Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du klager ved å skrive en skriftlig klage som du sender til kommunen. Kommunen behandler så klagen og enten tas den til følge eller så opprettholdes avslaget og da går saken videre til fylkesmannen for behandling.

Om utforming eller størrelse er et punkt i avslaget kan det være relevant å se på hva som står i reguleringsplanen for området.

Lang behandlingstid kan også være et punkt, men det er viktig å merke seg at tre ukersbehandlingstid i noen tilfeller kan være veiledende.

Hva er begrunnelsen for avslaget?

Anonymkode: e4964...e15

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du klager ved å skrive en skriftlig klage som du sender til kommunen. Kommunen behandler så klagen og enten tas den til følge eller så opprettholdes avslaget og da går saken videre til fylkesmannen for behandling.

Om utforming eller størrelse er et punkt i avslaget kan det være relevant å se på hva som står i reguleringsplanen for området.

Lang behandlingstid kan også være et punkt, men det er viktig å merke seg at tre ukersbehandlingstid i noen tilfeller kan være veiledende.

Hva er begrunnelsen for avslaget?

Vel, en bør vel kunne forvente seriøse svar når man velger forumet her inne som heter 

Forbruker, jus og økonomi

Her kan du diskutere, stille spørsmål og gi råd rundt alle juridiske og økonomiske saker, samt ting som angår deg som forbruker.

Det ble hevdet at det ikke passet inn til de andre verandaene i nabolaget, at den var for stor osv. 

Men hun hadde kanskje rett hun på doktoronline, det var noen som spurte om hva de syntes om kvinneguiden, 

og da var det flere som rammet ned på KG og sa dere var useriøse, frekke osv. 

Anonymkode: 06328...dd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, en bør vel kunne forvente seriøse svar når man velger forumet her inne som heter 

Her kan du diskutere, stille spørsmål og gi råd rundt alle juridiske og økonomiske saker, samt ting som angår deg som forbruker.

Det ble hevdet at det ikke passet inn til de andre verandaene i nabolaget, at den var for stor osv. 

Men hun hadde kanskje rett hun på doktoronline, det var noen som spurte om hva de syntes om kvinneguiden, 

For et sjarmtroll!

Ingen sympati fra meg. Et hån slik TS skriver og ikke minst imot folk som har reelle problemer. Dette er en f veranda!  BS det med at den stakkars mannen (BUHIUU SUTTEKOPP!) måtte ty til ekstra pille",  helt useriøst, ikke slikt det fungerer. 

Gud, takk kjære fader  for at jeg ikke lever slikt et SMÅTT og surt liv. 

Anonymkode: bd499...f96

• Liker 6
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå syns jeg du var litt vel krass, men det er vel lett å være litt spydig når man kan gjemme seg bak en anonym profil! 
Og han er deprimert fra før - medisinsk! 
Måtte ta en ekstra tablett i dag og pga han ser bare et svart hull.
Da vi bygde verandaen ble han så glad. Vi har hatt mye motgang i det siste, så det var litt trøst det at vi kunne kose oss ute på verandaen som ble så flott nå til sommeren. Da hadde vi noe å se fram til. men vi har brukt mye penger på dette, og da blir det jo ekstra kjipt å måtte rive den!

Vi må bare finne alt av argumenter og skrive en så ryddig klage som mulig, og dokumentere med bilder fra nabolaget osv, så de får et bilde over de virkelige forholdene her. 

Og vi kommer ikke til å bruke depresjon som argument, tror du vi er dumme eller?

Oi, dere skulle søkt før dere bygget. Har stått mange advarsler om det i avisa.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et sjarmtroll!

Ingen sympati fra meg. Et hån slik TS skriver og ikke minst imot folk som har reelle problemer. Dette er en f veranda!  BS det med at den stakkars mannen (BUHIUU SUTTEKOPP!) måtte ty til ekstra pille",  helt useriøst, ikke slikt det fungerer. 

Gud, takk kjære fader  for at jeg ikke lever slikt et SMÅTT og surt liv. 

Anonymkode: bd499...f96

Kanskje problemet er at vi har rellle problemer som er mye verre enn dette, og dette var toppen av isberget. 
Det er grenser for hvor mye motgang man tåler.

Men det var ikke det som var poenget. Poenget var hvilke rettigheter vi har og klageadgang.
Men skjønner dette er feil forum, dere er mer opptatt av å diskutere størrelser og sex... 

Jeg får heller prøve på et mer seriøst jus-forum.

Skrevet

Og vi kommer ikke til å bruke depresjon som argument, tror du vi er dumme eller?

Ikke frist meg til å svare på det spørsmålet 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje problemet er at vi har rellle problemer som er mye verre enn dette, og dette var toppen av isberget. 

Men det var ikke det som var poenget. Poenget var hvilke rettigheter vi har og klageadgang.
Men skjønner dette er feil forum, dere er mer opptatt av å diskutere størrelser og sex... 

Fremfor å bruke Internett til å søke etter info, vil jeg heller anbefale at du tar direkte kontakt med byggesak i kommunen dere bor i. Spill med åpne kort; si at dere vil bestride avslaget og spør hvordan dere skal gå frem med  klagen. Og spør om muligheten for å søke dispensasjon! Lykke til og god sommer! 

Anonymkode: bde01...14e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man fanger flere fluer med honning.

Anonymkode: 2777d...766

• Liker 1
Gjest Sisti
Skrevet

Som jeg pleier å svare i slike tråder - aldri still slike spørsmål som omhandler regler og lover på KG. De fleste som svarer har ikke peiling, og har ingen problemer med å avspore fullstendig. 

Still spørsmålet på jussforumet til diskusjon.no, der får du mye mer saklige svar. Og utelat irrelevant informasjon som depresjon etc. Husk å få med deg informasjonen om at tillatelse regnes som gitt hvis svar ikke har kommet etter 3 uker. 

Gjest chisandra
Skrevet
Den 6.5.2016 at 18.49, AnonymBruker skrev:

Hvordan går vi frem for å klage?

Vi mener argumentene de har brukt slettes ikke stemmer, de burde vært i nærområdet og inspisert de faktiske forholdene.

Ser vi har rett på rettshjelp via forsikringen, men det er kanskje litt tidlig i prosessen å kople inn advokat?

Noen som har erfaring med å klage på slike vedtak? 

Jeg skal prøve å svare på det du faktisk spør om. :)

Jeg ville i klagen ikke gått beinhardt ut, men ta med den paragrafen du la ut om 3 uker og at dere da gikk ut fra at dette var i orden. Ta med noe om hvilke ulemper og økonomiske tap det vil være for dere å måtte rive den igjen nå. Man til sympati - det er kun mennesker som sitter der. Kanskje dere får napp.

Står de steilt på sitt, må du koble inn advokaten raskt.

Lykke til, dette høres kjipt ut.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønte du ikke hva jeg skrev?

Jeg skjønte ikke noe av det du svarte i hvertfall.

I klagen skriver du at du ønsker å påklage vedtaket og kommer med det du mener er relevante grunner. At alle de andre har KAN være relevant, om det ikke er i direkte strid med det som står i reguleringsplanen. Eller om de har bygd ulovlig selvsagt. En annen relevant grunn kan være saksbehandlingstid. Jeg er usikker på om jeg ville tatt med at jeg allerede har gjennomført det omsøkte tiltaket.

AnonymBruker
Skrevet

Ellers: Min erfaring er at mange advokater er ganske dårlig på plan- og bygningsloven, så velg juridisk bistand med omhu.

Gjest Mysticgirl
Skrevet
12 timer siden, chisandra skrev:

Jeg skal prøve å svare på det du faktisk spør om. :)

Jeg ville i klagen ikke gått beinhardt ut, men ta med den paragrafen du la ut om 3 uker og at dere da gikk ut fra at dette var i orden. Ta med noe om hvilke ulemper og økonomiske tap det vil være for dere å måtte rive den igjen nå. Man til sympati - det er kun mennesker som sitter der. Kanskje dere får napp.

Står de steilt på sitt, må du koble inn advokaten raskt.

Lykke til, dette høres kjipt ut.

Dette ville jeg også ha gjort. Det står jo klart og tydelig, sort på hvitt, at dere kan bygge etter 3 uker . At de da svarer to måneder etter sin egen frist, er jo da IRRELEVANT. De har gjort en feil og dere bør få medhold slik jeg ser det.

Lykke til uansett TS :) Skjønner godt at dere blir litt deprimerte, er jo så koselig å sitte ute i sola og kose seg på en veranda :)   

AnonymBruker
Skrevet
Den 7.5.2016 at 18.19, Leo skrev:

Jeg kan ikke si at jeg helt forstår problemet hvis dere sendte inn søknad og ventet i tre uker før dere begynte å bygge. Da har jo ikke kommunen lenger noe den skulle ha sagt og kommer det et avslag etter fristen kan dere jo bare sende et brev hvor dere hevder at avslaget er ugyldig. Ikke verre en det.

Det er kun ved forenklet søknad,

TS: dere har vel ikke krav på rettshjelp via forsikringen i en slik sak?? (Ment som et spm...)

Anonymkode: c545a...3e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den Friday, May 06, 2016 at 19.35, AnonymBruker skrev:

Vi kjenner en arkitekt som også er enig i at argumentene til kommunen ikke stemmer.
De mener at den skiller seg for mye ut i forhold til de andre naboene... 

men de har nok bare sett på gamle flyfoto på nettet... De burde kommet hit fysisk og sett. Faktisk syns jeg verandaen forskjønner både vårt hus og standarden på nabolaget.

De bruker ikke flyfoto. Jeg spurte i min kommune etter avslag. De bruker satelittfoto, og de er oppdatert . De ser absolutt alt på disse bildene

Anonymkode: 9808a...c89

Skrevet

TS; Alle de spørsmålene du nærmest krever at et nettforum skal gi deg svar på, de spørsmålene må du ringe Plan- og bygningsetaten i din kommune om.

I brevet du og din deprimerte mann har fått så er det oppgitt et navn på den saksbehandler som har deres sak.

Saksbehandler er det mennesket du skal snakke med. Eventuelt (dersom eiendommen ligger i en stor kommune) kan du ringe eller stikke innom på kundesenteret.

Lov- og forskriftsverket er ikke spesielt vanskelig og siden dere måtte søke så snakker vi om en solid veranda på mer enn 15 kvm.

Søkt selv? Hvor stor er verandaen da?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...