LuriAnnie Skrevet 5. mai 2016 #1 Skrevet 5. mai 2016 Problemet mitt er som følger: Bf og jeg gikk fra hverandre i 2011. Den gangen var jeg lærling og hadde ikke veldig høy lønn, noe som resulterte i at jeg opparbeidet meg gjeld til ham i forbindelse med huslån, billån osv fram til dette ble solgt ca et halvt år senere. Dette brukte jeg deretter to år på å betale ham tilbake, i form av at han ikke betalte barnebidrag. I februar 2013 hadde jeg gjort opp for meg og dette året skulle vår felles sønn begynne på skolen. Jeg sa at han måtte begynne å betale barnebidrag og vi ble enige om at vi skulle følge nav sin bidragskalkulator. De første seks månedene betalte han ikke, etter MYE masing fra min side begynte han å betale 1000 kr per måned, 1550 kr mindre enn det han egentlig skulle. Han sa det bare var for en periode inntil han fikk solgt en bil og skyldte på uheldig bilkjøp. Månedene gikk og jeg maste gang på gang om at han måtte begynne å betale det han skulle, ekstremt dårlig økonomi var unnskyldningen hver gang, med lovnader om at bare han fikk solgt en bil, fikk feriepenger osv så skulle han betale det han skyldte. Flere ganger ville jeg sette NAV til å kreve inn bidrag, men da ble han helt hysterisk og sa at da ville han miste huset og sette både ham, samboeren hans og hennes to små jenter "på gata". Jeg var ikke ute etter å sende noen i økonomisk ruin, i alle fall ikke faren til sønnen min slik at sønnen min fikk inntrykk av at de måtte selge hus og det de hadde på grunn av meg, for tro meg, det hadde han fått høre. Månedene gikk igjen og jeg begynte å bli irritert, men han påstod hardnakket at han slet med å få orden på økonomien og ikke hadde mulighet til å betale mer enn 1000/mnd., det hjalp ikke at jeg maste. Så ble det slutt mellom han og samboeren, de solgte huset og han flyttet hjem til sine foreldre. Deretter begynte det å dukke opp bilder på fb av at han hadde kjøpt seg ny motorsykkel osv, det var dråpen og jeg ba deretter NAV om at de skulle kreve inn bidrag. Vedtaket ble fattet 30/3 i år og da han fikk den første fakturaen fra nav fikk jeg beskjed om at siden han hadde betalt 1000 kr i mars skulle han ha tilbake den tusenlappen siden han hadde fått regning for mars fra NAV. Jeg gadd ikke en gang å svare på meldingen, det var jo helt sykt, det er jo han som skylder meg masse penger. Så, i april kom det 1000 kr inn på kontoen min igjen, nok en melding dukket opp og han påstår nå at jeg skylder ham 2000 kr siden han hadde glemt å skru av fast trekk. Han påstår at han ikke skylder meg noen ting og har ingen planer om å betale tilbake det han bare lot være å betale fordi han "ikke hadde råd". Kan jeg be nav om å kreve inn det som mangler som han bare lot være å betale?
stan Skrevet 5. mai 2016 #2 Skrevet 5. mai 2016 Ta kontakt med NAV. De har også anledning til å forhåndsbetale til deg, så blir det et anliggende mellom han og NAV. At han betaler deg penger trenger jo ikke ha noe med bidrag å gjøre. Det er bare om du samtykker at det kan regnes med. Når han er kommet inn under NAVs bidragsystem må han betale det de krever. Men det tar litt tid før manglende betaling fanges opp. Men de kommer med full tyngde om han ikke betaler som han skal. Trekk direkte fra arbeidsgiver og lignende.
applestories Skrevet 5. mai 2016 #3 Skrevet 5. mai 2016 (endret) Jeg tror nok ikke NAV kan gjøre noe med en privat avtale dere har hatt tidligere. Men bidrag fastsatt av NAV gjelder fra du søker om det, ikke fra dere får vedtaket. Dersom han kun betalte 1000 kroner i måneden vil han jo ha opparbeidet seg bidragsgjeld, og dersom han har feilbetalt deg 2000 kroner etter dette kan han kreve at de skal gå til å slette tilsvarende beløp fra bidragsgjelden. Men dette må han jo kontakte NAV/NAV Innkreving selv for å gjøre. Det er også viktig å huske på at barnebidrag skal betales på forskudd. Dersom han betalte deg noe i mars, vil NAV regne dette som å gjelde for april. Tilsvarende, dersom han betalte noe i februar, vil NAV tolke dette som at det var (deler av) bidraget for mars. NAV vil kreve inn bidrag og bidragsgjeld fra søknadstidspunktet. Hva som skjedde før det må dere nesten bli enige om selv. Og som stan sier over her - betaler han ikke bidrag og gjeld vil det ikke ta mange månedene før det blir opprettet trekk i lønn. Da blir det kun tatt hensyn til at han skal betale husleie og skal ha et livsopphold på 8048 kroner, resten kan i teorien gå til trekk, selv om de bruker å legge seg på et lavere nivå til å begynne med. Pengene skal gå til barna, de kommer i første rekke og da er ikke NAV/NAV Innkreving lette å stoppe. Endret 5. mai 2016 av applestories
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå