Gå til innhold

Hvilke planter på badet?


Karianne

Anbefalte innlegg

Har lyst på et grønt innslag på badet, men det stiller kanskje en del krav til plantene? Det er varmekabler på gulvet (har de ikke på sprengvarme, men det er jo varmere enn på stua), og så har en endel fukt fra dusjing. Planten vil stå 3-4 meter fra dusjen.

Tenkte på en 150 cm høy bjørkefiken med fletta stamme.

Noen som vet om denne vil like seg. Andre forslag? Vil gjerne ha en som er litt høy og kanskje litt "palmeaktig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo litt avhengig av hvor mye lys dere har på badet og slikt. Hvorfor ikke spørre i en blomsterbutikk? Mange planter liker godt fuktige omgivelser, så det burde ikke være noe problem, men det spørs litt på om de liker oppvarmede røtter om de står rett på gulvet?

Selv har vi bare en potteplante (bregne) på badet og den står på benken, så jeg har ikke egne erfaringer med hvordan varmekabler virker inn på røttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske å ha lest at Fredsliljer er fine planter å ha på bad.

Ja det har jeg. Den vokser i rekordfart så jeg må klippe den ned hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også kunstige planter på grunn av dårlig belysning. Men tidligere hadde jeg flere fredsliljer som storkoste seg på badet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aloe Veraen min klarte seg ikke så lenge på badet. Det ble for rått. Har ikke vindu der heller. Så jeg har også gått over til plastplante. Et lite bonsaitre i plast.. veldig fint faktisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

er ganske sikker på at en bjørkefiken vil slite, i hvert fall. Og alle planter trenger dagslys, men noen, feks fredslilje, gullranke og grønnrenner kan klare seg uten overraskende lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastplanter er vel det mest gunstige hvis man har et bad uten vindu hvertfall.

Du kan jo også prøve en plante som heter "Svigermors tunge". Den tåler det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også prøve en plante som heter "Svigermors tunge". Den tåler det meste.

Den har jeg hatt, og hører at den tåler mye... Men min har dødd....

Da tror jeg vi avslutter diskusjonen med den konklusjon at en svær naturtro plastplante er det beste.

Takk for hjelp! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere typer vandrende jøder på badet med stort hell, de trives veldig godt og trenger nesten ikke vannes fordi de tydeligvis får nok fuktighet når vi dusjer der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Hjemmet (ukebladet) forrige uke stod det faktisk om hvilke planter som egner seg på badet, både bad med og uten vindu/dagslys.

Hvis jeg ikke har kastet det så skal jeg sjekke det opp når jeg kommer hjem i dag og liste opp de plantene det stod om der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva den heter på "skikkelig" jeg, i vår familie har den alltid blitt kalt vandrende jøde. Den er kjempelett å ta avleggere av, bare klippe/skjære av en liten kvist og sette rett i jorda så slår den røtter etter bare få dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

de heter vandrende jøder, ja, eller vandrejøder. Sikkert fordi de vokser utover pottekanten og bortover... hmmm. kanskje ikke. Står på nettet at de kan ha fått navnet fordi de er lette å ta avleggere og sånn sett vandrer fra hus til hus. Slyngplaner med pene blader, vanligst er vel hvit-stripete, ellers diverse lilla-og grønn/gråstripete varianter. Stenglene er ganske tjukke og vannfylte (altså ikke treaktige eller tynne og tørre...), bladene, er ovale, avspissete. Veldig vanlig, men pen plante som kan vokse utrolig fort hvis den føler for det - bra for gartner-selvfølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

vandrejøde/tradescantia fluminensis er en veldig god plante for nybegynnerer å trivest godt på en fuktig plass (feks.på badet) :) det er forskjellige sorter...den vanligste har striper i fargene:gult,sølv eller grått på grønn bunn...av og til kan bladene bli helt grønne og desse må du knipe av ellers kan du risikere at hele planten blir grønn...noen andre har brunrøde blad,andre sølvglinsede...

panter som liker seg godt på badet: kala,begonia rex,vindusblad,philodendron,australstuevin,eføy,araliabergflette,ungkarstrøst,ficus elastica,fatsia,pteris,aspargus sprengeri,kypergress,fredslilje og vandrejøde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Vi har eføy, orkideer, pepperomia og en for meg navnløs grønn plante på badet. En til jeg ikke vet navnet på visst - den har tykke grønne, avlange blader og blomstrer en gang i året med fantastiske oransje blomster i en klase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...