AnonymBruker Skrevet 5. mai 2016 #1 Skrevet 5. mai 2016 Jeg fikk nylig en kattunge og han har i løpet av de 2 mnd jeg har hatt han kostet meg ca 5000 kr! I dyrlegeregninger, utstyr osv. Lillegutt har grå stær, men lever fint med det. Kjøpte han for 500 kr via finn, en blandingskatt. Mens min sibirkatt til 7000 kr har ikke kostet meg mye siden jeg har hatt henne. Hun har vært frisk og jeg har bare brukt litt penger på vaksiner, sterilisering og ormekur. Hvor mye har dere brukt på kattene deres? Tenker ikke spesielt på mat, om det ikke er noe spesiell type fôr de må ha. Kattemat og kattesand utgjør ikke så mye pr mnd egentlig, i mitt tilfelle. Anonymkode: 95b53...a90
Anglofil Skrevet 5. mai 2016 #2 Skrevet 5. mai 2016 (endret) Kåre: Huskatt på straks 2 år. Første året gikk det mest penger, måtte ha kattekasse, stativ, leker osv (og selvsagt mat etc). I tillegg til måtte han vaksineres, tatoveres, steriliseres, fikk ormekur og brokk-operasjon. Da han var født med brokket måtte vi dekke operasjonen selv. Måtte nok ut med minst 10 000 kr det første året. Gro: Maine Coon på 15 mnd. Hun var vaksinert, chippet og fått ormekur da vi fikk henne, så ble det sterilisering og tatovering etterhvert, pluss ny vaksine etter en stund. Måtte også kjøpe inn større klatrestativ, kattekasse osv. Hun kostet 8500 kr, så vi brukte nok 14-15 000 kr første året vi hadde henne. Får levering hver 12. uke, sånn ca, som tilsvarer 199 kr per måned. Da får vil levert 2 sekker på 10 kg hver med tørrfôr, i tillegg til litt våtfôr og kattesand. Forsikringene koster henholdsvis 216 kr for Kåre og 256 kr for Gro per måned. For noen uker siden var Gro uheldig og fikk i seg påskelilje, så da ble det tur til veterinæren, og da måtte jeg ut med en tusenlapp i egenandel for veterinærkostnadene. Gikk heldigvis veldig bra. Utover dette har det ikke vært så mange andre utgifter utover mat og kattesand, samt litt leker og andre småting her og der. Mvh Yvonne Endret 5. mai 2016 av Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2016 #3 Skrevet 5. mai 2016 Pusen jeg har nå kostet vel 500 da vi fikk ham (fra dyrebeskyttelsen), vaksiner en gang (veldig usikker på pris), i tillegg til ca 2000kr etter et par slåsskamper. I tillegg til mat da. Anonymkode: e6879...b36
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2016 #4 Skrevet 5. mai 2016 Alt for mye 16500 for katten (rasekatt til avl) ca 4000 på fly for å hente ca 7000 på utstyr/mat (klorestativ, reisekasse, børster, leker, kattesand, mat, tannkrem etc) 900 på dyrlege (helsesjekk, ingenting var galt) Verdt hver krone Anonymkode: 10747...7ad
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2016 #5 Skrevet 5. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Alt for mye 16500 for katten (rasekatt til avl) ca 4000 på fly for å hente ca 7000 på utstyr/mat (klorestativ, reisekasse, børster, leker, kattesand, mat, tannkrem etc) 900 på dyrlege (helsesjekk, ingenting var galt) Verdt hver krone Anonymkode: 10747...7ad Oj, det var mye! 16.500 for en katt! Hva slags fantastisk rase er det du har? Hvorfor bruker du tannkrem på katten? Anonymkode: 95b53...a90
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2016 #6 Skrevet 5. mai 2016 Hm. Katt#1 (nå død): 1000 kr for kastrering og merking, 800 kr for et bra reisebur, kanskje 500 kr totalt i kattedo, skåler, stativ etc., to-tre omganger med vaksiner (500 kr hver?) og ormekur (100 kr?). 400 kr for halsbånd (flertall) og sele (han var ikke særlig glad i å gå i den...). 1500 kr til dyrlege og medisin etter en slåsskamp. Ble påkjørt og begravd i hagen, så ingen utgifter til avliving eller kremering. Katt#2 (fra dyrebeskyttelsen): 1000 kr for hele pakka med sterilisering, merking, vaksiner første året. Hadde alt av utstyr etter katt#1 og hun er innekatt, så har bare blitt noen hundrelapper i leker og ormekur. Katt#3: 1500 kr sterilisering, har droppet vaksiner og merking siden han skal være 100% innekatt og vi bruker familie istedenfor kennel om vi skal bort. Alt utstyr hadde vi jo. Ikke skadet/blitt syk enda men er bare 2 år gammel. I tillegg har vi satt inn kattedører på flere innerdører (300 kr stk) slik at de kan komme og gå til kjeller, loft etc. som de vil, og planlegger å bygge luftegård ute til sommeren. Mat og kattesand kommer selvfølgelig i tillegg. Vi bor slik til at sannsynligheten for at de lever mange timene om de kommer seg ut er omtrent 0, så vi er veldig forsiktige der. Anonymkode: c4cb4...8c6
Raven Emerald Skrevet 5. mai 2016 #7 Skrevet 5. mai 2016 Har en 8 år gammel hannkatt (huskatt), og jeg aner ikke hvor mye jeg har brukt på ham... Men han har vært verdt hvert øre. =) <3 2
Thorn Skrevet 5. mai 2016 #8 Skrevet 5. mai 2016 (endret) Setter av 700 i måneden til kattene, så 700×12×5=42 000. Dette er de faste utgiftene (mat, kattesand, forsikring, årlig helsesjekk og vaksine) siden jeg fikk hunnkatten min. Og så gikk det vel ca 300 i måneden i fire år for kun hannkatten = 14 400. I tillegg kommer kastrering og chipping på begge, ca 4000 tilsammen, og utallige veterinærbesøk med hannkatten, som var en ulykkesfugl av dimensjoner som ung. Tror ikke jeg er så veldig på villspor med et sted mellom 25 og 30 000 i veterinærutgifter de to første leveårene hans. Så da skulle vi vel være oppi i en total 85 400-90 400, for totalt ni år med katt en og fem år med katt to. Har aldri regnet på det før, og det var nok like greit!!! Edit: og da har jeg ikke regnet med noe av utstyr, leker og klore-/klatrestativ! Hjelpes! Endret 5. mai 2016 av Thorn
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 5. mai 2016 #9 Skrevet 5. mai 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest Hapi Skrevet 5. mai 2016 #10 Skrevet 5. mai 2016 Har fire katter. Jeg betalte 200 kroner for den første, og har beholdt tre kattunger etter henne, to av de fikk nye hjem. Jeg har fått dem kastrert, og ellers er det bare mat, litt kattesand, et klorebrett og en leke de ikke bruker, da de for det meste sover når de er inne. Så om jeg regner ca 1000 kroner pr katt utenom mat...4000 kroner på fire katter på 6 år + mat. De er råforet, så det går sikkert endel i mat men hvor mye vet jeg ikke. Idag står det økologisk kjøtt på menyen deres, regner med jeg sparer det inn på dyrlegeregninger da de har aldri vært syke.
Ny Bruker Skrevet 6. mai 2016 #11 Skrevet 6. mai 2016 3500 kr da jeg kjøpte. 700 kr i utstyr. 400 kr per mnd. for mat og kattesand. Innekatt, 8 mnd. gammel.
Tvist Skrevet 6. mai 2016 #12 Skrevet 6. mai 2016 Eldste ble adoptert fra dyrebekyttelsen, 8 år nå. Brukte mye de første årene tannproblemer, så kanskje 8-10.000 de første to årene med tanntrekking. Yngste har også tannproblemer, adoptert fra dyrebeskyttelsen, visste at hun ikke var 100% frisk, men fikk lov å adoptere henne. Trukket mange tenner, er 3 år nå, har kostet med rundt 12-15.000. For og div kommer i tillegg. De er verd hver krone. 1
melatonin Skrevet 6. mai 2016 #13 Skrevet 6. mai 2016 Gullgutten har kostet oss masse, men hadde kostet oss mer om han ikke var forsikret. Han har vært uheldig flere ganger og vært I slosskamp så har blitt noen turer til vet, og litt infeksjoner i rift og sår, noen øyeinfeksjoner har han hatt.. pluss det vanlige som kastrering, chip, vaksiner, forsikring, tannrens, kattehotel osv. Har ikke telt kroner for han er verdt hver eneste en.. nå har han vært ute I over et døgn og jeg er så bekymret for han... skulle tømt alt jeg hadde på sparekontoen for å få han hjem NÅ!
Mis(s)Understood Skrevet 8. mai 2016 #14 Skrevet 8. mai 2016 Øyeblikksbilde. Fredag. Kontroll tenner, røntgen ++ 8100,-
Raven Emerald Skrevet 8. mai 2016 #15 Skrevet 8. mai 2016 (endret) Den 6.5.2016 at 13.36, melatonin skrev: Gullgutten har kostet oss masse, men hadde kostet oss mer om han ikke var forsikret. Han har vært uheldig flere ganger og vært I slosskamp så har blitt noen turer til vet, og litt infeksjoner i rift og sår, noen øyeinfeksjoner har han hatt.. pluss det vanlige som kastrering, chip, vaksiner, forsikring, tannrens, kattehotel osv. Har ikke telt kroner for han er verdt hver eneste en.. nå har han vært ute I over et døgn og jeg er så bekymret for han... skulle tømt alt jeg hadde på sparekontoen for å få han hjem NÅ! Ååå, den følelsen er så fæl... Lillegutten min var også borte i over et døgn forrige uke, noe som er helt uvanlig til å være ham. Han går nemlig aldri glipp av et eneste måltid. Da jeg gikk ut for å se etter ham, fant jeg blodspor utenfor døren. =( Han kom endelig hjem til slutt, med avreven tå og brukket hale. Så vi får noen vet-utgifter nå, kan man trygt si... Det var ikke for å skremme deg, din kommer sikkert hjem i god behold. Men den ventetiden er så fæl, for man ser for seg alt mulig. Det ene verre enn det andre. Skadet, javel, vi fikk vår hjem i live, det er det viktigste. Skal krysse fingrene for at din kommer hjem snart. =) Endret 8. mai 2016 av Raven Emerald
melatonin Skrevet 8. mai 2016 #16 Skrevet 8. mai 2016 9 timer siden, Raven Emerald skrev: Ååå, den følelsen er så fæl... Lillegutten min var også borte i over et døgn forrige uke, noe som er helt uvanlig til å være ham. Han går nemlig aldri glipp av et eneste måltid. Da jeg gikk ut for å se etter ham, fant jeg blodspor utenfor døren. =( Han kom endelig hjem til slutt, med avreven tå og brukket hale. Så vi får noen vet-utgifter nå, kan man trygt si... Det var ikke for å skremme deg, din kommer sikkert hjem i god behold. Men den ventetiden er så fæl, for man ser for seg alt mulig. Det ene verre enn det andre. Skadet, javel, vi fikk vår hjem i live, det er det viktigste. Skal krysse fingrene for at din kommer hjem snart. =) Han er borte på 3 døgnet... jeg er så bekymret! Kjenner det sitter en klump i både hals, bryst og mage.. 😳
Raven Emerald Skrevet 8. mai 2016 #17 Skrevet 8. mai 2016 Et øyeblikk siden, melatonin skrev: Han er borte på 3 døgnet... jeg er så bekymret! Kjenner det sitter en klump i både hals, bryst og mage.. 😳 Det tviler jeg ikke på. =( Han kommer nok hjem snart. Det er jo årstiden for å være ute lenge for sånne pelsdotter, det er jo mange av dem som er ute over flere dager, for å tegne opp territoriet sitt igjen.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #18 Skrevet 8. mai 2016 Den 05.05.2016 at 19.58, AnonymBruker skrev: Oj, det var mye! 16.500 for en katt! Hva slags fantastisk rase er det du har? Hvorfor bruker du tannkrem på katten? Anonymkode: 95b53...a90 Katter trenger også tannstell, pusser man tennene på dem slipper man å betale tusenvis av kroner for å fjerne tannstein hos veterinæren. Anonymkode: ff405...79a
KaDust Skrevet 8. mai 2016 #19 Skrevet 8. mai 2016 Altfor mye. Takk og lov for at vi har forsiking ellers hadde vi brukt over 100k på de alt. Må snart ut med 20k til for snuppa vår også fordi hun har dårlige knær som ikke dekkes av forsikringen.
melatonin Skrevet 8. mai 2016 #20 Skrevet 8. mai 2016 1 minutt siden, Raven Emerald skrev: Det tviler jeg ikke på. =( Han kommer nok hjem snart. Det er jo årstiden for å være ute lenge for sånne pelsdotter, det er jo mange av dem som er ute over flere dager, for å tegne opp territoriet sitt igjen. Ja det er så sant. Og kastrerte hannkatter kan vandre litt, jeg bare like det ikke 😉 vil ha han I nærheten hele tiden ❤
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå