Gå til innhold

Hvorfor er det alltid kvinnen som ofrer karrieren for å være hjemme med barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange kvinner velger å gå ned i prosent med arbeid etter at de får barn. Hvorfor kan ikke mannen trå til mer? Greit å komme med unnskyldning om at tiden med barn og slikt får man aldri igjen, men det er alltid kvinnene som ofrer seg. Mannen jobber 100% og tjener dermed opp alle godene og om det skulle bli slutt sitter kvinnen igjen med ingen ting.

Spesielt har jeg lagt merke til alenemødre som nærmest forventer og tar det som en selvfølge at de skal jobbe lite, få gå hjemme med barna og at staten skal forsørge dem. 

Anonymkode: 6208b...549

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaha, du.... 😂

• Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Hvorfor er det alltid kvinner som syter og klager over alt ?

Vil dere jobbe så gå og jobb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes jeg hører til stadighet at kvinner vil ha en mann med en god jobb. Hvordan lar det seg forene med å gå ned i stilling, det viser liten ambisiøsitet. Faktisk så tror jeg kvinner synes det er litt turn-off med en mann som ofrer jobben for å være hjemme med barna mens mor jobber fulltid.

Anonymkode: 3da3f...4db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi mannen tjener stort sett mest, og fordi han visstnok er uunnværlig på jobb....

Anonymkode: 58565...96e

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes jeg hører til stadighet at kvinner vil ha en mann med en god jobb. Hvordan lar det seg forene med å gå ned i stilling, det viser liten ambisiøsitet. Faktisk så tror jeg kvinner synes det er litt turn-off med en mann som ofrer jobben for å være hjemme med barna mens mor jobber fulltid.

Hadde jeg funnet en slik juvel av en mann hadde jeg holdt på ham resten av livet. Og til og med turt å få barn! Så turn-off er nok ikke akkurat!

Anonymkode: 9809a...cdd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har du kanskje tenkt tanken om at de verdsetter barna sine mer enn en eventuell karriere? Har du tenkt tanken om at de stoler på at mannen kommer til å hjelpe henne økonomisk og bidra så godt han kan, mot han hun er mer hjemmeværende? Og at de sammen jobber for at barna skal ha det best mulig? 

Det er ikke slik at alle kvinner kalkulerer alt som er økonomisk gunstig for de til enhver tid. Det er faktisk noe som heter tillit, samarbeid og personlige ønsker. 

Anonymkode: d4b6d...2b2

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du kanskje tenkt tanken om at de verdsetter barna sine mer enn en eventuell karriere? Har du tenkt tanken om at de stoler på at mannen kommer til å hjelpe henne økonomisk og bidra så godt han kan, mot han hun er mer hjemmeværende? Og at de sammen jobber for at barna skal ha det best mulig? 

Det er ikke slik at alle kvinner kalkulerer alt som er økonomisk gunstig for de til enhver tid. Det er faktisk noe som heter tillit, samarbeid og personlige ønsker. 

Anonymkode: d4b6d...2b2

Er ikke dette vel naivt når faktum er at mer enn 50% av alle ekteskap ryker, og enda flere hvor de er samboere? 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror enkelte kvinner har det å være mor og kone som høyeste ambisjon. 

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange kvinner velger å gå ned i prosent med arbeid etter at de får barn. Hvorfor kan ikke mannen trå til mer? Greit å komme med unnskyldning om at tiden med barn og slikt får man aldri igjen, men det er alltid kvinnene som ofrer seg. Mannen jobber 100% og tjener dermed opp alle godene og om det skulle bli slutt sitter kvinnen igjen med ingen ting.

Spesielt har jeg lagt merke til alenemødre som nærmest forventer og tar det som en selvfølge at de skal jobbe lite, få gå hjemme med barna og at staten skal forsørge dem. 

Grunnen er manglende likestilling. Fortsatt er det slik at kvinner mener de har førsterett på å få være lengst mulig hjemme sammen med barna.  Fortsatt anses mannen å ha størst ansvar for økonomien, både i egne og kvinnens øyne.  Statistikk viser at mens mor reduserer sin arbeidstid mens barna er små, så øker fars overtid. 

Tror ingenting på at kvinner "ofrer" seg.  Selv når kvinnene har fått store og voksne barn jobber de ofte redusert.  Aldri menn som gjør det samme.  Er det mangel på ambisjoner?  Latskap? Eller dumhet? 

Siden jeg selv nærmer meg pensjonsalder ser jeg i hvert fall hvem de tapende er.  Det er kvinnene som ble skilt, og som hadde prioritert mann og barn.  De sliter i dårlig betalte jobber og/eller ender opp som minstepensjonister.  Takk min gud for at jeg ikke gikk i den fella! :)

• Liker 1
Skrevet

Fordi det er kvinnene som går gravide, får bekkenløsning, føder og ammer. En mannskropp trenger ikke å komme seg etter en fødsel, og han kan heller ikke amme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Vampen skrev:

Jeg tror enkelte kvinner har det å være mor og kone som høyeste ambisjon. 

Jeg tror det er noe i dette. Ser ikke på det som negativt, da. Alle kan ikke ha samme mål og det er flott at noen kvinner eller menn ønsker å prioritere familien.

Anonymkode: eb11a...441

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke her i huset. Her har mor lederstilling og far er hjemme/småjobber/jobbsøker/student, og vasker hus/lager middag/handler osv. 

Anonymkode: 2bba0...f57

• Liker 1
Skrevet

Mannen min jobber redusert, mens jeg jobber 100%. Skal ikke påstå at han gjør det for barna - det er nok mest for sin egen del - men det gir selvsagt fordeler for hele familien. Jeg synes ikke det er turn-off i alle fall, heller motsatt. :) 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De velger det selv. Tror ikke mennene tvinger de til å gå ned i stilling. Menn og kvinner velger helt enkelt å prioritere ulikt

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg og. De gamle kjønnsrollene sitter ennå i oss. Innerst inne ønsker kvinner litt å bli forsørget og passet på av mannen

Skrevet
2 timer siden, Chiubi skrev:

Fordi det er kvinnene som går gravide, får bekkenløsning, føder og ammer. En mannskropp trenger ikke å komme seg etter en fødsel, og han kan heller ikke amme. 

Man trenger da ikke flere år med redusert stilling å komme seg på

Skrevet

Litt snodig forresten at du mener at kvinner som har en mann "ofrer" seg når de er hjemme med barna sine, men at enslige mødre "jobber lite" og "får gå hjemme sammen med barna"..
Om mor er hjemme med barna sine for barnas skyld, hvorfor mener du det skulle være noe annerledes for enslige mødre?? Barnas behov er vel like?   

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Zienna skrev:

Litt snodig forresten at du mener at kvinner som har en mann "ofrer" seg når de er hjemme med barna sine, men at enslige mødre "jobber lite" og "får gå hjemme sammen med barna"..
Om mor er hjemme med barna sine for barnas skyld, hvorfor mener du det skulle være noe annerledes for enslige mødre?? Barnas behov er vel like?   

Fordi enslige mødre nærmest forventer at staten skal betale for at de går hjemme (de de mister av inntekt). Derav de forventer at alle andre som jobber skal betale for de. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi enslige mødre nærmest forventer at staten skal betale for at de går hjemme (de de mister av inntekt). Derav de forventer at alle andre som jobber skal betale for de. 

Enslige mødre ofrer jo mer.. de har ikke en partner de kan dele ansvaret med

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...