Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne hjelpe henne økonomisk, men jeg betaler jo masse skatt på pengene jeg tjener, jeg har mulighet til å si opp og fortsette som innleid (starter da AS og ansetter meg selv).

Så spørsmålet mitt da er: Kan jeg ansette min søster som filosof (ansvarlig for etikk) der hun ikke egentlig må produsere noe håndfast (kanskje ukentlige rapporter om virksomhetens etikk) og betale henne 70 000 i året (ca der man begynner å betale skatt dersom man sparer 25 000 i BSU)? Eller er det noe som hindrer meg i å ansette noen som ikke gjør noe fornuftig? Merk at oljefondet har en filosof som er ansatt for å tenke på etikk, så det er et ekte yrke.

Hvis jeg tar det ut som lønn vil jo 40% (mer siden det er de øverste 70 000?) forsvinne, og da blir det jo mye mindre penger, og hun får ikke andre fordeler av å være ansatt.

• Liker 1
Skrevet

Du kan ansette henne som "konsulent" for eksempel. Hun trenger ikke produsere noe. Man får ansette folk uten grunn.

Hvis du, derimot, gjerne vil runke videre på filosof og etikktankene dine, så kan du jo gjøre det uavhengig av ansettelsesforhold.

Skrevet

Det er vel neppe ulovlig. Men du må jo regne gjennom det hele nøye og sette deg inn i reglene. 

Sjekk ut hvordan det blir med betaling av trygdeavgift og lignende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...