Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal sykemeldingsperioder skrives i en sluttattest? Jeg var sykemeldt i en del mnd før mammapermisjon, så opplysning om sykemelding rett før en foreldrepermisjon kan jo også være litt avslørende for hva sykemeldinger dreide seg om.

Anonymkode: 1b7b0...248

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det skal ikke stå noe om sykefravær i attesten din. 

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noe lovverk som sier at det ikke skal med? For jeg finner bare paragrafer som sier noe om hva som minimum skal være med.

Takk for svar.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noe lovverk som sier at det ikke skal med? For jeg finner bare paragrafer som sier noe om hva som minimum skal være med.

Takk for svar.

Det står veldig lite om akkurat dette i loven, den inneholder hovedsakelig hva man minimum må ha med i en arbeidsattest. Jeg har selv skrevet en del attester, og vanlig praksis er å holde fravær utenfor attest. Jeg fant dette: http://www.virke.no/virkehjelperdeg/juridiskbistand/juridiskefagartikler/Sider/Attest-ved-arbeidsforholdets-opphør.aspx. Der står det jo også at det ihht rettspraksis ikke skal stå noe i attesten som kan minske verdien av den, eller kan være belastende for arbeidstaker.

Det skal sies at selv om praksisen er at fraværet ikke føres i attest, så skriver misfornøyde så vel som fornøyde arbeidsgivere ofte at de gjerne stiller som referanse. Et vanlig spørsmål i en referansesamtale er ofte om fravær, så dette vil nok være informasjon potensielle fremtidige arbeidsgivere får tilgang til likevel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...