Gå til innhold

Empati

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan man bli empatisk eller få mer empati? Hva skal i så fall til? 

Anonymkode: 6383c...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man bli empatisk eller få mer empati? Hva skal i så fall til? 

Kjenner du at du tenker på andre, og bryr deg om deres følelser? Da er du empatisk. 

Jeg vet at jeg tenker alltid over hva jeg sier til andre. Vil såre noen. Kan kun såre de som er stygg mot meg... da kan jeg bli uempatisk. Men til vanlig så er jeg empatisk så lenge folk er hyggelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åpne øynene dine. Ikke bare tenk på hva du selv ville følt/tenkt/behøvet. Øv deg på å sette deg inn i andres situasjon. Selv om du hadde taklet en gitt situasjon, så hadde ikke nødvendigvis andre det. Da må du ikke bagatellisere at de ikke takler det like bra som deg.

Anonymkode: 39d69...7c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, LineHearty skrev:

Kjenner du at du tenker på andre, og bryr deg om deres følelser? Da er du empatisk. 

Jeg vet at jeg tenker alltid over hva jeg sier til andre. Vil såre noen. Kan kun såre de som er stygg mot meg... da kan jeg bli uempatisk. Men til vanlig så er jeg empatisk så lenge folk er hyggelige. 

Prøver ikke bevisst å såre noen og ønsker å være ok mot andre, men kan se i ettertid at jeg ikke tenkte (nok) på dem og har gjort feil/svikta. Det meste av omtanken og energi har gått med til mine foreldre, men det ble aldri bra nok og mye aggresjon og kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åpne øynene dine. Ikke bare tenk på hva du selv ville følt/tenkt/behøvet. Øv deg på å sette deg inn i andres situasjon. Selv om du hadde taklet en gitt situasjon, så hadde ikke nødvendigvis andre det. Da må du ikke bagatellisere at de ikke takler det like bra som deg.

Anonymkode: 39d69...7c8

Vet ikke om jeg er helt med når du skriver " Da må du ikke bagatellisere at de ikke takler det like bra som deg."? Men tar med meg rådene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan empati læres?

Eksempelvis vil en psykopat aldri kunne det. Bare late som når det er påkrevet, og gagner h*n selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Kan empati læres?

Eksempelvis vil en psykopat aldri kunne det. Bare late som når det er påkrevet, og gagner h*n selv.

Er psykopaten selv klar over det? At han/hun later som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøver ikke bevisst å såre noen og ønsker å være ok mot andre, men kan se i ettertid at jeg ikke tenkte (nok) på dem og har gjort feil/svikta. Det meste av omtanken og energi har gått med til mine foreldre, men det ble aldri bra nok og mye aggresjon og kontroll. 

Det er en bra egenskap å se sine egne feil. Det er faktisk en del av empati. Det å kunne forsøke å forbedre sine feil. Forbedre seg som menneske, og si unnskyld. 

Vet selv at jeg kan såre andre. Men jeg vil si at jeg sårer sjelden. Jeg tenker over hva jeg sier. Og jeg elsker å glede andre. Men jeg kan såre andre som sårer meg. Men da må de såre meg først på en vond måte. Som oftest holder jeg stille når noen sårer, men blir det for mye så kan jeg såre tilbake, for så å si unnskyld etterpå tiltross for at de ikke fortjener en unnskyld.  

Endret av LineHearty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig.. En psykopat er sjelden dum. H*n kjenner samfunnets normer angående empati, anger og kjærlighet. Og bruker det for egen gevinst. Alt en psykopat gjør er for egen gevinst. Ren manipulering.

Men h*n er rett og slett ikke i stand til å FØLE det.

Endret av Jerry Lee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Selvfølgelig.. En psykopat er sjelden dum. H*n kjenner samfunnets normer angående empati, anger og kjærlighet. Og bruker det for egen gevinst. Alt en psykopat gjør er for egen gevinst. Ren manipulering.

Men h*n er rett og slett ikke i stand til å FØLE det.

Tror du på at noen er rene psykopater? Jeg er litt for naiv har jeg hørt. Jeg forsøker å tro at det bor godhet i alle mennesker.. Og det har jeg ofte fått lide av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, LineHearty skrev:

Tror du på at noen er rene psykopater? Jeg er litt for naiv har jeg hørt. Jeg forsøker å tro at det bor godhet i alle mennesker.. Og det har jeg ofte fått lide av. 

Hmm...jeg bør nok ikke uttale meg bastant...er ikke psykiater. Men ja, JEG tror det. I en fullskåren psykopat finnes ingen godhet, fordi de faktisk ikke er i stand til å føle godhet.

Det sagt..forskning viser at utrolig mange i f.eks. lederstillinger, topp-politikere, verdenskjente artister and what not har psykopatiske trekk og tendenser.  Det er derfor de er der de er...de gir Fanden i hvem de ødelegger på vei opp. Men disse er jo likevel gode foreldre, gode venner...ja, mye godt likevel.

Ble litt rotete. Håper du forsto.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen som er svært intelligente og kan lure hvem som helst. Kjenner en som ble tatt for svindel som lett kunne blitt 2 år fengsel eller mer. Han slapp med påtale unnlatelse. Har ikke peiling på hvordan han klarte det.

Men det er myte at alle psykoer er dumme.

Anonymkode: 46399...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Hmm...jeg bør nok ikke uttale meg bastant...er ikke psykiater. Men ja, JEG tror det. I en fullskåren psykopat finnes ingen godhet, fordi de faktisk ikke er i stand til å føle godhet.

Det sagt..forskning viser at utrolig mange i f.eks. lederstillinger, topp-politikere, verdenskjente artister and what not har psykopatiske trekk og tendenser.  Det er derfor de er der de er...de gir Fanden i hvem de ødelegger på vei opp. Men disse er jo likevel gode foreldre, gode venner...ja, mye godt likevel.

Ble litt rotete. Håper du forsto.

Ja, som hun ansvarlige på jobben min. Kjempevanskelig. Men hun er bare sånn mot meg. Men hun er rett og slett jævlig sur hele tiden, bare hun ser meg. Og jeg har ikke gjort henne noe. Ja, jeg tror det er et kjent fenomen blant de feile lederne. Noen ledere er jo gode, men det fins nok noen som missbruker lederstillingen sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen som er svært intelligente og kan lure hvem som helst. Kjenner en som ble tatt for svindel som lett kunne blitt 2 år fengsel eller mer. Han slapp med påtale unnlatelse. Har ikke peiling på hvordan han klarte det.

Men det er myte at alle psykoer er dumme.

Anonymkode: 46399...c51

Psykopater er smartere enn de fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jerry Lee skrev:

Kan empati læres?

Psykopater er gode på empati. Det er bare det at de har en 'bryter'. De kan slå den på og av.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, pettersenper skrev:

Psykopater er gode på empati. Det er bare det at de har en 'bryter'. De kan slå den på og av.

Nei. De LATER som. De kan ikke føle det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev:

Nei. De LATER som. De kan ikke føle det!

Hva betyr empati?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, pettersenper skrev:

Hva betyr empati?

Sukk.

Det vet du like godt som meg. 

Om ikke, google det. Ikke gidd å krangle KUN for kranglingens skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev:

Sukk.

Det vet du like godt som meg. 

Om ikke, google det. Ikke gidd å krangle KUN for kranglingens skyld. 

Jeg har bare en mistanke om at du blander sympati og empati(fort gjort) så hva mener du når du sier empati? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...