Maleficenta Skrevet 3. mai 2016 #1 Skrevet 3. mai 2016 Hei. Noen som vet hvordam jeg får spennene på vesten, som da sitter fast i vesten, blanke uten å søle guffe på vesten? Og hva slags middel funker bra til dette? Et spm til. Bunadskjorta er så bælstygg. Den er ikke lenger hvit men et blitt gul og ser gammel ut. Er det noen som vet om de selger billige bunadskjortekopier et eller annet sted? Rekker ikke å få bestilt og ta mål av en skikkelig skjorte før 17 mai. Jeg driter i om skjorta hører til ofotenbunaden for den er uansett ikke fin
Ulven Skrevet 3. mai 2016 #2 Skrevet 3. mai 2016 Klipp til en pappbit som du trer spennen inn på. Vanlig sølvpuss burde vel duge greit. Når det gjelder skjorta fant jeg et godt triks som gjorde skjorten min hvit og pen. Domestos fresh som du har i en bøtte vann og bløtlegger skjorten i. Tok alle de gule flekkene på skjorten min.
Maleficenta Skrevet 3. mai 2016 Forfatter #3 Skrevet 3. mai 2016 1 minutt siden, Ulven skrev: Klipp til en pappbit som du trer spennen inn på. Vanlig sølvpuss burde vel duge greit. Når det gjelder skjorta fant jeg et godt triks som gjorde skjorten min hvit og pen. Domestos fresh som du har i en bøtte vann og bløtlegger skjorten i. Tok alle de gule flekkene på skjorten min. Å tusen takk. Det skal jeg prøve
Nordis Skrevet 4. mai 2016 #4 Skrevet 4. mai 2016 Jeg har Ofotbunad. Pleier å pusse de vesthektene med q-tips med litt sølvpuss på, og så ha litt tøy eller papir rundt så jeg ikke søler på vesten. Allikevel kommer det jo litt sølvpuss ned i hullene på hektene. Skjønner ikke hva de tenkte på når de laget denne patenten. Man kan jo ikke akkurat sprette av hektene hver gang de skal pusses. I tillegg er det mange kroker og krinkler i sølvet noe som gjør det vanskelig å pusse. Jeg synes også at skjorta er litt rar, særlig snippene. De er for lange og henger for mye etter min smak. Har gitt opp å prøve å "stive de opp" sånn at de står litt mer, om du skjønner. De skal visst heller ikke stå, men henge ned. Resten av skjorta er fin synes jeg. Bunadskjorta mi ble også gul. Jeg vasket den flere ganger med vaskepulver for hvitt tøy og hengte den flere dager i sola i vinduskarmen for bleking. Det funket. Det er visst viktig å kjøre en ekstra skylling på skjorta sånn at det garantert ikke er såperester igjen i tøyet. Selv små rester såpe kan føre til at den gulner når den får hengt lenge nok i skapet. Alt i alt synes jeg bunaden er fin, men lua som hører til bruker jeg aldri. Den er grusom, dessverre. Synd, for det hadd vært artig med et fint hodeplagg til denne bunaden. Men lua er rett og slett helt forferdelig stygg. Pleier å ta den på meg hjemme av og til når jeg skal få mannen min til å le. Eneste den kan brukes til
Maleficenta Skrevet 4. mai 2016 Forfatter #5 Skrevet 4. mai 2016 7 timer siden, Nordis skrev: Jeg har Ofotbunad. Pleier å pusse de vesthektene med q-tips med litt sølvpuss på, og så ha litt tøy eller papir rundt så jeg ikke søler på vesten. Allikevel kommer det jo litt sølvpuss ned i hullene på hektene. Skjønner ikke hva de tenkte på når de laget denne patenten. Man kan jo ikke akkurat sprette av hektene hver gang de skal pusses. I tillegg er det mange kroker og krinkler i sølvet noe som gjør det vanskelig å pusse. Jeg synes også at skjorta er litt rar, særlig snippene. De er for lange og henger for mye etter min smak. Har gitt opp å prøve å "stive de opp" sånn at de står litt mer, om du skjønner. De skal visst heller ikke stå, men henge ned. Resten av skjorta er fin synes jeg. Bunadskjorta mi ble også gul. Jeg vasket den flere ganger med vaskepulver for hvitt tøy og hengte den flere dager i sola i vinduskarmen for bleking. Det funket. Det er visst viktig å kjøre en ekstra skylling på skjorta sånn at det garantert ikke er såperester igjen i tøyet. Selv små rester såpe kan føre til at den gulner når den får hengt lenge nok i skapet. Alt i alt synes jeg bunaden er fin, men lua som hører til bruker jeg aldri. Den er grusom, dessverre. Synd, for det hadd vært artig med et fint hodeplagg til denne bunaden. Men lua er rett og slett helt forferdelig stygg. Pleier å ta den på meg hjemme av og til når jeg skal få mannen min til å le. Eneste den kan brukes til Jeg syntes før lua var stygg derfor har jeg ikke lue. Syns den er fin nå så angrer på at jeg ikke ville ha den. Men tror du det funker å legge skjorta i klor?
Djungelvrål Skrevet 4. mai 2016 #6 Skrevet 4. mai 2016 Den 3.5.2016 at 21.08, Maleficenta skrev: Hei. Noen som vet hvordam jeg får spennene på vesten, som da sitter fast i vesten, blanke uten å søle guffe på vesten? Og hva slags middel funker bra til dette? Et spm til. Bunadskjorta er så bælstygg. Den er ikke lenger hvit men et blitt gul og ser gammel ut. Er det noen som vet om de selger billige bunadskjortekopier et eller annet sted? Rekker ikke å få bestilt og ta mål av en skikkelig skjorte før 17 mai. Jeg driter i om skjorta hører til ofotenbunaden for den er uansett ikke fin Hvis skjorta er laget av lin eller bomull kan du koke den. Min ble kokt og ble som ny.
Maleficenta Skrevet 4. mai 2016 Forfatter #7 Skrevet 4. mai 2016 1 minutt siden, DreamOn skrev: Hvis skjorta er laget av lin eller bomull kan du koke den. Min ble kokt og ble som ny. Ok
Nordis Skrevet 4. mai 2016 #8 Skrevet 4. mai 2016 6 minutter siden, Maleficenta skrev: Jeg syntes før lua var stygg derfor har jeg ikke lue. Syns den er fin nå så angrer på at jeg ikke ville ha den. Men tror du det funker å legge skjorta i klor? Ville vært veldig forsiktig med å legge skjorta i klor. Klor er sterke saker! Men litt sånn "BioTex Hvitt" eller noe kan sikkert funke. 1
Maleficenta Skrevet 4. mai 2016 Forfatter #9 Skrevet 4. mai 2016 1 minutt siden, Nordis skrev: Ville vært veldig forsiktig med å legge skjorta i klor. Klor er sterke saker! Men litt sånn "BioTex Hvitt" eller noe kan sikkert funke. Men skjorta er av lin. Trodde det var ganske solid stoff.. men jeg får prøve noe annet. Er jo flere gode forslag her.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2016 #10 Skrevet 4. mai 2016 Når bunadskjorta mi (av lin) ble gul la jeg den i en bøtte med litt vanish white en liten stund (ca. 15 minutter), og så vasket jeg den som vanlig. Da ble den så god som ny! Pleier også å kjøre et ekstra skylleprogram når jeg vasker bunadsskjorten forresten. Anonymkode: 6a322...979 1
Nordis Skrevet 4. mai 2016 #11 Skrevet 4. mai 2016 Et øyeblikk siden, Maleficenta skrev: Men skjorta er av lin. Trodde det var ganske solid stoff.. men jeg får prøve noe annet. Er jo flere gode forslag her. Ja, den er jo av lin, som er et solid stoff. Men husker jeg ble frarådet klor da min ble gul. Mulig det var pga heklekantene på mansjettene og kragen. Vet ikke. Skulle jeg prøvd klor, ville jeg i hvertfall tynnet den veldig ut i vannet. Sollys bleket som sagt min skjorte veldig. Den hang i solsteika i flere dager.
Maleficenta Skrevet 4. mai 2016 Forfatter #12 Skrevet 4. mai 2016 Et øyeblikk siden, Nordis skrev: Ja, den er jo av lin, som er et solid stoff. Men husker jeg ble frarådet klor da min ble gul. Mulig det var pga heklekantene på mansjettene og kragen. Vet ikke. Skulle jeg prøvd klor, ville jeg i hvertfall tynnet den veldig ut i vannet. Sollys bleket som sagt min skjorte veldig. Den hang i solsteika i flere dager. Åjaja heklekantene blir sikkert stygge... det tenkte jeg ikke på.
Nordis Skrevet 4. mai 2016 #13 Skrevet 4. mai 2016 3 minutter siden, Maleficenta skrev: Åjaja heklekantene blir sikkert stygge... det tenkte jeg ikke på. Den ene hekle-mansjetten min startet å rakne etter noen år, rundt mansjettknapphullet, mulig pga hard vask.. Vet ikke om dette heklegarnet er like solid som selve linstoffet i skjorta, så vær litt obs på det. Har fått reparert heklekanten, da. Og nå er den god som ny. Om du velger å legge skjorta i klor, så ville jeg holdt mansjettene unna om det går.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå