AnonymBruker Skrevet 5. mai 2016 #1 Skrevet 5. mai 2016 Jeg har gjennom bemanningsbyrå et vikariat som går ut mai, og er 98% sikker på at denne ikke kommer til å bli forlenget da jeg er i 2.trimester med div. komplikasjoner og bedriften er klar over dette. Forbereder meg nå på å søke dagpenger og ser på NAV sine sider at man må dokumentere: sluttårsak. Hvis du har valgt å si opp selv som alternativ til å bli oppsagt grunnet innskrenkninger, må du dokumentere dette Hvordan gjør jeg dette? Holder det å vise arbeidskontrakten min som viser at oppdraget slutter 31.mai? Bedriften som jeg jobber for er kjent for å leie inn folk gjennom vikarbyråer nettopp for å kunne avslutte kontraktene der det ikke gagner dem å fortsette (dårlige salgsresultat, sykemeldte, gravide etc.). Så jeg tror ikke de trenger å gi en grunn for å ikke forlenge kontraktene.(?) Jeg har sendt mail og prøvd å ringe kontaktpersonen min i bemanningsbyrået tidligere for å høre med ham, men han er ikke spesielt lett å få tak i. Er det noen her som kanskje vet eller har vært oppi det samme? Anonymkode: 203e0...763 1
Rosalie Skrevet 5. mai 2016 #2 Skrevet 5. mai 2016 Du har jo ikke valgt å si opp selv. Du trenger kun å legge frem den tidsbestemte kontrakten med sluttdato, samt en bekreftelse fra konsulenten din hos bemanningsbyrået om at kontrakten ikke forlenges. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2016 #4 Skrevet 5. mai 2016 Går kontrakten ut og blir den ikke forlenget, så er der ingen krav til arbeidsgiver om å forklare hvorfor kontrakten ikke forlenges. Anonymkode: eb277...e35 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2016 #5 Skrevet 5. mai 2016 12 minutter siden, Rosalie skrev: Du har jo ikke valgt å si opp selv. Du trenger kun å legge frem den tidsbestemte kontrakten med sluttdato, samt en bekreftelse fra konsulenten din hos bemanningsbyrået om at kontrakten ikke forlenges. Takk Så bemanningsbyrået pleier å skrive/bekrefte at den ikke forlenges og ferdig med det, man trenger ikke dokumentere årsak? Jeg fremstår nok dum, men det står også på nav sine sider at man må vente minst 12 uker om man selv ikke har valgt å avslutte, men er skyld i at det blir avsluttet fra arbeidsgivers side (som i at man blir sparket). Er redd NAV skal gjøre seg vanskelig om det ikke oppgis sluttårsak nettopp for å utelukke tilfeller hvor søkeren selv har gjort seg skyldig for på bli oppsagt. Men det gjelder kanskje bare fast ansatte? 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går kontrakten ut og blir den ikke forlenget, så er der ingen krav til arbeidsgiver om å forklare hvorfor kontrakten ikke forlenges. Anonymkode: eb277...e35 Dette vet jeg jo ellers ville jeg vel hatt en sak siden det skyldes graviditet. Spørsmålet mitt er jo hvordan jeg dokumenterer sluttårsaken til NAV ettersom det er et krav Anonymkode: 203e0...763
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2016 #6 Skrevet 5. mai 2016 Har vært i samme situasjon, så lenge det står start og sluttdato i kontrakten fra vikarbyrået skal den være god nok, uten noe ytterligere bekreftelse. Det kan derimot hende at de vil ha en bekreftelse fra vikarbyrået om at de ikke har noe passende til deg når det nåværende oppdraget avsluttes. Anonymkode: c87fb...fef
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 #7 Skrevet 6. mai 2016 Jeg måtte ha en bekreftelse fra vikarbyrået om at de pr tiden ikke hadde andre passende oppdrag til meg da jeg søkte dagpenger i januar. Siden du er 98% sikker på at den ikke blir forlenget etter mai kan du allerede begynne på prosessen med å melde deg som arbeidssøker. Kryss av for at du trenger hjelp fra din saksbehandler, så får du en telefon hvor du kan stille slike spørsmål som det du har her. Dagpenger søker du først om når den 2% tvilen er avklart. Anonymkode: 9a04b...871
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå