Gå til innhold

Er det farlig å kjøre bil?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å ta lappen. Har et litt ambivalent forhold til bilkjøring. Det er altså ikke superviktig for meg, men ser at det kan være praktisk å kunne kjøre bil noen ganger.

Denne fordelen må veies opp mot ulempen som er risiko ved bilkjøring. Hvis risikoen overgår ulempen, så lar jeg være og baserer meg heller på andre fremkomstmidler.

Myndighetenes null-visjon, Vegvesenets trafikksikkerhetskampanjer og føreropplæringens læreplan minner samlet sett om kampanjer mot røyking. Det er så risikofylt at man helst bør la være. I tillegg viser en rapport fra TØI at ulykkesstatistikken blant unge har gått ned fordi de kjører mindre bil. 

Så spørsmålet blir, hvor farlig er det å kjøre bil? Da tenker jeg på i forhold til andre dagligdagse risikofaktorer i hverdagen man må akseptere. Er det verdt det å ta lappen?

Anonymkode: 749e3...f8a

Skrevet

Så lenge du følger trafikkreglene og holder deg innenfor fartsgrenser og kjører etter forholdene, så er det like sikkert å kjøre bil som å gå tur.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis risikoen oversteg fordelen ville det ikke vært lov å produsere, eie eller benytte motorkjøretøy.

Anonymkode: daae6...b2e

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis risikoen oversteg fordelen ville det ikke vært lov å produsere, eie eller benytte motorkjøretøy.

Anonymkode: daae6...b2e

Hvordan passer dette ressonementet til tobakk?

Anonymkode: 0b640...9b2

AnonymBruker
Skrevet

TS: Sjansen for å være innblandet i en alvorlig ulykke er relativt liten, men konsekvensene kan være store. Så hvis du har lite behov for bil og du fint klarer deg i hverdagen uten, så er det liten vits å ta lappen.

Anonymkode: 0b640...9b2

Skrevet

En av fem tusen vil bli drept eller hardt skadet i trafikken i år (sånn omtrentlig), men dette gjelder også personer som går. 

Risikoen for å dø kommer helt an på hvor du kjører og hvor ny bil du har. I en ny bil, der du bruker sikkerhetsutstyr riktig og holder deg på veier med lave fartsgrenser er du veldig trygg (mye tryggere enn hvis du går, bli truffet av en bil i 70 mens du går så er du dau, men i en ny bil kan du gå ut å skjelle ut fjotten som traff deg). Husk å ta av deg jakken eller ha den over beltet, avstanden som skapes er lang nok til å gi kroppen god fart og til å flytte beltet fra hoften til magen som vil kunne føre til indre blødninger.

Mye av risikoen kan bli redusert da, blant annet ved å bruke refleks, kjøre etter forholdene og tenke seg om før man gjør noe (å parkere etter en sving med nødlys for å ta en telefon er en fin måte å få nakkesleng). 

Husk at som ny sjåfør er ulykkesrisikoen størst om natten, og hvis du kjører med venner, så du bør unngå å kjøre med venner eller å kjøre om natten. Du bør også passe på å holde deg under fartsgrensen.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at folk tør å kjøre bil. Jeg har lappen men har totalt angst for å kjøre.. man kan dø lissom! Og det kan være fyllekjørere der ut og sinte bilførere.. nei det tør jeg ikke. 

Anonymkode: e94c3...255

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke at folk tør å kjøre bil. Jeg har lappen men har totalt angst for å kjøre.. man kan dø lissom! Og det kan være fyllekjørere der ut og sinte bilførere.. nei det tør jeg ikke. 

Anonymkode: e94c3...255

Du har kastet bort flerfoldige tusen kroner til ingen nytte, du da, hvis vi skal se på det økonomiske aspektet.

Endret av Arabella
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke at folk tør å kjøre bil. Jeg har lappen men har totalt angst for å kjøre.. man kan dø lissom! Og det kan være fyllekjørere der ut og sinte bilførere.. nei det tør jeg ikke. 

Anonymkode: e94c3...255

Det er like sannsynlig at en fyllekjører treffer deg mens du er ute å går, som at hen treffer deg når du kjører bil. I det tilfelle ville jeg heller ha sittet i bilen min.

AnonymBruker
Skrevet

Da ser det ut til at jeg dropper lappen. Sjansen for å havne i en ulykke er liten, men jeg kan rett og slett ikke komme på noen fordeler ved bilkjøring i min livssituasjon.

Takk for svar.

Anonymkode: 749e3...f8a

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du er bevist på sikkerhet så er det ikke "så" farlig. Selv så tenkte jeg på å lære meg hvordan å krasje på en sikker måte. Altså, å ha det i bakhodet. F.eks, i en møteulykke, hva er best - kjøre ut på et jordet eller over på motsatt kjørebane? 
Det å være føre var er bra. 

Jeg er ekstra opptatt av sikkerhet, fordi jeg var i en stor bilulykke rett før jeg startet med lappen. 

Det å krasje på best mulig måte er smart. For du krasjer ja, men hva du gjør er viktig. Som det å være obs på muligheter til å gjøre det på en "bedre" måte. Bruke sikkerhetsbelte, slakke ned farten etc. 
Det å ha en god bil er alfa omega. Noen biler er som små blikkbokser og knuses ved en liten ulykke. 

Tenk litt fremover, og ikke stol på at andre følger reglene. 
Det å være trygg på seg selv er viktig. Du må stole på at DU vet hva du gjør, du kan reglene osv. 
Du tenker sikkerhet, din egen sikkerhet (og andres) er viktig og hjelper mye i en ulykke. 
Du er ikke alene der ute, så det å stole blindt på andre er ikke lurt. 

Alt dette kan være forskjellen på liv og død. Du kan gå ut fra en ulykke med blåmerker, eller indreblødninger. Hvordan du oppfører deg på veien, hvor forberedt du er og bilen utgjør en stor forskjell. 
En ulykke er en ulykke, men utfallet kan forandres på grunn av deg. 

Ting du kan ta med deg videre er;
- tenk over din helse den dage. Er du trøtt? ukonsentrert? tar du medisiner som kan gjøre deg slapp?
- Føre på veien. Bare fordi du har piggdekk første dagen det snør, så betyr ikke det at andre har det. Samme med regn og sol. Selv har jeg solbriller i bilen til en hver tid, på grunn av lav sol som blinder. 

Mange slurver med sin egen helse. "Jeg er litt trøtt, men det er jo bare en kjøretur på 30 min". Mye kan skje på 30 min. 
Er du i tvil om du bør kjøre, ikke kjør. 

Anonymkode: 60ffb...936

AnonymBruker
Skrevet

 Bare det å være i live, er jo generelt veldig farlig da!

Anonymkode: 792f5...be9

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan passer dette ressonementet til tobakk?

Anonymkode: 0b640...9b2

Det er en helt annen problemstilling hvor du må se på en del historiske aspekter for å kunne komme frem til et svar. En direkte sammenligning vil ikke gi deg noen nyttig informasjon.

Anonymkode: daae6...b2e

Skrevet

Jeg vet ikke om det finnes statistikk på hvor farlig det er å kjøre bil sammenlignet med så mye annet, men jeg vet i hvert fall at det er større sannsynlighet for å dø i bilulykke enn i flyulykke. Så hvis du er redd for å dø i fly vil du kanskje ikke sette deg i en bil.

Uansett, risiko er sannsynlighet ganger konsekvens. Sannsynligheten for å kollidere er avhengig av hvor du er hen. Kjører du mye i bysentrum med mye trafikk rundt deg er sannsynligheten for å kollidere høyere enn hvis du kun kjører "der ingen kunne tru at nokon kunne bu". En annen viktig faktor ved sannsynlighet er hvor mye du selv kjører og dermed hvilken erfaring du får. Kjører du til lokalbutikken 1 kilometer ned i veien en gang i året etter du har fått lappen vil du aldri bli en god og trygg sjåfør - ergo kan sannsynligheten være høyere for at du skal kollidere pr tur enn hvis du kjører flere ganger ukentlig. Samtidig er konsekvensen ved en kollisjon vesentlig høyere på landet fordi hastighetene er så mye høyere enn midt i byen. På landet, hvor det er lite eller dårlig kollektivtilbud, er bilen et nødvendig onde for å kunne komme seg rundt. Der veier fordelene mer enn nok opp for ulempene. Derimot i Oslo så er kollektivtilbudet så bra at man de fleste steder i grunn ikke trenger egen bil. Om det i det hele tatt er noen fordel med å eie en bil i Oslo sentrum veier det sannsynligvis ikke opp for de eventuelle ulempene.

Kort fortalt: å kjøre bil i Norge er ikke nevneverdig farlig, men dersom du ikke ser behovet for å eie en bil og klarer deg fint med kollektivtilbudet du har i dag, så er det nok heller ikke noe vits i å bruke masse penger på å ta lappen.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette.

Kragebein, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...