Gå til innhold

Konstant sulten når jeg trener. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste mnd har jeg begynt å trene en god del. Så og si hver dag. Men problemet er at etter jeg har begynt å trene spiser jeg mye mer enn jeg klarer å forbrenne. Jeg småspiser, konstant søtsug og matsug. Må spise noe hele tiden! Det skjer jo ingenting med kroppen når jeg spiser så mye. Noen som har forslag til hvordan jeg kan få dempet all den matsugen? Er jo så kjipt å trene når det ikke blir noe forandring på verken kropp og vekt.. Jeg spiser normalt til hver måltid, men all den småspisingen i mellom er så ødeleggende. Må forhånd takk! 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis større måltider i gangen. Småspisingen din øker bare appetitten. Du må rett og slett lære deg å være litt sulten, så blir du nok vant til det.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, N0RGE skrev:

Spis større måltider i gangen. Småspisingen din øker bare appetitten. Du må rett og slett lære deg å være litt sulten, så blir du nok vant til det.

Prøver å lære meg å gå sulten, men det er så grusomt synes jeg! Haha! Men du har nok rett.. takk for svar. 

Skrevet
5 minutter siden, Englemamma3 skrev:

Prøver å lære meg å gå sulten, men det er så grusomt synes jeg! Haha! Men du har nok rett.. takk for svar. 

Det er verre i starten, men du blir ganske vant til det. Pass på å spis fiberrik og proteinrik mat, det vil mette deg mer. Er ikke sikkert du trenger å legge deg på så få kalorier som du har sett for deg heller, hvertfall ikke i starten, så se om du kan spise mer rundt vedlikeholdsvekt først og kutt gradvis ned etter hvert og bruk god tid på vektnedgang.

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, N0RGE skrev:

Det er verre i starten, men du blir ganske vant til det. Pass på å spis fiberrik og proteinrik mat, det vil mette deg mer. Er ikke sikkert du trenger å legge deg på så få kalorier som du har sett for deg heller, hvertfall ikke i starten, så se om du kan spise mer rundt vedlikeholdsvekt først og kutt gradvis ned etter hvert og bruk god tid på vektnedgang.

Takk for god informasjon og hjelp! Jeg merker at sugen etter kalorier er verst, og at jeg er utrolig dårlig på å spise proteiner. Har altfor lite peiling på alt dette føler jeg, men jeg ønsker jo så ille å bli litt fastere i fisken og! 😉

Skrevet
2 minutter siden, Englemamma3 skrev:

Takk for god informasjon og hjelp! Jeg merker at sugen etter kalorier er verst, og at jeg er utrolig dårlig på å spise proteiner. Har altfor lite peiling på alt dette føler jeg, men jeg ønsker jo så ille å bli litt fastere i fisken og! 😉

Ting som metter godt er jo havregryn, grovbrød, bønner, fet fisk, kjøtt osv. Andre ting som fremmer appetitt er sukker og raske karbohydrater, mat uten fiber, brus/lettbrus. Kaffe er appetittdempende, hvis du liker det. Det å være i moderat aktivitet kan også dempe sult, for eksempel det å gå seg en tur, hvis du har anledning til det

Skrevet
46 minutter siden, N0RGE skrev:

14 minutter siden, N0RGE skrev:

Ting som metter godt er jo havregryn, grovbrød, bønner, fet fisk, kjøtt osv. Andre ting som fremmer appetitt er sukker og raske karbohydrater, mat uten fiber, brus/lettbrus. Kaffe er appetittdempende, hvis du liker det. Det å være i moderat aktivitet kan også dempe sult, for eksempel det å gå seg en tur, hvis du har anledning til det

Yes! Nå blir det skjerpings på meg! Brus og godteri er meget sjeldent i hus, men søte små kaker som skal være av den sunnere sorten går jo ned på høykant! :-( Jeg liker personlig MAT best, men alt annet er så mye enklere å spise. Jeg får lære meg å smekke fingrene eller knipse på munnen, for dette går ikke an lenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å spis færre måltider slik at hvert måltid metter bedre. Kommer også ann på hva slags mat du spiser. Protein og fett metter bedre enn karbohydrater.

Anonymkode: 14a10...f01

• Liker 1
Skrevet

Jeg er periodetrener, og hver gang jeg begynner på med treningen igjen reagerer kroppen min sånn; den blir ultrasulten og jeg vil helst spise hele tida. Legger alltid på meg et par kilo når jeg starter opp med treninga igjen. :) 

Det tar et par måneder, ca, så er jeg tilbake til normal sult og normal vekt igjen. 

Det er nok bare kroppen som reagerer på at vi plutselig stiller helt andre krav til den. Det er jo ikke så unaturlig. :) Bare pløy gjennom det, eller gjør som meg og spis litt ekstra en periode, så normaliserer det seg nok etterhvert. 

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, N0RGE skrev:
9 timer siden, kisskissbangbang skrev:

Jeg er periodetrener, og hver gang jeg begynner på med treningen igjen reagerer kroppen min sånn; den blir ultrasulten og jeg vil helst spise hele tida. Legger alltid på meg et par kilo når jeg starter opp med treninga igjen. :) 

Det tar et par måneder, ca, så er jeg tilbake til normal sult og normal vekt igjen. 

Det er nok bare kroppen som reagerer på at vi plutselig stiller helt andre krav til den. Det er jo ikke så unaturlig. :) Bare pløy gjennom det, eller gjør som meg og spis litt ekstra en periode, så normaliserer det seg nok etterhvert. 

Er periodetrener selv, men jeg trenger resultat med en gang om jeg skal klare å fortsette. Altså, med en gang mener jeg iløpet av 2-4 uker. Og overspisingen min er altfor mye. Altså, jeg spiser nesten 1000 kcal mer enn jeg skal... og trener nesten 500kalorier iløpet av en dag. Men det blir ingen resultat, og jeg trener mer og mer og blir bare deprimert og mer spising fordi jeg ikke blir fornøyd pga ingen resultat. 

Skrevet
8 timer siden, Englemamma3 skrev:

Du skriver ikke hvilken treningsform du driver med, om du skal ha resultater fra jogging eller aerobic på 2-4 uker, lykke til. Om du skal ha resultater fra noen type trening, selv om å få spist nok gir deg en fordel på styrketrening, trenger du mer enn 2-4 uker. Det tok deg nok lenger tid enn det å komme ut av form, så hvordan kan du forvente resultater så fort?

Du ikke spise 1000 kcal ekstra om dagen, selv om du er mer sulten enn før. Du ikke ha resulater kjapt for å ikke gi opp treningen. Det er ikke like gøy om du ikke får det, men vi voksne må gjøre en god del som ikke er gøy, som å betale regninger og støvsuge og slikt. Hvis du må ha resultater, du ha litt selvdisiplin og du må ta deg litt tid.

• Liker 2
Skrevet

Et tips er jo også å ta deg en kopp te når du kjenner sulten dundre. Det metter jo faktisk en del.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det slik før. Hjalp å drikke proteindrikk rett etter trening

Anonymkode: 577a1...6fa

Skrevet
10 timer siden, KaDust skrev:

Et tips er jo også å ta deg en kopp te når du kjenner sulten dundre. Det metter jo faktisk en del.

Det tenker jeg blir helt feil! Kjenner man sulten dundre så skal man da spise. Lytt til kroppens signaler. Er kroppen sulten, skal den ha mat. Å ikke gi kroppen næring i form av mat når den er sulten bidrar bare til å "fucke" opp systemet. 

Når det er sagt så er det heller ikke naturlig å være sulten hele tiden slik TS skisserer. Det kan tyde på at sammensetningen av måltidene ikke er optimal. Får du i deg nok av det du trenger? Kanskje du skal be om hjelp til å sette opp en kostholdsplan? Lykke til :)

Skrevet (endret)
15 timer siden, Agurk skrev:

Det tenker jeg blir helt feil! Kjenner man sulten dundre så skal man da spise. Lytt til kroppens signaler. Er kroppen sulten, skal den ha mat. Å ikke gi kroppen næring i form av mat når den er sulten bidrar bare til å "fucke" opp systemet. 

Når det er sagt så er det heller ikke naturlig å være sulten hele tiden slik TS skisserer. Det kan tyde på at sammensetningen av måltidene ikke er optimal. Får du i deg nok av det du trenger? Kanskje du skal be om hjelp til å sette opp en kostholdsplan? Lykke til :)

Det er egentlig veldig vanlig å være veldig sulten når man begynner å trene (det stabiliserer seg gjerne hvis man mer ennn "periodetrener"), og det er virkelig naturlig å være litt sulten når man med vilje spiser færre kalorier enn kroppen egentlig trenger for å gå ned i vekt. Det er jo ikke "naturlig" for kroppen å gå ned i vekt, og å gå i kaloriunderskudd er ofte ikke noe kroppen vil godta helt uten videre- man får søtsug, føler mer sult etc, nettopp fordi kroppen sier ifra om at den ikke får nok mat til å opprettholde vekta den har, noe den som regel vil prøve å gjøre.

Hvis man føler på ekstrem sult på diett, og ikke spiser altfor lite, bør man, som du sier, se på sammensetning av kostholdet. Hvis jeg fikk kaloriene mine fra "sunne", energitette matvarer som proteinbarer, ville jeg nok følt meg mer sulten enn nå, som jeg får i meg mye magert kjøtt, fisk og grønnsaker.  Det man "trenger" kan være mat som gir næring for færre kalorier.

Sett fra et evolusjonssynspunkt, hvis vi nå skal tenke over hva som er "naturlig for kroppen", så har det ikke vært normalt for mennesket at vi kan gå til kjølelekskap/kjøkkenskap og hente oss noe hver eneste gang vi føler litt sult. Det er heller ikke "naturlig" å frivillig gå ned i vekt.

Man tåler å gå litt sulten, og hvis man skal ned i vekt, kan det hende en må tåle å kjenne litt mer på det. Mange av oss har ignorert den naturlige metthetsfølelsen vår og overspist en rekke ganger (og det kan være grunnen til at en må ned litt i vekt), mens å gå sulten er ikke "naturlig" og må unngås for enhver pris? :rolleyes:

Sultfølelsen til veldig mange oss er i tillegg ganske dårlig regulert, og vi blander sult/tørst/følelser. Hvis sult- og metthetsfølelsen vår var så fin-tunet at det bare var å følge den, så gikk det bra, ville langt færre av oss mennesker vært overvektige.

Og å drikke en kopp te når man er sulten kan være kjempesmart. Da får man i alle fall utelukket at man ikke faktisk bare trengte væske.

Endret av Hot mess
  • Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, Hot mess skrev:

Det er egentlig veldig vanlig å være veldig sulten når man begynner å trene (det stabiliserer seg gjerne hvis man mer ennn "periodetrener"), og det er virkelig naturlig å være itt sulten når man med vilje spiser færre kalorier enn kroppen egentlig trenger for å gå ned i vekt. Det er jo ikke "naturlig" for kroppen å gå ned i vekt, og å gå i kaloriunderskudd er ofte  ikke noe kroppen vil godta helt uten videre- man får søtsug, føler mer sult etc, nettopp fordi kroppen sier ifra om at den ikke får nok mat til å opprettholde vekta den har, noe den som regel vil prøve å gjøre.

Hvis man føler på ekstrem sult på diett, og ikke spiser altfor lite, bør man, som du sier, se på sammnensetning av kostholdet. Hvis jeg fikk kaloriene mine fra "sunne", energitette matvarer som proteinbarer, ville jeg nok følt meg mer sulten enn nå, som jeg får i meg mye magert kjøtt, fisk og grønnsaker.  Det man "trenger" kan være mat som gir næring for færre kalorier.

Sett fra et evolusjonssynspunkt, hvis vi nå skal tenke over hva som er "naturlig for kroppen", så har det ikke vært normalt for mennesket at vi kan gå til kjølelekskap/kjøkkenskap og hente oss noe hver eneste gang vi føler litt sult. Det er heller ikke "naturlig" å frivillig gå ned i vekt.

Man tåler å gå litt sulten, og hvis man skal ned i vekt, kan det hende en må tåle å kjenne litt mer på det. Mange av oss har ignorert den naturlige metthetsfølelsen vår og overspist en rekke ganger (og det kan være grunnen til at en må ned litt i vekt), mens å gå sulten er ikke "naturlig" og må unngås for enhver pris? :rolleyes:

Sultfølelsen til veldig mange oss er i tillegg ganske dårlig regulert, og vi blander sult/tørst/følelser. Hvis sult- og metthetsfølelsen vår var så fin-tunet at det bare var å følge den, så gikk det bra, ville langt færre av oss mennesker vært overvektige.

Og å drikke en kopp te når man er sulten kan være kjempesmart. Da får man i alle fall utelukket at man ikke faktisk bare trengte væske.

Bra skrevet, og helt enig med deg altså :) Men reagerte bare på at man skulle drikke te hvis sulten "dundret" i kroppen som det var snakk om over her. Hvis man på diett føler en så kraftig sult, mener jeg det vil være lurt å se over kostholdet :)

Selv ligger jeg i underskudd om dagen, og trener hardt, kjenner så og si aldri sult av den grunn ;)

• Liker 2
Skrevet (endret)
31 minutter siden, Agurk skrev:

Bra skrevet, og helt enig med deg altså :) Men reagerte bare på at man skulle drikke te hvis sulten "dundret" i kroppen som det var snakk om over her. Hvis man på diett føler en så kraftig sult, mener jeg det vil være lurt å se over kostholdet :)

Selv ligger jeg i underskudd om dagen, og trener hardt, kjenner så og si aldri sult av den grunn ;)

Da tror jeg og vi er bra enige, å drikke kopp etter kopp med te for å bare døyve en voldsom sultfølelse vil nok bli helt vilt lite effektivt, og holde sulten unna i veldig kort tid. Hvis kroppen skriker etter mat, over tid, er det jo gjerne en ide å gi den noe, men som du sier, det skal gå an å ligge i underskudd uten å føle på ulvehunger (dog er sånn ulvehunger noe jeg kjente på da jeg begynte å styrketrene for alvor, f.eks, og det roet seg av seg selv). Om man trenger litt ekstra mat en dag, trenger det jo heller ikke være krise, men jeg vet at jeg selv kan bli mettere av et måltid på 350 kcal enn på 1000 kcal ekstra i mat som for meg ikke gir meg nok. Så, om TS spiser 1000 kcal ekstra om dagen nå, kan det hende at den ekstra sulten kan stilles på færre kalorier. 1000 kcal i fisk og grønnsaker er mye mat.:biggrin:

Det vil jo variere fra person til person hva som gjør oss mette, men når jeg ser kostholdsoppsett her inne med 1400 kcal om dagen i mest knekkebrød, magerost, brød og pasta/ris, eventuelt med en questbar eller to på toppen, tenker jeg ofte at for min del ville et slikt kosthold gjort at jeg gikk "litt sulten" konstant, og sannsynligvis "veldig sulten" ganske ofte, gjerne på kveldstid. Og å gå sånn hele tida vil selvsagt slite på en, påvirke søvnkvalitet etc. Mitt hovedpoeng var at å gå sulten mellom frem til neste måltid, og ikke alltid føle seg mett, som oftest er helt ufarlig.

Det er for øvrig litt ydmykende når jeg ser at katten min er langt bedre på å styre matinntak/aktivitetsnivå enn jeg er, og holder vekta uten anstrengelse med varierende inntak/forbruk etter f.eks årstid. :fnise:

Endret av Hot mess
  • Liker 2
Skrevet

TS HER: Jeg går ikke på diett, spiser normal kost, MEN så kommer den store karbo-sulten! Og da tenker jeg ikke før jeg har hatt i meg en halv pakke sjokoladekjeks og da sitter jeg der skamfull og føler meg jævlig. Og jeg er av den typen som MÅ spise opp alt for å få det vekk/ut av huset! Det er det som er så irriterende og ødeleggende for meg, for jeg klarer ikke å styre meg. Nå er jeg ikke mye overvektig. Sånn litt over normal i vekt. Men jeg er jo redd for hvordan dette kan føre til. 

Skrevet

Stemmer også for å spise fiberrik mat! Kroppen klarer bare å ta opp halvparten av kaloriene i fiber, selv om du blir like fort mett som om du hadde tatt opp alle.:) drikk vann, prøv å gjøre noe hvor du holder på med hendene, eventuelt ta tryggis, hvis det er sånn at det er vanskelig å "ikke ha noe i munnen" :) 

• Liker 1
Skrevet

Et annet problem jeg har som jeg har glemt å skrive.. jeg sliter en del med magen som gjør at jeg ikke kan spise mye frukt, grønnsaker, fiber osv... så det er et STORT problem for meg.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...