Gå til innhold

Kløe i endetarmen

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg klør så inmari i endetarmen. Jeg har forsøkt hemorroidesalve og spenol. Det hjelper noe, men jeg våkner fortsatt om natten av at det klør klør KLØR.

Jeg har noen bittesmå kuler akkurat i analåpningen og til å værevanligvis ganske fri og kan snakke om det meste, er dette fryktelig flaut.

Noen tips? Jeg vil forsøke alt før jeg går til legen.

(jeg har en skikkelig ekkel lege og å innlede et "forhold" til en ny fastlege ved å stikke stumpen i være og spre skinkene er ingen drømmesituasjon, hvor naturlig det enn måtte være!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet at når det klør - så gror det........... :tunge1::ler:

Gå til legen du - FØR det har grodd igjen - da blir det myyye værre skal jeg si deg :wink:

Nei - men til alvor: Gå til legen. Jeg fikk en salve mot slik kløe - UTEN å vise fram rompa mi.

Ikke "eksperimenter" på egen hånd - det kan gjøre ting værre.

Lykke til 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du kan fosøke et sittebad med kamille og noe som heter molkosan (som inneholder en slags valle ) ta oppi noen ss med molkosan og en sterk kamille te (kok og trekk te på forhånd) gjør dette gjere flere ganger om dagen, og det kan være kløen/smertene blir litt værre i begynnelsen, men det er et tegn på at det virker og at noe skjer der bak. god bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen å få hjelp, min venninne er lege og jeg har ikke tall på alle de gangene hun har fortalt om pasienter som har gjort det verre for seg selv med selvmedisinering og behandling med urter o.lig.

Det er ikke sikkert du behøver å ta av deg buksene engang, men det kan jo være endetarmsorm og da må du ha behandling av en lege.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for alle svar!

Orm er det ikke, det hadde jeg funnet ut av. Sopp? Vet ikke. Jeg får vel hut meg avgårde til et vettugt menneske. Men han legen er ufattelig ekkel altså. Får ta meg en tur til et privat legesenter, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Dette er typiske tegn på hemorider. Krem fåes reseptfritt på apoteket

Som jeg skriver innledningsvis, så har jeg forsøkt det. det hjalp litt bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest belinda79

Jeg tror du kan ha småmark. De klarer du ikke å se og de klør om natten for det er da de legger egg. Eggene kan du kanskje se dersom du tar teip på analåpningen om morgenen og har den der en kort tid. Det smitter lett fra person til person så håndhygiene er veldig viktig. Det er vanlig hos små barn, så om du omgås små barn, kan det hende du har fått det av de. Ikke noe å være flau over. Middel for småmark fåes reseptfritt på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småmark synes, de er ca 1 cm lange og hvite. Sjekk avføringen din. Ganske vanlig hos barn som putter mye i munnen, smitter lett. Noen piller; og de er vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Mark? Æsj.. Ehm..

Er det sånn at hvis du klør i rompa har du mark? Kan du ikke klø i rompa uten at det er sopp eller mark?

Som om romper ikke var ekle nok fra før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at det kan være småmark. Det klør noe inni h****** :frustrert: om natta, men det er bare noen små reseptfrie piller som skal til før de er borte. :D

De kan også, som andre har påpekt tidligere, sees i avføringen.

Det er ikke noe kult å ha småmark :-? , derfor er det en desto større befrielse når de er borte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småmark synes' date=' de er ca 1 cm lange og hvite. [/quote']

Én centimeter?! 1-2 millimeter tenker jeg vi sier. :o Men de er fortsatt synlige, og du kan oppdage dem selv uten å være slangemenneske - bruk speil. :-) Har du mark er behandlingen egentlig veldig grei, det er bare noen fine, røde små piller og jeg mener å huske at de smakte godt også (du putter dem altså i munnen :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig det finnes flere typer mark, men jeg har definitivt sett plenty av barnemark hos småbarn jeg passet, og de var 1 cm. Hvite og buktende. Ekle! Og de fikk røde piller for å ta dem vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.lommelegen.no/art/art1114.asp

http://barnemix.no/Helse/barnemark.php

Sykdommen forårsaker ofte kløe og irriterer hud/slimhinne ved endetarmsåpningen. Marken smitter lett videre til de andre i familien.

Markene som forårsaker sykdommen kan bli opptil 1 cm i størrelse. De finnes i enkelte dyrs avføring og spres til mennesker via sand o.l.

Marken bor omtrent der blindtarmen begynner. Om natta går hunnene ut til endetarmsåpningen og legger eggene sine der. Derfor er kløen mest intens om natta og tidlig på morgenen.

http://www.doktoronline.no/section/nosection/659

Barnemark overføres lett blant mennesker og forekommer i alle aldersgrupper, men infeksjonen er spesielt vanlig i småbarnsfamilier. Markene er gulhvite og cirka 0,5 til 1,5 centimeter lange. Typiske symptomer er kløe omkring endetarmåpningen om natten. Man kan også se markene som små bevegelige tråder utenpå avføringen.

http://www.aftenposten.no/ekspertene/barne...question&id=254

Barnemark er meget utbredt og er smittsomt. Hunnmarken er 8-10 mm lang , gulhvit. De smittsomme eggene deponeres omkring endetarmsåpningen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småmarkene er ca 1 cm lange, ja! Jeg har sett noen sånne i min karriere som småbarnsmamma! :ler: Min mellomste hadde rene invasjonen en gang; ca 24-25 mark pr. kveld og ikke mindre enn to kvelder etter hverandre!!! :o

Jeg trodde jeg hadde fått hovedrollen i et mareritt, og at det aldri skulle ta slutt...

Voksne kan også få dette. Barnemark behandles med Vanquin som fås på apotek.

Ellers kan hemmoroider klø noe aldeles inni ræva, altså! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Småmarkene er ca 1 cm lange, ja! Jeg har sett noen sånne i min karriere som småbarnsmamma! :ler: Min mellomste hadde rene invasjonen en gang; ca 24-25 mark pr. kveld og ikke mindre enn to kvelder etter hverandre!!! :o

Jeg trodde jeg hadde fått hovedrollen i et mareritt, og at det aldri skulle ta slutt...

Ja, det er utrolig diskøsting!!! De er ekle ekle ekle, og det så ut som om det klødde noe innmari! Uffameg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ok, kanskje det bare var mine marker som var veldig små da. :tunge1: Jeg har hatt det flere ganger selv, og har også sett det hos andre, og da var de ikke i nærheten av en centimeter. Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted på nettet at de kan være fra 0.5 - 1.5 cm lange. Så Virvel, det kan godt være at du har hatt en rase som var ekstra små! :wink:

(Men ikke kom her og skryt, altså - for det er ikke størrelsen det kommer an på! :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

:hoho:

Annen rase... Dagens beste komentar!

"Hei, unnskyld at jeg spør, men hvilken rase makk er det egentlig du har i rompa?"

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...