AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #1 Skrevet 3. mai 2016 Så på et utdrag fra et sør-afrikansk program på nettet, og der var majoriteten hvite. Er det på grunn av at Storbritannias historie i landet? Anonymkode: 7d31b...a29
Alan Smithee Skrevet 3. mai 2016 #3 Skrevet 3. mai 2016 Briter og boere (nederlendere), i hovedsak - Sør-Afrika har vært kolonialisert av flere europeiske stormakter, og har en stor befolkning som stammer fra disse. Det er likevel en grov overdrivelse å tenke at ca halvparten av befolkningen er hvite - i følge folketellingen i 2011, er det under 10 %. 2
Druid Skrevet 3. mai 2016 #4 Skrevet 3. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Så på et utdrag fra et sør-afrikansk program på nettet, og der var majoriteten hvite. Er det på grunn av at Storbritannias historie i landet? Anonymkode: 7d31b...a29 Først Nederlendere, så engelskmenn
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #5 Skrevet 3. mai 2016 Her kan du lese litt; https://snl.no/S%C3%B8r-Afrika Anonymkode: 46ff5...199
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #6 Skrevet 3. mai 2016 De av europeisk opprinnelse befinner seg for det meste i de mest sørlige delene (i egne bevoktede boligstrøk), såfremt finnes det noen ghettoer hvor de fattigste befinner seg også (for det meste etterkommere av gårdeiere som ble fratatt gårdene sine av regjeringen). Anonymkode: b7ccd...b9d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #7 Skrevet 3. mai 2016 1 time siden, Alan Smithee skrev: Briter og boere (nederlendere), i hovedsak - Sør-Afrika har vært kolonialisert av flere europeiske stormakter, og har en stor befolkning som stammer fra disse. Det er likevel en grov overdrivelse å tenke at ca halvparten av befolkningen er hvite - i følge folketellingen i 2011, er det under 10 %. Er det bare 10%? Jeg har vært det noen ganger og ut fra de menneskene jeg så rundt meg hadde jeg tippet nærmere 50%. Men det er vel sikkert store lokale forskjeller. Jeg husker jeg tenkte første gang jeg var der at "jøss... nesten alle er jo hvite her jo..." Anonymkode: 14334...fa2
Alan Smithee Skrevet 3. mai 2016 #8 Skrevet 3. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det bare 10%? Jeg har vært det noen ganger og ut fra de menneskene jeg så rundt meg hadde jeg tippet nærmere 50%. Men det er vel sikkert store lokale forskjeller. Jeg husker jeg tenkte første gang jeg var der at "jøss... nesten alle er jo hvite her jo..." Anonymkode: 14334...fa2 Like under 9 %, om jeg husker riktig. Da teller de kun hvite, og ikke såkalte "coloreds", som har blandet opphav. Jeg regner med du var i byområder eller andre områder tilpasset turister, som regnes som "trygge"? En stor del av den fargede befolkningen er fattige, og bor i mindre trygge områder, med mer kriminalitet. Om du var der i jobbsammenheng, er det også dessverre fortsatt slik at hvite har mye høyere utdannelse, som følge av apartheid-tiden.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #9 Skrevet 3. mai 2016 Et øyeblikk siden, Alan Smithee skrev: Like under 9 %, om jeg husker riktig. Da teller de kun hvite, og ikke såkalte "coloreds", som har blandet opphav. Jeg regner med du var i byområder eller andre områder tilpasset turister, som regnes som "trygge"? En stor del av den fargede befolkningen er fattige, og bor i mindre trygge områder, med mer kriminalitet. Om du var der i jobbsammenheng, er det også dessverre fortsatt slik at hvite har mye høyere utdannelse, som følge av apartheid-tiden. Jeg var så vidt innom en by, resten var jeg ute på bygda fasktisk. Men det kan være jeg bare la ekstra merke til de hvite fordi jeg forventet ikke at det skulle være så mange av de. Anonymkode: 14334...fa2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå