Gå til innhold

Hvilke "rare"språk kan du?

SunnivaOslo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Er det retoromansk du kan? Sveits har 4 språk, og ingen av dem heter sveitsisk. Men retoromansk er vel det eneste som er unikt for Sveits.

Anonymkode: 6fdb0...f57

Beklager, jeg ser nå at du har svart sveitsertysk.

Anonymkode: 6fdb0...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ganske god i norsk. Et språk som kun tales av omlag 5 millioner. Det er ganske sært i selg selv :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg snakker flytende dansk.

Anonymkode: 4b3c1...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 4.5.2016 at 19.09, SunnivaOslo skrev:

Når jeg skriver rare å men jeg språk som ikke er vanlige å kunne. Mange kan jo feks tysk,fransk,spank osv men kan dere noen språk utenom dette?

Jeg holder på å lære meg Swahili (snakkes i noen afrikanske land som feks Mosambik) og lyst til å lære akan (språk i ghana).

Hva med dere?

Jeg kom inn her for å nevne twi :goodbye: Jeg kan ikke så mye da, men nok til korte samtaler, og, ikke minst, nok til å henge med på pidgin ☺ 

(jeg regner med du tenker på twi når du sier Akan forresten?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Momseguri skrev:

Jeg kom inn her for å nevne twi :goodbye: Jeg kan ikke så mye da, men nok til korte samtaler, og, ikke minst, nok til å henge med på pidgin ☺ 

(jeg regner med du tenker på twi når du sier Akan forresten?)

Hehe mulig det. Bare en kompis fra Ghana som sa han snakka Akan,og det var veldig vanlig der (skal til Ghana I September så vil lære litt)☺☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Latin. Har lært dette i rundt 7 år på en skole i utlandet. 

Anonymkode: 1c9a4...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Hehe mulig det. Bare en kompis fra Ghana som sa han snakka Akan,og det var veldig vanlig der (skal til Ghana I September så vil lære litt)☺☺

Da er det nok ashanti twi han mener, det er en av dialektene til Akanfolket og absolutt det mest utbredte språket i sør-Ghana. Men siden det er såpass mange språk i Ghana har jeg selv funnet det mest nyttig å lære meg pidgin da! Det er forresten en del youtube videoer hvis du vil lære twi basics :) Det vanskeligste er nok å få på plass de riktige o-lydene, disse klarte jeg knapt nok  å høre forskjell på til å begynne med! Lykke til på turen :reise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
4 timer siden, Jolene skrev:

Kan lese og forstå islandsk.

Af hverju talarðu íslensku? Ertu frá Islandi? :laugh: Fallegt tungumál.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Linaria skrev:

Af hverju talarðu íslensku? Ertu frá Islandi? :laugh: Fallegt tungumál.

Hehe, kan dessverre ikke snakke islandsk, men kan forstå det og lese som sagt. Målet er å lære meg å snakke det :) Er ikke fra Island nei, men elsker språket! Synes derimot det er vanskelig å skrive, så skal ikke prøve meg på det :P Lærte om norrønt på skolen, veien derfra var ikke så lang når man først "knakk koden" om du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria
Et øyeblikk siden, Jolene skrev:

Hehe, kan dessverre ikke snakke islandsk, men kan forstå det og lese som sagt. Målet er å lære meg å snakke det :) Er ikke fra Island nei, men elsker språket! Synes derimot det er vanskelig å skrive, så skal ikke prøve meg på det :P Lærte om norrønt på skolen, veien derfra var ikke så lang når man først "knakk koden" om du skjønner?

Skjønner :laugh: Ja, om man har lært litt norrønt, så pleier det å gå greit å forstå språket om man lytter litt til det og har språkforståelse. Lykke til med å lære deg mer! Utrolig fint språk! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Linaria skrev:

Skjønner :laugh: Ja, om man har lært litt norrønt, så pleier det å gå greit å forstå språket om man lytter litt til det og har språkforståelse. Lykke til med å lære deg mer! Utrolig fint språk! :P

Takk for det! Har lyst til å melde meg på språkkursk på sikt, bare for å lære meg enda mer! Drømmen er å kunne snakke det:rodmer: Pleier å søke opp sanger og sånt for å lese og forstå teksten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Linaria
7 minutter siden, Jolene skrev:

Takk for det! Har lyst til å melde meg på språkkursk på sikt, bare for å lære meg enda mer! Drømmen er å kunne snakke det:rodmer: Pleier å søke opp sanger og sånt for å lese og forstå teksten :)

Oooh, jeg skal på språkkurs til sommeren :laugh: En måned på Island, og studere på Háskóli Íslands. 
Er litt vanskelig å finne kurs her i Norge. Bor du nær Oslo? Jeg tok kurs gjennom Foreningen Norden, men synes ikke man lærte så mye der. Hva slags musikk liker du på islandsk? *har masse å anbefale*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å lære meg arabisk. Er ikke araber eller muslim, men jobber på en sykehus avdeling hvor vi har en del pasienter som er fra arabiske land og ikke kan norsk, og det er ganske strevsomt å ikke klare å gjøre seg forstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer koreansk :rodmer: 
Men det går i litt sånn rysk og napp på den fronten... :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Swahili, swazilandsk, gælisk og esperanto. 

Anonymkode: 8266e...337

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...