Gå til innhold

Dotrening yorkshire terrier valp

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en yorkshire terrier valp. Er litt usikker på hvordan jeg skal takle dotrening. Får det ikke helt til. Den er sånn relativt vant til å gå på "tisselaken" inne fra de forrige eierne. Jeg ønsker ikke at den skal fortsette med dette, men innser at det kanskje er nødvendig da det er begrenset hvor lenge den kan holde seg om natten, hvis jeg er borte mer enn 1-2 timer osv. (?)  

Jeg lurer i hvert fall på om den må ha et sted å gå på do inne, når den først er vant til å gå på do inne? 

Eller vil den bli vant til å kun gå på do ute, etter hvert som den bare går ute? (tar den ut hele tiden, og har ikke hatt noen uhell på noen dager) 

Synes det blir litt rart å skulle "lære" den å gå på tisselaken når jeg egentlig vil at den skal gå ute. Så skal jeg bare fjerne tisselakenet helt? 

Vil den til slutt skjønne at den skal gi beskjed om å få gå ut når den må på do? I så fall kan jeg bare fortsette som jeg gjør, med litt bedre mot!

Haha, mange spørsmål her nå! Setter stor pris på tilbakemelding!

Endret av Pendeloque
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bestemmer jo om du vil den skal lære seg å gå på do inne, men jeg ville ikke gjort det. Det gjør bare at det tar lenger tid å få den renslig.

Da valpen ut svært ofte. Når den har spist, sovet, drukket, lekt og ellers hvis det virker som om den begynner å snuse i kriker og kroker og er urolig. Uhell vil forekomme, det er helt normalt. Da tørker du bare opp og gjør ingenting med det. Du kan gjerne rose og gi en godbit når valpen har gjort fra seg ute, bare vær obs på at enkelte valper kan bli så giret av rosen at de stopper hva de holder på med, så vent til den er bortimot ferdig. 

Hvis valpen liker å gå tur, så kan det også være en ide å gå turen etter den har tisset. (Hvis valpen liker å gå tur og lærer at turen slutter etter den har tisset fordi da går dere alltid inn, så kan det være at den holder seg lenger ute for å få lov til å være ute lenger). 

Skrevet

Legg tisselakenet ved døra, så ser du om han går dit. Da tar du den med ut, så den får gjøre fra seg der istedenfor. Ta den med ut ofte ellers også, hver gang etter at den har spist, sovet, lekt, og ellers hvis det bare er en stund siden sist. Da lærer den at tisse, det gjør vi ute. Når den blir eldre så vil den få bedre blærekontroll, og den vil kunne holde seg gjennom natten og når du er borte.

Husk også at den må lære seg å være hjemme alene. Du kan ikke bare reise fra den i flere timer, uten at den er tilvent det først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...