AnonymBruker Skrevet 4. mai 2016 #1 Skrevet 4. mai 2016 Jeg vet ikke helt hvor jeg skal legge dette, men valgte dette underforumet siden jeg synes det er hovedsaklig et religionstema. Min datter hadde bursdag tidligere i år og inviterte alle på avdelingen i barnehagen. Blandt disse er det noen muslimer og en forelder spurte hva vi skulle servere siden de spiser halal og de evt kunne sende med mat. Siden jeg er opptatt av at alle vi inviterer (spesielt barnt) skal få samme mat enten de er allergiske, er vegetarianere, muslimer eller av andre grunner ikke kan spise all mat forsikret jeg dem om at vi skulle servere mat sønnen deres kunne spise. Når de sa at de spiser halal tenkte jeg da at de ikke spiser kjøtt eller annet som kommer fra gris/svin, ikke noe med alkohol (ikke at det er aktuelt i akkurat et barneselskap da) og ikke spiser kjøtt som ikke er halalslaktet. Vi valgte derfor pizza (i stedet for pølser som bursdagsbarnet helst ville ha, men hun forstod og aksepterte at det ville bety at ikke alle kunne spise det) slik at vi kunne lage en del uten kjøtt, vi droppet seigmenn o.l. på kaken og jeg kjøpte halalgelégodt uten svinegelatin. En del senere, ut fra samtaler med foreldrene og ut fra hva de selv serverte i deres sønns bursdag og hva som befant seg i godteposene, forstod jeg at når de sa at de spiser halal så mente de egentlig at de ikke spiser svinekjøtt og at hvorvidt kjøttet er halalslaktet eller om det er svinegelatin i godteriet er av mindre betydning. Altså kunne jeg gjort det mye enklere for meg selv med kyllingpølser og vanlig godteri fra Rema. Kunne de ikke bare sagt at de bare ikke spiser svinekjøtt? Er det jeg som tolket "spiser halal" for vidt og burde jeg forstått at de egentlig mente at de bare unngår svinekjøtt? Anonymkode: 43eac...27a
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2016 #2 Skrevet 4. mai 2016 Syns du var flink som faktisk tok hensyn til alle barna. Skjønner godt at det oppsto en misforståelse i begrepet halal. Det du gjorde var faktisk helt korrekt, men de fleste muslimer er ikke så ekstreme. Det er slik du skriver, at de er fornøyde så lenge det ikke er svin. Er selv muslim og bryr meg lite om dyret er slaktet på rett vis engang. Jeg spiser ikke svin, men det er mest pga jeg har fått en mental sperre jeg ikke klarer bryte opp i. Jeg har andre slektninger som ikke bryr seg, og spiser alt av svin. Men nå vet du ihvertfall hva du skal gjøre til neste gang Anonymkode: 3d4e9...f51
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2016 #3 Skrevet 4. mai 2016 Takk for hyggelig svar. Da tolket jeg riktig i allefall. Jeg følte meg litt dum nemlig som hadde gjort så mye ekstra for at alle skulle få det samme når jeg ikke hadde trengt det, og foreldrene sa heller ikke noe om at det ikke var så nøye da jeg fortalte hva vi skulle servere og at jeg hadde kjøpt halalsnop. Jeg angrer ikke på at jeg var så nøye altså, jeg gjorde det jeg mente var riktig ut fra det jeg fikk vite. Jeg bare undrer meg litt over at de sa det på den måten de gjorde når det hadde vært mer forståelig og enklere om de bare sa at de ikke spiser svinekjøtt. Skulle det komme noen nye muslimske barn på avdelingen vil jeg gjøre det samme på nytt (evt kanskje rett og slett spørre foreldrene hva som er viktig for dem) fordi jeg synes det er bedre å være 100% sikker på at alt kan spises enn å ta sjansen på at ett av barna kanskje ikke får godteposen sin. Anonymkode: 43eac...27a
sonush Skrevet 7. mai 2016 #4 Skrevet 7. mai 2016 Jobber på en sykehus avdeling. Her tar vi hensyn til religiøse dietter. Erfaringen vår er at det finnes to typer dietter muslimer følger. Vi har de som følger Halal diett ganske strengt, og kun "bestiller" vegetar /fiskemiddag og vi har de som spiser alt, bare det ikke er svin. Så hvis vi har storfe eller kylling og lignende, så spiser de det samme som resten av pasientene. Er det derimot svinekjøtt middag, så må vi bestille noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå