Gå til innhold

Flere enn meg som gir blaffen i dyretesting av produkter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo enormt fokus på pels i perioder, og "alle" er imot pels. 

Er det like stort fokus på dyretesting blandt vanlige folk? De eneste jeg har hørt være veldig opptatt av det er et par skruller som er med i PETA og andre ekstreme organisasjoner. 

Selv bryr jeg meg ikke om produkter er testet på dyr, fordi det fører til en stor ulempe for meg. Jeg sliter med sensitiv hud og det er kun et fåtall hudprodukter/sminke huden min tåler, og da må jeg bruke dem selvom de er testet på dyr. 

Jeg er heller ikke interessert i å avstå fra medisiner selv om de er testet på dyr. Lar de som er imot dyretesting være å ta (livsviktige) medisiner, hvis de er testet på dyr? 

Anonymkode: 216b7...e0b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg på en måte. Vil ikke at det skal skje. Men jeg sjekker ikke om noe er testet på dyr før jeg kjøper det. Det er ikke alt man har tid til å finne ut av. Og man kan jo faktisk aldri vite helt sikkert uansett.

Anonymkode: 58d70...b9f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Prøver så godt jeg kan å unngå kosmetikk som er testet på dyr. Har ingenting imot å betale litt mer eller få noen ulemper for å unngå det. Mener det er forskjell på livsviktige medisiner og kosmetikk.

Anonymkode: 2adbe...6d6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

dyreværn er den laveste formen for engasjement som finnes. Barnemishandling skjærer meg i hjertet, dyrevelferd er jeg litt sånn care til. Folk før fe!

Anonymkode: a0622...9c4

• Liker 6
Skrevet

Jeg unngår dyretestede produkter så mye jeg kan, men nei, om det står mellom å krepere eller å ta noe som er dyretestet så velger jeg det siste.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Grunnleggeren i PETA brukte ihvertfall griseinsulin før kunstig insulin ble innført.(diabetes)

Hun har selv sagt at det ville være til ulempe for langt flere dyr om hun døde som følge av at hun ikke tok insulin, enn for grisene som ble brukt i forsøk. Forståelig det da. Jeg unngår selv pels, skinn og dyretestede produkter, men jeg er ingen vegetarianer og tar medisiner om jeg må. Man kan fint ta et standpunkt ang. dyreetikk selv om man velger å ikke avstå fra alt.

Anonymkode: 43ec6...ad5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir ikke blaffen! kjøper sminke og såpe/shampoo og sånt som ikke er testet på dyr.. vi har kommet så langt at den stakkars hunden eller kaninen burde få slippe og sitte i bur hele livet! Jeg ønsker at alle dyr skal få leve et fullværdig liv! det er rett å slett dyreplageri... vi mennesker er så slemme :(

Anonymkode: c850c...2ac

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg, og de fleste jeg går med bryr seg også. Vi er forsåvidt ikke "skruller" fra PETA heller. Selv bor jeg på gård og er en del av matproduksjonen i Norge, jeg også bevisst på hvilken melk og hvilket kjøtt jeg kjøper. Vi leverer til til de to største bedriftene innenfor kjøtt og melk, men jeg kjøper allikevel helst ikke av dem om jeg kjøper mat. Om vi ikke har den typen kjøtt/melk selv kjøper jeg heller av den lokale gården som har utsalg der jeg vet at dyrene har blitt godt behandla. 

Jeg nettshopper vanligvis, og da er det null problem for meg å sjekke om produktene er dyretestet via en app eller nettside. (Jeg bruker veldig lite ekstra produkter, da..) Jeg bruker ingen medisiner, om jeg hadde gjort det måtte jeg selvfølgelig ha kjøpt dyretestet så lenge det ikke fantes alternativer som ikke er dyretestet. 

Anonymkode: 38f89...98e

• Liker 3
Skrevet

Jeg avstår fra dyretestet kosmetikk,hår- og hudprodukter. Det er tross alt ikke slik at det ikke finnes alternative måter å teste ut slike produkter på, de er bare litt dyrere. Foretrekker også litt mild hudpleie med få ingredienser, og da er organisk (les: ikke økologisk, det heter visstnok organisk) sminke veien å gå. 

Dem som har som ønske å avstå fra alle produkter som har noe som helst med dyr å gjøre er vel veganere. Den veganske filosofien sier likevel at medisiner går helt fint dersom man ikke har noe annet valg. Man skal unngå animalske produkter så godt som mulig, så lenge det ikke går utover egen helse. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Heller testing på dyr enn mennesker.

Anonymkode: 2ceca...f7e

• Liker 3
Gjest incognita
Skrevet

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om dyretesting, hverken når det kommer til medisiner eller kosmetikk - så lenge det er utført innenfor visse etiske rammer. 

Jeg har faktisk selv vært med på et medisinsk forskningsprosjekt som innebærte forsøk hvor dyr var brukt for testing. Alt er lov i vitenskapens navn, spør du meg. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dyreværn er den laveste formen for engasjement som finnes. Barnemishandling skjærer meg i hjertet, dyrevelferd er jeg litt sånn care til. Folk før fe!

Greit å ha forskjellige ting man bryr seg om. Selv er jeg ikke kjempeopptatt av dyrevern, jeg bryr meg, men jeg søker ikke opp merker for å vite det. 

Men for meg er dyrevelferd enormt viktig, jeg brenner bare ikke så mye for det, og har ikke tid nok til å gjøre så veldig mye med det. Dessverre. Barnemishandling er jeg derimot ikke noe særlig opptatt av.

Anonymkode: 5e482...285

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper mye som ikke er dyretestet og prøver å alltid sjekke opp dette før jeg kjøper noe, men får jeg ting i gave eller det er snakk om medisiner bruker jeg det selvfølgelig. Men jeg kjøper aldri og kommer aldri til å kjøpe pels. 

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan bry seg om begge deler.

Uansett, jeg unngår det jeg er klar over, men jeg vet jeg absolutt burde satt meg bedre inn i ting. Er ikke vegetarianer, så jeg bruker skinnprodukter, men jeg bruker ikke pels eller noe fra dyr jeg ikke selv spiser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir ikke blaffen! kjøper sminke og såpe/shampoo og sånt som ikke er testet på dyr.. vi har kommet så langt at den stakkars hunden eller kaninen burde få slippe og sitte i bur hele livet! Jeg ønsker at alle dyr skal få leve et fullværdig liv! det er rett å slett dyreplageri... vi mennesker er så slemme :(

Anonymkode: c850c...2ac

Men bruker du medisiner som er testet på dyr? ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en skrulle som aller helst vil at min sminke ikke skal være et resultat av at dyr har vondt, i tillegg kan den gjerne inneholde minst mulig dritt.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Jeg avstår fra dyretestet kosmetikk,hår- og hudprodukter. Det er tross alt ikke slik at det ikke finnes alternative måter å teste ut slike produkter på, de er bare litt dyrere. Foretrekker også litt mild hudpleie med få ingredienser, og da er organisk (les: ikke økologisk, det heter visstnok organisk) sminke veien å gå. 

Dem som har som ønske å avstå fra alle produkter som har noe som helst med dyr å gjøre er vel veganere. Den veganske filosofien sier likevel at medisiner går helt fint dersom man ikke har noe annet valg. Man skal unngå animalske produkter så godt som mulig, så lenge det ikke går utover egen helse. 

Men er ikke det litt spesielt at man kan bruke dyretestede medisiner om man ikke har noe valg når man er veganer? Føler det blir litt svakt å gjøre det når man er så opptatt av dyrerettigheter og at alle er like mye verdt.
In the end, så driter de jo i dyrene og velger å prioritere seg selv over dyrene som lider. ts 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ikke kosmetikk eller sminke, så den saken er i alle fall grei for min del...

Anonymkode: 3b29d...477

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en utbredt misforståelse blant lavpannede at mennesker som brenner for dyrevelferd ikke innehar evnen til å ha to tanker i hodet samtidig. Å engasjere seg for dyrevelferd er liksom ensbetydende med at man ikke bryr seg om mennesker. Klarer du for eksempel å forstå at jeg bryr meg om både barnevern, dyrevelferd, innvandringsintegrering, eldreomsorg, arbeidsmiljø OG din bestemor samtidig, eller opplever du da en kortslutning i hjernen din?

Det er også et hav av forskjell mellom dyretesting for kosmetiske og medisinske formål. Det kan ikke sammenlignes engang. Gjelder "folk før fe" når fjortisen bare mååå ha akkurat DEN mascaren som tidligere ble testet ved å smøre den inn i øynene på en kanin?

Det heter forresten dyrevern, ikke "dyreværn".

Anonymkode: 482c4...dad

• Liker 10
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke det litt spesielt at man kan bruke dyretestede medisiner om man ikke har noe valg når man er veganer? Føler det blir litt svakt å gjøre det når man er så opptatt av dyrerettigheter og at alle er like mye verdt.
In the end, så driter de jo i dyrene og velger å prioritere seg selv over dyrene som lider. ts 

Mulig det er litt spesielt i dagens samfunn at noen velger å unngå mest mulig lidelse for andre (uavhengig av art). Jeg viser i alle fall forståelse for at noen ønsker å minimere lidelse, men dersom det er livsnødvendig så tar man medisiner som står i mot egne prinsipper. Egen helse først. 

Jeg synes derimot at det er litt svakt å finne feil i veganeres valg, f.eks. "i tilfelle hun får kreft må hun gå på medisiner som har blitt dyretestet". Dersom du er så opptatt av dyrerettigheter og at alle er like mye verdt så får du vel forsøke å avstå fra animalske produkter selv. Risikoen til at veganere må begynne på dyretestede og ikke-veganske medisiner er der, men i mellomtiden har de tatt et utrolig godt valg når det gjelder helse, miljø og etikk. Valget deres er helt personlig, og å redusere noe lidelse er uansett bedre enn ingenting noe de aller fleste er enige i. 

Ja, instinkter er noe de aller fleste dyr har, også mennesker. Vi velger ofte å prioritere oss selv når det gjelder liv og død. Det betyr ikke at vi trenger å drive med dyreplageri av den grunn når vi ikke er truet på livet av en kanin i et laboratorium. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...