KalloRilla Skrevet 28. oktober 2004 #1 Skrevet 28. oktober 2004 Etter at min tannlege hadde gjennomgått sine regnskaper var det et gitt beløp som var utestående på meg. Det er greit nok. Jeg har ikke fått noe restregninger på dette beløpet ettersom dette er en del av en totalregning, jeg har heller ikke fått noe telefon mht dette. Tannlege sekretæren har nå ringt hjem til mine foreldre - som jeg ikke bor sammen med - og fortalt dem om dette. Hun hadde begrunnet dette overfor mamma at siden hun kjente henne så ville hun gi beskjed om at ble ikke beløpet betalt innen få dager, ble det videre sendt til inkasso. Er ikke dette brudd på taushetsplikten eller har ikke tannlege sekretærer slikt?
KalloRilla Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter #2 Skrevet 28. oktober 2004 Kopierer bare innlegge til "Torsdag" inn her så blir det litt sammenheng Torsdag Gjest Skrevet: Tor Okt 28, 2004 08:27 Tittel: -------------------------------------------------------------------------------- KalloRilla har nok gjort en feil og plassert sitt innlegg her, skulle sikkert være en ny tråd. Trenger ikke å le dere ihjel bare for det. KalloRilla: Ja jeg syns det høres rart ut dersom du er over 18 år, tannleger (og de som jobber hos dem) er jo helsepersonell og skulle tro de har taushetsplikt da. Har de ikke ditt tlf.nr. og adresse siden de kontaktet moren din?
KalloRilla Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter #3 Skrevet 28. oktober 2004 Jeg er passert 18 for flere år siden, og de har min adresse og mitt telefonnr. Dette er heller ikke første gangen dette har skjedd. Denne tannlegesekretæren jobber ved to kontorer og jeg har gått til kontor 1 og mamma til kontor 2. Mamma har da blitt oppdatert på når jeg skal eller har vært hos tannlegen, og eventuelt hva som er blitt gjort. Men da hun ringte hjem ditt på kvelden for å fortelle om denne regningen så tok det kaka.
Gjest lilletroll Skrevet 28. oktober 2004 #4 Skrevet 28. oktober 2004 Selvfølgelig har tannhelsesekretærer taushetsplikt!!
Gjest Anonymous Skrevet 28. oktober 2004 #5 Skrevet 28. oktober 2004 Jeg er passert 18 for flere år siden, og de har min adresse og mitt telefonnr. Dette er heller ikke første gangen dette har skjedd. Denne tannlegesekretæren jobber ved to kontorer og jeg har gått til kontor 1 og mamma til kontor 2. Mamma har da blitt oppdatert på når jeg skal eller har vært hos tannlegen, og eventuelt hva som er blitt gjort. Men da hun ringte hjem ditt på kvelden for å fortelle om denne regningen så tok det kaka. Noe av det samme skjedde med meg, tannlegen snakket med både meg og mine foreldre uten å tenke taushetsplikt. De (mamma og tannlegen) endret også på en avtale jeg hadde med tannlegen om hvordan jeg skulle innkalles. Jeg har slutta hos denne tannlegen................
Gjest Eir Skrevet 28. oktober 2004 #6 Skrevet 28. oktober 2004 Jeg vlle tatt det opp med tannlegesekretæren, eller tannlegen at dette ikke blir godtatt. Slike brudd på tausehetsplikten skjer desverre nokså ofte, særlig på små steder, så jeg synes man bør slå ned på det.
KalloRilla Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter #7 Skrevet 28. oktober 2004 Virker som det er "vanlig problem" ja, og ikke sikkert det er stedsavhengig heller (utfra størrelsen). Får vri hodet mitt litt og ta en "bestemt (les: ) telefon til dem nå kanskje...... Ville bare være sikker på om dette virkelig var brudd på taushetsplikten, som jeg trodde....
~sikka~ Skrevet 28. oktober 2004 #8 Skrevet 28. oktober 2004 Jeg ville anmeldt tannlegekontoret for brudd på loven.
Prycilla Skrevet 28. oktober 2004 #9 Skrevet 28. oktober 2004 Jeg ville tatt det opp med tannlege-sekretæren og sagt at du ikke tolererer at hun bryter taushetsplikten på denne måten. Si at hvis hun gjør det igjen vil du anmelde det! Informer henne at brudd på taushetsplikten kan koste henne jobben! Noe hun selvfølgelig vet eller burde vite
Gjest Xavia Skrevet 28. oktober 2004 #10 Skrevet 28. oktober 2004 Jeg ville anmeldt tannlegekontoret for brudd på loven. Ville du?? :o Jeg ville heller snakket med tannlegekontoret, og i først omgang bedt om en unnskyldning. Å løpe å anmelde høres for meg noe hysterisk ut.
~sikka~ Skrevet 28. oktober 2004 #11 Skrevet 28. oktober 2004 Ville du?? :o Jeg ville heller snakket med tannlegekontoret, og i først omgang bedt om en unnskyldning. Å løpe å anmelde høres for meg noe hysterisk ut. Ja ærlig talt, hvis noen hadde ringt rundt og fortalt folk som absolutt ikke har noe med det at jeg er på vei til å gå til inkasso hadde jeg anmeldt dem tvert. Ganske alvorlig lovbrudd da.
Gjest Xavia Skrevet 28. oktober 2004 #12 Skrevet 28. oktober 2004 Så du hadde ikke først villet snakket med de på legekontoret? Men altså rettens vei med en gang?
KalloRilla Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter #13 Skrevet 28. oktober 2004 Jeg ringte tannlegekontoret i ettermiddag og snakket da med tannlegen selv. Han hadde forståelse for at jeg var trekt på det som hadde skjedd, men jeg måtte og skjønne at dette var gjort som en tjeneste i forhold til meg pjatt pjatt.... Ettersom sekretæren kjente mamma var dette gjort osv osv osv. Jeg ga klar beskjed om hva jeg synes om dette og at jeg såvist ikke likte det de hadde gjort. Tannlegen viste kun om det ene tilfelle mht at mamma var kontaktet. Han la seg ganske flat og var villig til å dele beløpet helt ned til 100 kr mnd med forfall på dato jeg selv bestemte. Totalregninger er på hele 700 kr så - kan ikke klage på det tilbudet. Uansett så mener nå jeg at det bare skulle mangle. Dessuten sa han at dersom jeg hadde behov/ønske om å fortsette der kunne jeg bare ta kontakt. Det kan han bare drømme om.............
Væren Skrevet 28. oktober 2004 #14 Skrevet 28. oktober 2004 Det var kjempebra at du sa fra! Dette var jo helt klart et overtramp i forhold til taushetsplikten! Egentlig tror jeg ikke tannlegesekretæren en gang har lov til å fortelle din mor at du har vært hos tannlegen og hva som har blitt gjort. Og når hun så i tillegg ringer dine foreldre mht. din private, utestående regning - vel, da trampet hun etter min mening i klaveret og salaten og alt mulig annet med begge beina!
Laban Skrevet 29. oktober 2004 #15 Skrevet 29. oktober 2004 Jeg er ikke 100% sikker på dette, men jeg tror at du må skille mellom taushetsplikt mht hvilke behandlinger osv du får hos tannlegen (der har hun helt klart tråkket i salaten) og problemet med de utestående pengene. Er relativt sikker på at taushetsplikten ikke gjelder betaling og utestående fordringer, dvs at legen/tannlegen stiller på lik linje med et hvilket som helst slags annet foretak du skylder penger. Hvis ikke, kunne de jo ikke sende regningen din til inkasso heller (det ville vært et brudd på taushetsplikten).
KalloRilla Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter #16 Skrevet 29. oktober 2004 Klart at pengene skal betales og får ikke en forrettning penge sine sender de det til inkasso. Dette er det jo egne lover for, men et inkassobyrå har heller ikke lov å oppgi opplysninger til andre enn den personen det gjelder. Kan godt hende at dette hadde vært et tvilstillfelle i forhold til nærfamilie osv i en rettssak, men uansett mener nå jeg at andre enn meg ikke har noe med om jeg betaler mine regninger eller ikke.
Superlammet Skrevet 29. oktober 2004 #17 Skrevet 29. oktober 2004 Skylder man penger til en bedrift, statlig eller privat, så har de ikke lov til å kreve penger fra andre enn deg. De har heller ikke lov til å gå ut med sensitiv informasjon til andre enn personen det gjelder, envt inkassoselskap. Personell i helsesektoren har absolutt ikke lov til å fortelle videre hva slags behandling du har fått, med mindre du samtykker i det, eller det er såpass alvorlig at de nærmeste pårørende må informeres. Dette er jeg ganske sikker på..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå