Gå til innhold

Ekkelt med do og dusj i samme rom?


Marcia

Anbefalte innlegg

Hva synes dere, er det greit å ha et stort baderom med toalett, eller bør doen være på et eget rom?

Vi har et knøttlite baderom med dusj og vask, og et enda mindre toalettrom uten håndvask (av en eller annen idiotisk grunn står det en parafintank på den eneste plassen det hadde vært mulig å klemme inn en vask). Nå må vi renovere badet totalt, og har lyst til å gjøre noe med doen i samme slengen. Vi lurer da på om vi skal slå ned veggen mellom de to rommene og ha et litt større baderom med do. Fordelen er da at vi får utnyttet plassen bedre, og at man slipper å gå ut av doen og inn på badet for å få vasket hendene. Regner også med at det er adskillig enklere å flislegge ett litt større rom enn to knøttsmå. Men så er det denne doen da. Jeg synes ikke det er så voldsomt delikat å pusse tennene i samme rom som man nettopp har "parfymert" med løs mage-lukt, akkurat... :tunge1: Men med en god vifte er det kanskje ikke noe problem?

Hva mener dere?

Marcia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har hatt begge deler, og det positive med å ha separat do, er jo at en kan gjøre sitt fornødne på do selv om andre trenger badet til annet.

men dersom det er ett bittelite bad og en bitteliten do, så ville jeg nok heller slått det sammen om det var mulig, ihvertfall når du må inn på badet etter dobesøket allikevel.

jeg har nå bad med do i baderommet, og det er ikke noe problem for min del.

kan ikke si jeg er plaget av å stå å pusse tennene i skitlukt...

og jeg har en turbulent mage og burde kjent problemet om det var ett. :wink:

men du kan jo kjøpe en x-it spray, som skal fjerne lukt rimelig effektift. (hadde det når jeg hadde separat do, fordi det var mye dårligere ventilering på ett rent toalett en det det er på ett bad, så lukta "ble" liksom mer der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkelt med do og dusj i samme rom? :o Jeg har aldri sett på det som ekkelt. Man hverken bader eller pusser tennene i toalettet, om det ikke skulle lukte godt kan man lufte eller spraye med luftfrisker, det er jo ikke som om lukten sitter igjen i timesvis og lukten gjør deg ikke skitten om du skulle finne på å dusje samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkelt??? Nei det synes jeg da ikke.

Det er jo helt vanlig å ha ett baderom med alle "fasiliteter". Nesten alle av mine venner/familie har det slik. Jeg er på husjakt om dagen, og det er faktisk sjelden jeg ser separat toalett på visning.

Når det er sagt så ønsker jeg med separat toalett da. Men det er fordi det er praktisk når man er en familie/flere som bor sammen. Hvis noen er på badet er toalettet likevel "ledig". Gjester som låner toalettet behøver ikke gå inn på badet vårt feks. Liker å ha det litt "privat" ;)

Men må jeg velge mellom to knøttsmå rom og ett litt større bad med toalett, hadde jeg helt klart valgt å ha større bad.

Men jeg kan gjerne ha både toalett på badet og så et separat toalett i tillegg. Det hadde vært bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt do på badet uansett hvor jeg har bodd, helt til vi kjøpte dette huset. Her er do og bad adskilt, men vi har håndvask på doen så det er ikke noe problem. Hadde jeg hatt det sånn som du forklarer hadde jeg nok vurdert å ta ned veggen om det likevel skal pusses opp. Her blir det fysisk umulig, for badet og doen er i hver sin ende av gangen :roll:

Men har ingen negative opplevelser i forhold til bad og do i et felles rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Da blir det nok en fellesløsning her, tenker jeg. Jeg er absolutt ikke noe overhysterisk kvinnemenneske med bakterie- og luktfobi, det er bare at både huset jeg vokste opp i og det jeg bor i nå har separat baderom og do, så det er liksom sånn jeg er vant til at det skal være. Men som dere sier er det jo vanlig å ha det sammen nå. Å, det skal bli deilig med litt bedre plass!!

Marcia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel mer normalt å ha det i samme rom? Virker som det er en mer "gammeldags" løsning å ha det separat. (Ihvertfall finner man det oftere i eldre hus enn i nye.)

Vi har to bad, så det er sånn sett ikke noe problem om det ene badet skulle være opptatt. Men begge to er baderom (et med boblebad og toalett, det andre fungerer som vaskerom, med toalett og dusj), og jeg har aldri hatt behov for et separat rom kun til toalettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 60-tallet bygde de ofte hus med bad og toalett i separate rom.

Det er lite praktisk å ha bad og toalett på samme rom dersom man ikke har flere toaletter. Jeg har nå bad og toalett på samme rom, men jeg har heldigvis to toaletter uteom dette - hvis ikke så tror jeg det hadde blitt litt krise enkelte ganger her i huset, ihvertfall - menn kan jo sitte på do i "evigheter" :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde villet hatt ett bad med alt, fremfor avskilt do,... (Med avskilte do uten vask har man en tendens til at folk tror man ikke trenger å vaske seg på hendene,..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon. Til er det ekkelt å ha do på badet der vi pusser tennene.

Så mythbusters på dicovery channel, her om dagen.

De testet om det var sant at do-bakterier(e.coli bakterier) fløy fra doen og over på tannbørsten.

De hadde tann børster på div steder inne på badet. Og kontroll tannbørster uten for badet i et annet rom.

Det viste seg at det var like mye e.coli bakterier på alle tannbørstene, også kontrollbørstene.

Viktig:MEN ikke så mye at vi blir syke av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se hva som er ekkelt med toalett og dusj i samme rom. vi har tre bad i huset, og alle har alt i et rom. har faktisk aldri tenkt tanken på at det kunne vært ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har toalett uten en håndvask, vel ?

I leiligheten der jeg bodde da jeg var liten, var det faktisk slik. Så det praktiske aspektet ved å ha to atskilte rom forsvant litt når man likevel måtte ut på kjøkkenet eller inn på badet etterpå for å vaske hendene :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ingen som har toalett uten en håndvask, vel ?

Joda, vi har det :tunge1: Ikke spør meg hvorfor, de var vel ikke så nøye med håndvasking da huset ble bygget i 1970 da.... Og da de først skulle sette inn noe på do valgte de en parafintank i steden for en vask :-?

Marcia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også toalett og bad atskilt - på to små rom ved siden av hverandre. Vi kommer definitivt til å gjøre disse to rommene til ett større når vi skal pusse opp, og jeg ser ikke noe problem ved å ha toalett på badet!

Men jeg kunne tenke meg å ha to toaletter i huset...

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår leilighet var opprinnelig toalett separat fra badet, men siden begge rommene ble små valgte vi å slå de sammen til ett rom da leiligheten ble bygget (kjøpte helt ny leil) og det har vi aldri angret på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg har aldri tenkt på det som et problem å ha dusj og toalett i samme rom.

Eg syns det e meir irriterande å gå ut av toalettet- og inn på et anna rom for å vaske henda sine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes vel egentlig at do er så ekkelt at jeg vurderer å ikke ha noen i huset. Tenk på alt det ekle som gjøres der! Ut med den!

Unnskyld, jeg kunne bare ikke dy meg! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes vel egentlig at do er så ekkelt at jeg vurderer å ikke ha noen i huset. Tenk på alt det ekle som gjøres der! Ut med den!

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...