Gå til innhold

Slippe skatt ved bolig (flere eiere)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) vi er et par som skal studere og har kjøpt leilighet sammen med min far.
Vi så i utgangspunktet for oss at eierfordelingen kom til og se slik ut: Far 50% og 25% vær på oss. Men ettersom min far ikke skal bo i leiligheten, og blir nødt til og skatte 28% av all fortjeneste ved salg av bolig og muligens leieinntekter(?) så tenkte vi at min far skulle gi meg et rentefritt lån og at jeg ble 75% eier og min partner 25% eier og sleppe skatt. Men ved 75% eierskap vil jeg få en formue som vil overstige lånekassens grenser for hva du kan ha i formue for å studielån omgjort til stipend. Lurer derfor på om jeg har forstått alt dette rett, og isåfall om det er en smart måte å løse dette på som jeg ikke vet om?

Takk for svar ! :D

Anonymkode: aba10...d3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du regnet med lånet til din far? Selv om lånet er rentefritt (og muligens avdragsfritt) er det fortsatt penger du formelt skylder din far. Dessuten er den skattbare verdien av en bolig vesentlig lavere enn markedsverdien.

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, stan skrev:

Har du regnet med lånet til din far? Selv om lånet er rentefritt (og muligens avdragsfritt) er det fortsatt penger du formelt skylder din far. Dessuten er den skattbare verdien av en bolig vesentlig lavere enn markedsverdien.

Dette er et fantastisk innlegg, nesten som om jeg skulle skrevet det selv.

Hvis man låner en million privat og kjøper hus til en million, ville man hatt formue på 0, men siden ligningsverdien er bitteliten vil man få negativ formue.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier bolig til en verdi på 2,5 mill, har 1 mill i boliglån, men ligningsverdien er ca 600 000. Så dermed har jeg minus i formue. Får stipend og studielån av lånekassen.

Anonymkode: 17413...a76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...