Gå til innhold

Dåpsgave til fadderbarn

Fireflies

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Til jente gir vi smykke. Men ikke med hjerteanheng (alle gir hjerteanheng!), men med perle. Mer anvendelig senere i livet også.

Joda, kunne sikkert gitt termos og redningsvest og slike praktiske ting, men dåpsgaven skal liksom være noe varig, ønsker jeg, noe som ungen skal tenke "ja, den her fikk jeg til dåpen av fadderen min" om.

Anonymkode: 26a31...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.5.2016 at 17.28, AnonymBruker skrev:

Til jente gir vi smykke. Men ikke med hjerteanheng (alle gir hjerteanheng!), men med perle. Mer anvendelig senere i livet også.

Joda, kunne sikkert gitt termos og redningsvest og slike praktiske ting, men dåpsgaven skal liksom være noe varig, ønsker jeg, noe som ungen skal tenke "ja, den her fikk jeg til dåpen av fadderen min" om.

Anonymkode: 26a31...539

Er det vanlig å gi termos og redningsvest???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Stormborn88 skrev:

Er det vanlig å gi termos og redningsvest???

Forundrer meg ikke. Vi var i dåp til en liten gutt for en måneds tid siden og han fikk hele tre tursekker og en speiderkniv. Og foreldrene er ikke friluftsmennesker. Turgåingen deres begrenser seg til Bogstadveien og kanskje en runde i Vigelandsparken. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skal gi Den store dikt og regleboka og Hardanger barnebestikksett i fire deler. 

Anonymkode: 30ffc...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Forundrer meg ikke. Vi var i dåp til en liten gutt for en måneds tid siden og han fikk hele tre tursekker og en speiderkniv. Og foreldrene er ikke friluftsmennesker. Turgåingen deres begrenser seg til Bogstadveien og kanskje en runde i Vigelandsparken. 

Så sært. Snakker man ikke med familien til dåpsbarnet da eller?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Stormborn88 skrev:

Så sært. Snakker man ikke med familien til dåpsbarnet da eller?

Ja, det er veldig snodig og vitner jo om litt dårlig innsikt og kommunikasjon. Men jeg snakket med søsteren min om det etter dåpen, hun var også der, og vi fant ut at det kanskje var fordi det er vanskeligere å finne på gave til gutter enn til jenter. Er det ei lita jente så er det jo bare å kjøpe et søtt smykke eller noe. Selv ga vi Hardanger-bestikk og et tallerkensett.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stort sett gitt ut fra hva foreldrene har sagt at er ønsket. Førstemann hadde ingen ønsker og han fikk en liten sekk og termos (noe foreldrene har kommentert flere ganger i ettertid som helt topp, og som vi ser at stadig har vært i bruk. Men ja, de er friluftsmennesker. Jeg hadde ikke gitt det til hvem som helst). 

Ellers har vi gitt fondsandeler, smykkeskrin, bunadsølv og sølvbestikk (de to sistnevnte spesifikt ut fra hva foreldrene vil at barnet skal samle på). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som gir penger til barnet ved siden av noe de kan beholde hele livet? Er det vanlig for faddere å gi en mye større gave i verdi enn det er for andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var fadder til min niese som ble døpt i januar. Hun fikk et sølvsmykke; et hjerte med "todelt" forside, og annen bakside. Hun fikk også en eventyrbok med masse fine tegninger - mye finere enn forsiden. Jeg så egentlig etter en litt mer "voksen" eventyrbok, men vet at min søster og hennes kjæreste ikke er typene til å sitte timevis å lese tettskrevne sider med tekst. Og ligner niesen min på dem kommer heller ikke hun å ha tålmodighet til å sitte stille og høre på. Da er det fint med fine bilder.

Av andre gaver hun fikk var nettopp en slik tettskrevet eventyrbok, kristne eventyrbøker, sølvetui til hårlokk, tann og dåpsattest (ikke noe jeg vil anbefale å kjøpe om ikke de ønsker seg det spesielt), bestikk, kjoler, dåpsfat (sånn til å henge på veggen), medlemsskap i bokklubb. Hun fikk faktisk ikke smykker fra andre enn meg, overraskende nok.

31-0393.png

9788231609674.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderne til mitt barn ga inngravert smykkeskrin, sparebøsse i sølv, eventyrbok og armbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hun ene ga et barneservise og en sparebøsse. Verdi 1500,- vi snakket om summen på forhånd, da jeg skal være fadderen til hennes ufødte barn :) Fikk ca 1000,- av de andre fadderene. Penger, ullklær, eventyrbok og personlig bok (spesialbestilt med hans navn, bosted, fødselsdato, vekt osv) 

Anonymkode: 1ae22...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal gi smykke:) "spesialdesignet" . Kjenner en gullsmed.

Anonymkode: 9c564...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...