrevet 18. juli 2002 #2 Skrevet 18. juli 2002 Da fjerner man barnet. Det er helt utrolig hvor mange jenter i dette landet som er fast bestemt overfor gutten om at "nei da, barn skal jeg IKKE ha enda", mens som alikevel blir det og plutselig finner ut at det er greit med barn. Tror jammen det ligger noe i Waco's påstander her jeg altså, om at mange jenter tukler med prevensjonen og blir gravide mot guttens vilje. Man har en avtale om at man skal ha sex sammen, og man har en avtale om at man ikke skal ha barn sammen. Etter mitt syn er det da superegoistiske som velger å beholde et barn hun ikke skulle ha. At det er jenta som skal bære fosteret og senere amme som du sier rettferdiggjør ikke handlingen om å beholde et barn ingen i utgangspunktet ville ha. Barn bør være ønsket fra første stund, og ikke komme til verden med en " upps, jeg er gravid...... hmm ...jeg beholder det like greit jeg".
Gjest Nathalie Skrevet 18. juli 2002 #3 Skrevet 18. juli 2002 Greit nok at det er jenta som vil føle det fysisk på kroppen osv.. Men jeg synes at det er EGOISTISK av jenta hvis hun beholder ungen... Jeg mener, jenta vil være den som føler den psykisk etterpå hvis hun tar abort, stakkars osv blablabla... Men gutten kan jo faktisk kjenne det temmelig godt psykisk han også, hvis han blir far mot sin vilje!! Jeg mener at man må bli enige her! Hvis jenta absolutt vil ha unge, og gutten ikke vil, så får hun ta abort og finne seg en annen som vil ha unge... Jeg synes ikke at man skal ha den ungen fordi man selv vil, det er sinnsykt egoistisk! nemlig...
Dahlia Skrevet 18. juli 2002 #4 Skrevet 18. juli 2002 Har man sex... kan det bli barn! Og vil mannfolka være sikker på å ikke blir lurt.. så får de bruke prevensjon selv, sterilisere seg eller være avholdene. Det er veldig lett å avtale på forhånd om at det blir abort om uhellet er ute... men når man står midt oppe i det... kan tanker og følelser være helt andre enn man regner med.
Guro Skrevet 18. juli 2002 #5 Skrevet 18. juli 2002 Helt enig med deg, Dahlia! Er man voksen nok til å ha sex, bør man også være voksen nok til å ta konsekvensene av det. "Uhell" skjer, det er noe som alle vet. Egoistisk av jenta å beholde barnet?? Er det noe som er egoistisk, er det å ta livet av et ufødt barn fordi det "ikke passer med en unge nå". Det mener i hvert fall jeg.
Gjest motorrypa Skrevet 18. juli 2002 #6 Skrevet 18. juli 2002 skal bare fortelle dåkker en ting. ting e fan ikke så enkelt som dåkker skal ha det til. en sånn ska e aldri i svart å hvitt. æ e i akkurat den situasjon der som det e snakk om. å æ kan si dåkker en ting å ta den avgjørelsen som æ har tatt e den verste avgjørelsen æ har måtte tatt noen gang i hele mitt liv. fordi det påvirker ikke bare mitt liv, det påvirke barnefarensliv å det påvirke til høyeste grad ungens liv. å hvis nån av dere trur det e enkelt å bli stilt ovenfor det valg mellom å beholde en unge som "ikke va planlagt" å kanskje miste den person du e mest gla i her i livet e en lett avgjøresle da e dåkker fan mæ tett. sannheten e det at det e bestandig mye som ligg under som dåkker kanskje ikke e klar over. å det e ikke bare å knipse i fingran å tru at alt skal bli bra hvis æ bare tar en abort. æ valgte å beholde barnet mot samboeren min sin vilje. noe som va jævli tungt å gjøre. fordi æ viste æ kom til å miste han hvis æ beholdt barnet... ¨å jada æ har mista han. vi blir ikke i lag igjen, men æ fant ut at det va ikke verdt å ofre ett annet menneskes liv for at han skulle få viljen sin. det kommer til å bli helvetes tøft å bli aleina med en unge det vet æ,men folk har klart det før meg så da skal æ åsså få det til. det e sikkert noen jenter som leke litt med prevansjon å blir gravid uten at typen e klar over det. men det trur æ e ett fåtall. men æ trur det som regel e uhell å at det kan være ting som ligg bak for den avgjørelsen som blir tatt til syvende å sist
Gjest Janna Skrevet 18. juli 2002 #7 Skrevet 18. juli 2002 Enig med Dahlia og Guro her. Og motorrypa, dersom man virkelig blir gravid ved et uhell, så synes ikke jeg heller det er verdt det å ofre et liv for egen bekvemmelighets skyld. Det blir for egoistisk. *veldig glad fordi kjæresten min vil ha ungen*
Gjest Duchess Skrevet 18. juli 2002 #8 Skrevet 18. juli 2002 Umulig å si hva som er rett eller galt i en slik situasjon, dette må de finne ut på egenhånd.
LineA Skrevet 18. juli 2002 #9 Skrevet 18. juli 2002 For å svare på spørsmålet ditt først; Hva gjør man? Enig med Duchess; her finnes det ikke to streker under svaret. Men jeg må si at jeg synes at Natalie og SirenMerete hadde flere bra poeng her. Er det ikke egoistisk og beholde barnet, for sin egen skyld? (Altså, jeg snur litt på Vingas konklusjon her). Så lenge paret har brukt prevensjon er jo dette fordi de nettopp IKKE ønsker å bli gravide. Så dersom det skjer et uhell og jenta blir gravid - og plutselig VIL bli mor, ja da mener jeg at dette ,satt på spissen, er et avtalebrudd. Dersom jenta også var ekstra ung hadde nok mitt råd vært abort. LineA
Gjest eminel Skrevet 18. juli 2002 #10 Skrevet 18. juli 2002 Det er sikkert jævlig kjipt å bli far mot sin vilje! Likevel så er det hun som skal bære barnet som bestemmer, uansett om barnefaren vil være med på det eller ikke.. Og er han virkelig glad i jenta si, så tror jeg neppe han ville gått i fra henne fordi hun ble gravid. Hadde jeg vært mann så ville ikke jeg stolt på p-pillene til ei dame. Unger kan jo lure seg til uansett hvor riktig hun tar pillene sine.
Gjest motorrypa Skrevet 19. juli 2002 #11 Skrevet 19. juli 2002 er enig i mye av det som blir sagt her, men langt fra alt. lineA det du skriver er med andre ord at hvis et par som bruker prevansjon alikevel blir gravid så er det "eneste rette" å ta abort fordi det var et uhell. :-? så kan man jo bynne å tenke over, hvor mange av dem som blir gravid i dag er det hundre prosent planglagt. det tror æ ikke blir særlig høye tall ut av. for det om man kanskje ikke ville bli mor i utgangspunktet så er det ganske mye som forandrer seg den dagen du står der med graviditetstesten i handa som tilfeldigvis har to streker i positiv retning. for plutselig så blir verden snudd på hodet å det er kanskje ikke like enkelt for alle å bare ta en abort som enkleste utvei. for meg ville det vært den garantert jævligste utveien. så ikke helt for meg at æ skulle ta livet av eet anna menneske bare fordi det passa litt dårlig. men så skal det åsså være sagt at æ ikke e i mot abort. for noen så er det sikkert det rette å gjøre, kommer litt an på situasjonen selvfølgelig det er selvoflgelig ikke morsomt for typen hvis dama beholder barnet mot hans vilje. men ka som skjer hvis dama vil beholde barnet men så tar hun abort fordi han pressa det igjennom,. har ikke hun blitt overkjørt av han da?
tuji Skrevet 19. juli 2002 #12 Skrevet 19. juli 2002 Det er mulig jeg er firkantet, men jeg mener at er man ikke er klar for å ha sex før man er klar for å få et barn. Dette var noe jeg selv tenkte nøye gjennom før jeg hadde sex for første gang, selv om jeg alltid har brukt prevensjon. Det er vel ikke egoistisk å beholde barnet, det som er egoistisk er å ta livet av barnet fordi det ikke passer inn i pappas liv. Mener jeg.
Gjest Siren Skrevet 19. juli 2002 #13 Skrevet 19. juli 2002 Snu det rundt da...... jenta er gravid men vil ikke beholde barnet... det vil pappaen. Tipper dere da ikke lenger syns det er egoistisk at jenta velger abort. Nei, uansett hvordan dere vrir og vender på dette, så er og blir avgjørelsen en egositisk handling fra jentas side ved en i utgangspunktet uønsket graviditet. Gutter er uheldig som ikke har annet prevensjonsmiddel å velge mellom enn kondomer og sterilisering om de skal ha få hatt en noenlunde ok sexualliv. Den ene reduserer følsomheten og gleden deres ved sex med 75-80 % og den andre sørge for at de aldri senere kan få barn. Tipper det er mange gutter der ute som faktisk gleder seg til den dagen det foreligger en p-pille for dem også jeg, da vil de i langt større grad en nå oppleve dette lureriet fra en del kvinner.
Gjest Monica Ø Skrevet 19. juli 2002 #14 Skrevet 19. juli 2002 Hei ! Mye bra svar her og det er neimen ikke lett å vite hva man skal gjøre i en slik situasjon. Men det kan være smart å tenke litt lengre enn nesa rekker ....ja jeg vil ha beholde barnet, men er jeg istand til å gi dette barnet et bra liv ? Vil jeg mistet "mannen i mit liv ", hvordan skal jeg klare meg ? Om man ikke er i stand til å gi barnet et bra liv ( med tanke på økonomi og famileforhold ) så synes jeg ikke at det er rett på barnet side å sette det til livs. Jeg synes at barn som blir født burde få et bra liv. Ikke at de opplever at mor blir alene, og plutselig vil ta igjen sin ungdomstid som hun "mistet" pga barnet, mor som aldri har penger og ikke råd til noe, barn som nesten bor fast hos bestemor & bestefar etc En annen ting som jeg synes er urettferdig er om da mannen må betale barnebidrag ...... det er sleipt gjort, men er man alenemor så må man sikkert ! jeg vet ikke. Men det er ihvertfall 3 forhold å ta hensyn til. Jenta, gutten og barnet !!!!! Og alle tre burde ha lik rett til å få det bra :D
Gjest motorrypa Skrevet 19. juli 2002 #15 Skrevet 19. juli 2002 ja det er sant at det ikke er enkelt. men det er nu en gang sånn at det som e rett for den ene ikke nødvendigvis e rett for den andre. æ fant ut ka som e rett for meg å så kaldt å kynisk som det kanskje høres ut så kunne ikke æ gå rundt å tenke på samboeren min å hans ønsker hele tida fordi det e æ som får den største trøkken. det e æ som har alle de her følelsan å det e æ som kjenne en eventuel abort på kroppen ikke han. det e sånne ting man e nødt til å ta i betraktning. så kan man jo diskutere hvorvidt et barn får det bedre uten en far eller ikke. æ trur ikke at et barn nødvendigvis får det best med en mor å en far. i enkelte tilfella så e det best å være alene. det e selvfølgelig enklest å være to om det både økonomisk å på andre måter. men men
Gjest Janna Skrevet 19. juli 2002 #16 Skrevet 19. juli 2002 Jeg vil bare si at det ikke er alle fedre som tar ansvaret selv om de egentlig ville ha barnet. De finner kanskje ut at det ikke var så gøy å ha barn som de hadde trodd, og så stikker de. Har sett mange eksempler på det. Fra naturens side er moren som regel mye mer knyttet til barnet enn faren er, både før og etter fødselen. For faren kjenner ikke forandringene på kroppen. Men etterhvert blir han også mer involvert, når barnet kommer ut og begynner å bli kjent med noen annen enn mor og hennes kropp. En fin måte er jo at pappan snakker til den store magen og kanskje synger for den, for babyen hører det veldig godt. Og dermed blir det også mere knyttet til ham raskere, fordi det kjenner igjen den beroligende, trygge stemmen til faren raskere etter fødselen. Jeg synes det er mer egoistisk å ta abort enn å beholde barnet. Grunnen er at barna ikke er våre. De tilhører fremtiden, og selv om de er en stor glede så er det et slit. Å ta abort er å nekte et menneske livet, og berøve fremtiden for det lille livet. Det synes jeg er råttent. Barn er livets gave, og ikke en selvfølge. Jeg synes samfunnet burde skifte fokus, jeg. Det som er trendy er å være singel, ung og barnløs. Og drikke masse cola og feste med venner. Hvordan si fra til jenter at det er helt ok å få barn? Hva barnefaren angår, så er det for å ta et søkt eksempel ikke mange dyr som holder sammen etter fødselen. De fleste dyrearter har det sånn at moren oppdrar og passer på barna alene, for det ligger i hennes instinkter å ta seg av de små. Hun jakter, hun passer på, hun lærer dem. Heldigvis er de fleste menneske-menn noe mer enn bare en sæd-maskin :blunke:
Gjest løvemamma. Skrevet 19. juli 2002 #17 Skrevet 19. juli 2002 Heller beholde barnet enn å begå det som i mine øyne er jevngodt med mord. Jeg kunne ALDRI tatt abort, hvertfall ikke fordi en taper av en mann kommer å sier at han ikke er klar til å bli far. Som en annen sa; sex KAN det bli barn av. Om en mann absolutt ikke i sin villeste fantasi er klar til å bli far, MÅ han bruke kondom, det finnes nemlig ingen prevensjonsmidler som er 100% sikre! Så..... behold barnet om far ikke vil Jeg har selv gjort det og idag, 8,5 mnd etter fødsel, elsker pappan sønnen sin og ville ALDRI vært uten han!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå