leahw Skrevet 6. mai 2016 #1 Skrevet 6. mai 2016 Hei, det er en ting som har irritert meg lenge. Har venner som har flotte og lokale etternavn som Rosenvinge, Vassgren, Eikrem (Eksempelnavn) som blir sammen med menn som heter Olsen, Nilsen osv. Så får de barn og barna får navnene Olsen og nilsen. Og når de gifter seg tar venninen min Olsen-navnet. Hvorfor det? Jeg vet det er tradisjon, men kom igjen, vi lever ikke på 50-tallet lenger. Det er jo mye mer fint og personlig med navn som Rosenvinge istedenfor Olsen, som nesten alle heter. Ser ikke noen grunn til å føre Olsen videre, Rosenvinge derimot. Også når man gifter seg, hvorfor vil man gå fra et så flott familienavn til et kjedelig -sen navn? 9
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #2 Skrevet 6. mai 2016 Siden når ble Vassgren og Eikrem flotte etternavn? Anonymkode: 73464...17f 4
leahw Skrevet 6. mai 2016 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Siden når ble Vassgren og Eikrem flotte etternavn? Anonymkode: 73464...17f Eksempelnavn.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #4 Skrevet 6. mai 2016 Helt enig. Jeg forstår ikke logikken hvor jeg skulle gi bort mitt navn, min fødselsrett til fordel til mannens navn. Tradisjonen er jo egentlig at kvinnen forlater sin familie for å være en del av mannen og hans familie. Ja, jeg syns det hører fortiden til. Men så kommer problemet.. Hvor mange etternavn kan et barn ha? Moren: Anne Roseving Faren: Henning Olsen Barn: Maria Roseving Olsen Jenta vokser opp, gifter seg med Ola Nordmann Da heter hun Mara Roseving Olsen Nordmann. så skal de ha felles barn som også en dag skal gifte seg.. Anonymkode: ab02d...fd9 4
Silfen Skrevet 6. mai 2016 #5 Skrevet 6. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden når ble Vassgren og Eikrem flotte etternavn? Anonymkode: 73464...17f Alt er uansett bedre enn sen-navn, så det sier seg jo selv at de er bedre. 11
leahw Skrevet 6. mai 2016 Forfatter #6 Skrevet 6. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Helt enig. Jeg forstår ikke logikken hvor jeg skulle gi bort mitt navn, min fødselsrett til fordel til mannens navn. Tradisjonen er jo egentlig at kvinnen forlater sin familie for å være en del av mannen og hans familie. Ja, jeg syns det hører fortiden til. Men så kommer problemet.. Hvor mange etternavn kan et barn ha? Moren: Anne Roseving Faren: Henning Olsen Barn: Maria Roseving Olsen Jenta vokser opp, gifter seg med Ola Nordmann Da heter hun Mara Roseving Olsen Nordmann. så skal de ha felles barn som også en dag skal gifte seg.. Anonymkode: ab02d...fd9 Jeg tenker på at man heller bare velger Rosenving. 7
caskerette Skrevet 6. mai 2016 #7 Skrevet 6. mai 2016 Vi gjorde det, ga barna hans vanlige etternavn i stedet for mitt sjeldne. Tror jeg mente det var best fordi jeg var veldig beskjeden den gangen og ville liksom ikke "provosere" svigerfamilien og stikke hodet frem og mene at jeg var viktig. Og så syntes jeg ikke barnas fornavn passet helt med mitt etternavn, det var bedre klang og delvis bokstavrim med det vanlige etternavnet. Jeg angrer på det i dag, men de kan jo bytte etternavn senere om de vil ha noe mer fancy.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #8 Skrevet 6. mai 2016 1 minutt siden, Silfen skrev: Alt er uansett bedre enn sen-navn, så det sier seg jo selv at de er bedre. Sjelden jeg plusser deg, men her har du helt rett. Anonymkode: ca813...1d1 1
Surriball Skrevet 6. mai 2016 #9 Skrevet 6. mai 2016 Hva så om det er et -sen-navn? Kanskje de liker det navnet bedre? Hvorfor blir man mindre unik og spesiell om man heter noe som slutter på -sen? Man er da akkurat like mye unik og sin egen person uansett om man heter Rosenvinge eller Hansen. Og uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det en manns etternavn dere har. Er det ikke mannen deres sitt, er det din fars navn. Og er det din mors navn, skal jeg banne på at hun fikk sin fars etternavn. 3
Olava Skrevet 6. mai 2016 #10 Skrevet 6. mai 2016 11 minutter siden, Silfen skrev: Alt er uansett bedre enn sen-navn, så det sier seg jo selv at de er bedre. Litt rart det der, for jeg har et -sen navn som kun jeg, lillebror, min far og farfar har i hele Norge. Så den endingen trenger ikke bety at det er et ordinært og kjedelig navn. Men er enig i HI. Jeg vil nok ikke bytte mitt etternavn hvis jeg skulle giftet meg. Og jeg kommer til å være litt på med det at barnet mitt kan få mitt etternavn, og ikke mannen sitt, ihvertfall hvis mannen har et så ordinært navn som Olsen eller Hansen. Jeg er ikke for å ha to etternavn, for jeg har det selv og jeg syns det bare er noe herk. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #11 Skrevet 6. mai 2016 15 minutter siden, leahw skrev: Jeg tenker på at man heller bare velger Rosenving. kommer i hvert fall ikke å skje med det første at en mann velger bort sitt navn til fordel for det kulere navnet kvinnen har Anonymkode: ab02d...fd9
Simmis Skrevet 6. mai 2016 #12 Skrevet 6. mai 2016 Mamma gjorde det, da hun og pappa giftet seg gikk hun fra ett flott etternavn som det nesten bare er folk i vår slekt som heter til ett sånnt traust, kjedelig og " vanlig" -sen navn (typ: Olsen, Larsen, Hansen) jeg tok mannens etternavn da vi giftet oss, for det er det også veldig få som heter her vi bor. Nå er det ikke folk som ringer og tror jeg er ei annen ei som heter akkurat det samme jeg het før lenger iallefall 😊
Gjest FruPotter Skrevet 6. mai 2016 #13 Skrevet 6. mai 2016 Jeg fikk både min mors og fars etternavn, noe jeg er glad for. Hvis jeg gifter meg skal jeg ikke endre på noe; vil hete det jeg heter. Begge etternavnene mine er veldig fine. Mitt fars etternavn er et vanlig et, men veldig fint. Mitt mors etternavn er litt mer 'sjeldent' - det kommer fra min morfars gård som han vokste opp på. Hvis jeg får barn en gang ville jeg nok brukt mitt mellomnavn og mitt samboers etternavn. Så slipper de å ha tre etternavn, hehe.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #14 Skrevet 6. mai 2016 Ikke f... om jeg hadde byttet ut Hansen for å heller hete Vassgren! Eller Eikrem! Eller noen andre "unike og fine og sjeldne" navn! Jeg har forresten også et mer sjeldent navn som mellomnavn, og navnekombinasjonen min er det ikke en eneste annen person i verden som har. Når jeg vil være litt mer anonym, derimot, da bruker jeg bare fornavn og siste etternavn, så er jeg bare én blant hundre Passer meg perfekt. Anonymkode: 95a17...b41 2
Gjest Raindrops Skrevet 6. mai 2016 #15 Skrevet 6. mai 2016 Jeg har min bestemors pikenavn som etternavn, og det kommer jeg nok aldri til å bytte bort, mann eller ei. Det er er gammelt slektsnavn som både er vakkert og har stor betydning for meg. Tror det blir mer og mer vanlig å beholde eget etternavn når man gifter seg.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #16 Skrevet 6. mai 2016 La folk få velge navnet sitt ifred. Selv fjernet jeg både -sen ig og et mer spesielt navn for å få et navn jeg mener er meg. Aldri angret. Anonymkode: 59dca...1b0
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #17 Skrevet 6. mai 2016 Og jeg har både ett "skjeldent" etternavn og ett -sen navn. Jeg bruker bare -sen navnet, for det het pappan min og han var den fineste jeg visste om. Og jeg hsr alltid vært pappas jente, så for meg er det verdens fineste navn! Anonymkode: 6109e...bda 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #18 Skrevet 6. mai 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt enig. Jeg forstår ikke logikken hvor jeg skulle gi bort mitt navn, min fødselsrett til fordel til mannens navn. Tradisjonen er jo egentlig at kvinnen forlater sin familie for å være en del av mannen og hans familie. Ja, jeg syns det hører fortiden til. Men så kommer problemet.. Hvor mange etternavn kan et barn ha? Moren: Anne Roseving Faren: Henning Olsen Barn: Maria Roseving Olsen Jenta vokser opp, gifter seg med Ola Nordmann Da heter hun Mara Roseving Olsen Nordmann. så skal de ha felles barn som også en dag skal gifte seg.. Anonymkode: ab02d...fd9 Da heter hun Maria Nordmann. Har Bimbo-norge tatt over landet? Anonymkode: 57617...bc9
Maximillian Cohen Skrevet 6. mai 2016 #19 Skrevet 6. mai 2016 (endret) Jeg hadde selv min mors vanlige og kjedelige etternavn, min samboer hadde hennes fars enda kjedeligere og vanligere etternavn. Da vi fikk barn valgte vi å gi henne min samboers mors pikenavn som mellomnavn og min fars etternavn som etternavn. I ettertid har jeg selv endret til min fars etternavn og min samboer har planer om å endre etternavn sitt til sin mors pikenavn. En stund hadde vi altså en datter som ikke delte noen av våres etternavn (eller mellomnavn). For de som lurte; ja, det kan være vanskelig når en skal på ferie. Endret 6. mai 2016 av Maximillian Cohen
Zienna Skrevet 6. mai 2016 #20 Skrevet 6. mai 2016 Jeg beholdt mitt pikenavn da jeg giftet meg for mer enn førti år siden. Siden jeg giftet meg med den -sen, mente selvfølgelig "alle" at jeg gjorde det fordi det ikke var "fint" nok. Sannheten er at jeg ikke så noen grunn til å endre på et navn som hadde fulgt meg siden jeg ble født. Dessuten så jeg ingen fornuft i at jeg skulle ta en manns navn når jeg hadde mitt eget. Barna fikk både mitt og hans etternavn. Resten fikk bli barnas eget problem, tenkte jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå