Gå til innhold

Hvor mye skal til for å bli sykemeldt i svangerskapet?

Babyface

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid for første gang og lurer på hvor mye som skal til for å bli sykemeldt i svangerskapet. Hittil har jeg ikke vært særlig plaget av kvalme, er bare litt "uggen" innimellom, men enkelte dager er jeg veldig trøtt og helt utslitt når jeg kommer hjem fra jobben (jeg går/står hele dagen på jobb). Jeg stortrives vanligvis på jobb, men nå synes jeg det er et ork å komme gjennom dagene. Er dette noe man kan få sykemelding for eller må jeg fortsette å lide meg gjennom arbeidsdagen? Alle dagene er ikke like ille og jeg kan jo ikke løpe til legen annenhver dag heller. Jeg blir nesten deprimert av å tenke på at jeg skal ha det sånn de neste 8 månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :) Gratulerer med spiren!

Snakk med legen din og hør om det er mulig med aktiv sykemelding eller ihvertfall 25 % :). Si hvordan du har det så burde det ordne seg.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

For å si det sånn: du er IKKE syk,bare gravid. Jobber som servitør, og da jeg var gravid jobbet jeg 100% lenge.Når jeg var 6 mnd. på vei gikk jeg ned i 50% stilling.Det passet perfekt for meg, 4-timers arb.dag.Etterhvert fikk jeg sykemldg.

En veninne av meg jobber i butikk og hun gikk nesten hele tida si ut.Fikk 50% 7 mnd. på vei.1 mnd. før hun skulle gått ut i permisj.slik som meg.

Selvfølgelig var jeg litt uggen innimellom,men det kan jeg jo være nå også selv om jeg ikke er gravid.Trenger ikke løpe å sykmelde meg av den grunn.

Så ditt egentlige spørsmål: det er kjempelett å få sykemldg. når en er gravid.men for all del, ikke utnytt det.Når du er 1 mnd. på veg synes jeg du er litt sutrete,selv om vi alle er forskjellige.

Du får MAX 1 uke tror jeg(siden du bare er 1mnd. ,og så sier legen at det sikkert går over snart)

En veninne av meg fikk når hun var 4 mnd. på veg pga. var trøtt,følte seg uvel,men mest pga. problem og styr med barnefaren.Rett og slett en psykisk sykemldg.En annen veninne går nå på 50%,hun har termin i sept. og har gått på halvt siden mai.Grunn;sliten og trøtt....

Camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camilla: Så fint for deg at du hadde et lett svangerskap da! Men som du sier er vi alle forskjellige, så jeg synes ikke du skal uttale deg om jeg er sutrete eller ikke. Jeg sa heller ikke noe om at jeg trengte sykemelding fordi jeg er uggen innimellom og jeg vet utmerket godt at jeg er gravid, ikke syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

Ut ifra det du skrev skjønte nå alle at det var sykelmldg. du var ute etter.

Derfor mente jeg du var sutrete. 1mnd. på veg og allerede..... ja ja.Vi ER forskjellige,.og godt er det.Skulle tatt seg ut visst ALLE som var gravide i 1 mnd. følte seg uvele og vurderte sykemldg.

Men jeg klandrer deg ikke...tar deg bare litt på kornet,og så følte du jeg traff et ømt punkt..ikke ta på veg fordi jeg er så direkte.

Nå skal jeg til syden..... ha det bra.... lykke til med svangerskapet

Camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Babyface :D

Jeg var også veldig trøtt, uopplagt ja allt var et ork å gjøre, de første ukene. Men det blir bedra når du kommer ut i 12-15 uke. Da blir formen mye bedre.

Ta deg en ukes ferie bare vær hjemme og slapp av, eller be legen din om 50% sykemelding, to uker avgangen. Du skal jo kunne fungere på jobben og etter at du kommer hjem fra jobben også.

Ta det med ro og sov så mye du kan. Denne utrolige trøttheten går over :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Duchess

Alle opplever svangerskapet forskjellig, og det er umulig for en utenforstående å uttale seg om Babyface er sutrete eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg fikk 40% sykemelding da jeg var rundt 19 uker på vei..

Hadde da kjempet meg gjennom de første månedene med oppkast og hodepine hver dag ...

Jeg jobber i butikk, står hele dagen, og det er kun meg på jobb..

Har med andre ord ikke anledning til å sette meg ned..

Jeg er nå i uke 26 og det er godt mulig jeg ber om å bli sykemeldt enda noen prosent til, rett og slett for å ta hensyn til kroppen min, vi har alle forskjellige grenser for hva vi orker.. Sjefene mine ble faktisk mektig irritert da jeg ble sykemeldt, men vet du hva, de kan dra et vist sted.

Graviditet er ikke noen sykdom, nei..

Men det er en en TILSTAND, en tilstand hvor man skal skru ned tempoet litt, lytte til kroppen og hva den forteller, og ikke minst gjøre noe med det når det blir for slitsom.

Vi jenter har en stygg tendens til å pushe på altfor hardt..

Kjenn etter selv du Babyface, hva DU føler at du trenger.

Fortell hvordan du har det til legen din og hva du tror bør gjøres med det.

Du skal ha et liv ved siden av jobben også!

Det er tross alt ikke mange månedene vi går gravide, og slettes ikke ofte..

Og har mor det bra har den lille det også bra

:blunke:

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjen etter og gjør det du føler er best for deg. Er det en tid da det er lov å tenke litt ekstra på seg selv, må det være når man er gravid. Alle svangerskap er forskjellige, og det irriterer meg å høre folk som sier "det er ikke en sykdom". Da jeg var gravid spydde jeg så ille at jeg gikk ned 12 kg på 3 uker. Jeg veide 56 kg før jeg ble gravid. Jeg var så uttørket da jeg kom inn på sykehuset at de hadde problemer med å sette intravenøst for blodårene kollapset hele tiden. Jeg spydde ca. 40- 50 ganger i døgnet i 6 mnd, ca. hver halvtime, og kvalm var jeg konstant. Klarte å spiste 2 kavringer og et par kopper te for dag. Noe av det kom sikkert opp igjen, så jeg fatter ikke at jeg klarte å holde liv i meg og ungen. Jeg brestet ribbeben pga. all oppkastingen, og sulten fikk meg av og til til å hallusinere. De siste 3 mnd. var jeg litt bedre for da hadde jeg 3-4 timer da jeg ikke kastet opp, og da klarte jeg å spise litt. Jeg gledet meg til fødselen, og brydde meg ikke om hvor mye smerte det ville bli i det hele tatt. Heller noen timer med intens smerte, enn 9 mnd. seigpining og tortur. Da jeg fødde veide jeg 52 kg. Viss dette ikke kan kvalifisere til sykdom, så vet ikke jeg. Jeg har ihvertfall aldri vært så syk hverken før eller siden.

Jen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du er sutrete.

Jeg fikk 50 % sykemelding ca 1 måned når jeg vel var 2 mnd gravid, men da gikk jeg på skole 12 mil unna, og togpendla hver dag.

Ellers var jeg også VELDIG trøtt - det gikk ikke over etter 12-13 uker. Jeg var trøtt hele tida. Var svangerskap nr 2, så jeg hadde jo en til å ta meg av, i tillegg til pendlinga.

Senere i svangerskapet hadde jeg 20 % sykemelding, og etterhvert 40 %. Da fikk jeg også litt bekkenløsning.

Du må nesten vurdere litt i samråd med legen, og hva du selv føler at du orker.

Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Babyface

jeg vet hvordan du har det. Det som jeg synes er verst at det ikke er noen som vet at jeg er gravid, og det blir forventet 110 % av en.

Når kollegaer vet om graviditeten, vil de også ha mer forståelse for at en tar det litt rolig, og det blir kanskje ikke så pes på jobb.

Jeg skal prøve å gå på jobb som vanlig, og går heller hjem hvis det blir ille. Men - jeg har da en ganske fleksibel jobb. Er nå i uke 8, og ser fram til å snart slippe nyheten på jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...