Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man med sånne? Jeg blir unektelig lei av sånne samtaler. Hvis jeg prøver å fortelle noe fra eget får jeg "ja,ja,ja" tilbake som om jeg ikke kan bli ferdig fort nok, og dermed er samtalen sporet over til noe helt annet, men som dreier seg om denne andre.

- Jeg hadde en hyggelig familiefest i går, prøvde jeg å si.

- Jeg har aldri hatt noe kontakt med besteforeldre, fikk jeg til svar og dermed fikk jeg fire påfølgende livshistorier.

- Jeg har meldt meg på kurs, prøvde jeg å si.

- Ja, ja, ja, jeg har jobbet med ....... og dermed fikk jeg en histore det ikke var slutt på og som heller ikke hadde noen mening.

Vi snakker egentlig om "godagmannøkseskaft" og denne personen kommer uventet på besøk til stadig, til tross for at jeg har sagt utallige ganger at jeg ikke liker uventet besøk. Send en melding først, det passer sikkert, men jeg liker å være forberedt. Neida, han hører ikke på det som han ikke hører på noe annet jeg sier heller. Så serverer jeg en kopp kaffe og sitter å hører på alt han prater om seg selv, og vi kan trygt si historiene gjentar seg både en og fjorten ganger. Gudene skal vite jeg ikke er en tålmodig person heller, og jeg føler jeg kaster bort verdifull tid (seriøst, det er mer verdi å lese Donald enn å høre på denne), men jeg er høflig og vet ikke hvordan jeg kan få stoppet dette. Dette er en ensom mann, og han har en passe hyggelig kone hjemme. Jeg skal ha en sommerfest og vet de vil bli blodig fornærmet om jeg ikke inviterer, men jeg orker ikke å høre på at han høylytt skal sitte å fortelle alle andre gjestene alle historiene som jeg har hørt fjorten gangen før. Og han prater høyt. Dette er ikke venner jeg har valgt, de har på en måte presset seg på, men jeg syntes synd på dem, de har ingen andre enn meg tydeligvis.

Går det ann å fortelle sånne at de kanskje skal prøve å prate med noen istedenfor bare å prate om seg selv? Altså for hans egen del, for deres egen del. Så kunne jeg ha invitert, men sånn som det er nå vrenger magen seg hver gang det ringer på døren. 

Anonymkode: e7ff7...81d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig går det an å si men på mange samtale emner er det ikke så mye annet enn å si "ja, ja, ja", oftest fordi man ikke kan assosiere seg til de og for å bidra i samtalen da så kommer man opp med noe i samme kategori man faktisk kan assosiere til 

Anonymkode: 2869f...df9

Skrevet

syns det er greit i familiesammenhenger og slippe å si noe om seg selv, og heller høre på noe pjatt jeg glemmer i neste omgang. Det er ikke arena for dype samtaler der.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig går det an å si men på mange samtale emner er det ikke så mye annet enn å si "ja, ja, ja", oftest fordi man ikke kan assosiere seg til de og for å bidra i samtalen da så kommer man opp med noe i samme kategori man faktisk kan assosiere til 

Anonymkode: 2869f...df9

Men må man assosiere seg med alt som blir fortalt da? Hvorfor i all verden skal man det? Og hva lærer man av det?

Hvis noen forteller meg at de har begynt på malekurs, har jeg ingen begrep om det. Da spør jeg hvordan det er? Også kan jeg glede meg over at vedkommende gleder seg med det. Det handler ikke om mine assosiasjoner, men om den andre som har lyst til å dele en glede/begivenhet eller noe... som jeg ser det, men nå er ikke jeg Einstein heller da :P

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, makkapakka skrev:

syns det er greit i familiesammenhenger og slippe å si noe om seg selv, og heller høre på noe pjatt jeg glemmer i neste omgang. Det er ikke arena for dype samtaler der.

Ja, i familiesammenheng er det noe annet :)

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men må man assosiere seg med alt som blir fortalt da? Hvorfor i all verden skal man det? Og hva lærer man av det?

Hvis noen forteller meg at de har begynt på malekurs, har jeg ingen begrep om det. Da spør jeg hvordan det er? Også kan jeg glede meg over at vedkommende gleder seg med det. Det handler ikke om mine assosiasjoner, men om den andre som har lyst til å dele en glede/begivenhet eller noe... som jeg ser det, men nå er ikke jeg Einstein heller da :P

Synes du burde holde kurs i hvordan andre kan bli som deg. På den måten får du ingenting å irritere deg over med andre, hadde ikke det vært lurt? Alle hadde blitt perfekte mennesker! 

Anonymkode: 66320...4f8

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du burde holde kurs i hvordan andre kan bli som deg. På den måten får du ingenting å irritere deg over med andre, hadde ikke det vært lurt? Alle hadde blitt perfekte mennesker! 

Usaklig kritikk. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det må gå an å si ifra, på en pen måte! Jeg synes altfor få sier ifra om ting! Denne mannen trenger det! For hans egen skyld! Du er garantert ikke den eneste som føler det sånn ovenfor han! Men ikke si det nedlatende! Mer undrende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jammen meg passiv aggressiv. Hvorfor takler du ikke at andre har en annen mening enn deg? 

Anonymkode: a71d7...173

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jammen meg passiv aggressiv. Hvorfor takler du ikke at andre har en annen mening enn deg? 

Anonymkode: a71d7...173

Er bare så jævla lei av å lese her inne om hvor TS beskriver alle andre som har masse dårlige egenskaper, uten at TS selv tar en kikk på seg selv og tenker over hvorfor relasjonene deres er slik. Man er alltid to i en relasjon. Hvis du synes noen skravler mye så er det faktisk du som sittet med nøkkelen til å forandre situasjonen. Drit i å klag, gjør noe i stedet. Det er jo klaging som er passiv aggressivt. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er bare så jævla lei av å lese her inne om hvor TS beskriver alle andre som har masse dårlige egenskaper, uten at TS selv tar en kikk på seg selv og tenker over hvorfor relasjonene deres er slik. Man er alltid to i en relasjon. Hvis du synes noen skravler mye så er det faktisk du som sittet med nøkkelen til å forandre situasjonen. Drit i å klag, gjør noe i stedet. Det er jo klaging som er passiv aggressivt. 

OK, DU burde hatt et kurs. Er det ikke derfor vi har forum? For å enten klage litt, eller spørre andre om råd, eller i mange tilfeller begge deler? Hvorfor er du her? Og hvorfor leser du hvis du bare blir irritert? Til forskjell fra denne mannen som beskrevet i innlegget, er det ingen her som invanderer din tid, du kan feks lese Donald isteden :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Ulla Ullsokk skrev:

Jeg synes det må gå an å si ifra, på en pen måte! Jeg synes altfor få sier ifra om ting! Denne mannen trenger det! For hans egen skyld! Du er garantert ikke den eneste som føler det sånn ovenfor han! Men ikke si det nedlatende! Mer undrende. 

Ja, takk :). Men har du noen forslag? Jeg er ikke så flink til å formulere sånt på en diplopatisk måte :sprettoy:

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK, DU burde hatt et kurs. Er det ikke derfor vi har forum? For å enten klage litt, eller spørre andre om råd, eller i mange tilfeller begge deler? Hvorfor er du her? Og hvorfor leser du hvis du bare blir irritert? Til forskjell fra denne mannen som beskrevet i innlegget, er det ingen her som invanderer din tid, du kan feks lese Donald isteden :)

Hvorfor burde jeg hatt kurs? Kurs i å bli mer tålmodig i å høre på drittslenging?

Jeg pleier aldri å klage på andre på forum, eller utlevere andre. Har ikke behov for det, og synes det er ufint. Tenk hvis noen jeg kjenner hadde lest det og kjent igjen enten skrivemåte eller problemstilling, tilliten deres til meg ville jo dalt i bunn og skadet relasjonen vår betraktelig. Tenk å ødelegge gode vennskap på den måten. Da kan man takke seg selv altså.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor burde jeg hatt kurs? Kurs i å bli mer tålmodig i å høre på drittslenging?

Jeg pleier aldri å klage på andre på forum, eller utlevere andre. Har ikke behov for det, og synes det er ufint. Tenk hvis noen jeg kjenner hadde lest det og kjent igjen enten skrivemåte eller problemstilling, tilliten deres til meg ville jo dalt i bunn og skadet relasjonen vår betraktelig. Tenk å ødelegge gode vennskap på den måten. Da kan man takke seg selv altså.

Egentlig er dette litt for dumt å svare på, men jeg har ikke så mye annet å gjøre akkurat nå :). Det er da ikke drittslenging alt som er her? Det er da ikke drittslenging å si at jeg er sliter i en sosial relasjon, at jeg ikke er så flink til å være diplomatisk og at jeg derfor ber om råd? De fleste innleggene her er uttrykk for kinkige situasjoner, og frustrasjoner, og til tider irritasjoner, men der man vil ha innspill og råd. Tror du kategorien samliv og sosiale relasjoner handler om å fortelle hvor mange gode venner du har, eller hvor god venn du er selv? Det har du FB til! Jeg har mange dårlig sider, blant annet at jeg ikke er en så god lytter at jeg orker å sitte stille en time for å høre på de samme historiene jeg har hørt 14 ganger før, da sliter det inni meg og det kan ende med at jeg sier ting på en mindre fin måte som sårer, og det vil jeg gjerne unngå. Jeg spør, fordi jeg vil prøve å bli en bedre utgave av meg selv. 

Svar meg du da, som allerede er en god venn. Hvordan kan jeg bli en god "venn" når jeg mistrives i samværet? Eller er jeg bare et gjennomført dårlig menneske i dine øyne som ikke fortjener venner fordi jeg har disse utålmodige lastene?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ups, det heter visst "vennskap og sosiale relasjoner", jeg vet ikke hvor jeg er engang :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Kan en moderator komme og rydde etter han passiv aggressive typen lenger oppe?

Anonymkode: cb9d6...c10

Skrevet

Hahaha, minner meg litt om ei venninne! Sånn bare for å vri samtalen over på meg selv :fnise: Hun er noenlunde bevisst på at hun snakker mye om seg selv og smetter inn en "hvordan går det med deg da", men imens man svarer på det spørsmålet så SER man at hun ikke hører og bare sitter og tenker på det neste hun skal si. Om seg selv. Sånne mennesker er uhelbredelige, selv de som er oppmerksomme på det fortsetter jo med det.

Jeg kan heldigvis bare holde meg unna henne, hver gang hun har kjæreste så er hun ikke noe ivrig på å ta kontakt/møtes (når hun blir dumpa derimot.. hjelp). 

Vanskelig med en nabo da..! 

Jeg ville kanskje begynt i det små med å si "hørte du hva jeg sa egentlig" når han bare sier ja, ja, ja, eller smyge inn en kommentar som hinter til at han snakker mye om seg selv, ikke involverer deg veldig i alt han snakker om etc. Ikke sår eller direkte fornærm fyren, men ikke vær så opptatt av å bli godt likt heller. Gjør deg selv hakket mindre trivelig og interessant å prate med.

At han ikke kan komme innom i hytt og gevær synes jeg også er helt fair, når du har sagt det så trenger du heller ikke invitere han inn på kaffe når han står der og har ignorert beskjeden. Bare si det passer dårlig og ikke slipp han inn.

• Liker 1
Skrevet

Ts; jeg tror du er oppegående nok til å stole på din egen opplevelse av situasjonen og at det du skriver er helt innafor. 

Jeg ville selv prøvd å pleie kontakten så lite som mulig da vennskap er basert på frivillighet og en sånn kommunikasjonsform som du beskriver er synonymt med totalt uinteressant( uansett hvor spennende det et det den andre forteller). Noe annet er familierelasjoner man må håndtere. 

Går det ann og si nei til at de kan komme inn hvis de kommer spontant på besøk f eks si at det ikke passer så bra, må hvile eller noe. De fleste vil tolke mange sånne som at man ikke gidder til slutt.

Man kan også mene at denne måten er feig men skulle man ta et direkte oppgjør med alle man ikke ville pleie kontakt med så ville det bli mange konfrontasjoner. Det pleier å holde med å fase det ut. Du kan bygge opp en argumentasjon, i tilfelle, hvor du sier noe som at "dette blir vanskelig å si men jeg opplever det som at vi egentlig ikke har noe særlig kjemi når vi omgås. Har opplevd med andre og, som sikkert igjen har opplevd med meg, hvor vi da begge" dabber av kontakten". Men nå har det blitt litt enveis kontakt her så....Vi er begge bra personer men tenker at vi ikke har så mye tilfelles egentlig uten at det gjør noen av oss til drittsekker "

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig er dette litt for dumt å svare på, men jeg har ikke så mye annet å gjøre akkurat nå :). Det er da ikke drittslenging alt som er her? Det er da ikke drittslenging å si at jeg er sliter i en sosial relasjon, at jeg ikke er så flink til å være diplomatisk og at jeg derfor ber om råd? De fleste innleggene her er uttrykk for kinkige situasjoner, og frustrasjoner, og til tider irritasjoner, men der man vil ha innspill og råd. Tror du kategorien samliv og sosiale relasjoner handler om å fortelle hvor mange gode venner du har, eller hvor god venn du er selv? Det har du FB til! Jeg har mange dårlig sider, blant annet at jeg ikke er en så god lytter at jeg orker å sitte stille en time for å høre på de samme historiene jeg har hørt 14 ganger før, da sliter det inni meg og det kan ende med at jeg sier ting på en mindre fin måte som sårer, og det vil jeg gjerne unngå. Jeg spør, fordi jeg vil prøve å bli en bedre utgave av meg selv. 

Svar meg du da, som allerede er en god venn. Hvordan kan jeg bli en god "venn" når jeg mistrives i samværet? Eller er jeg bare et gjennomført dårlig menneske i dine øyne som ikke fortjener venner fordi jeg har disse utålmodige lastene?

Jeg tenker at man er en god venn når man skifter samtaleemne, sier ifra at dette har jeg hørt før eller kommer med egne innspill så den andre slipper å snakke hele tiden. Å sitte å spre dritt på forum (jeg snakker om hundrevis av andre tråder du har opprettet her inne for å ventilere, ikke tro andre ikke kjenner deg igjen) fordi man ikke har guts nok til å si fra synes jeg er feigt. Da er uansett vennskapet ødelagt i mine øyne, tilliten fullstendig vekk. Men uansett så var ikke det vennskapet noe tap for deg i forhold til hvor mye stygt du har sprutet ut siste året, så da er det bare å gå videre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...