Freia. Skrevet 3. mai 2016 #1 Skrevet 3. mai 2016 Hei, Jeg vurderer å flytte til Skien/Porsgrunn område for å starte på Høgskolen i Sørøst- Norge campus Porsgrunn. Men jeg er litt usikker da jeg har hørt en del negativt om det å bo i Grenland.. Derfor ønsker jeg å høre med dere om dere har noen erfaringer med Høgskolen og det å være innflytter til Skien/Porsgrunn. Er det et ok sted å bo? Er det noe liv og røre i sentrum? Fritidstilbud? Er det et hyggelig bysentrum og er det lett tilgang til kysten og øyene på sommeren? Takker for alle svar
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #2 Skrevet 3. mai 2016 Hva har du hørt negativt? Det er ett ganske bra studentmiljø her har jeg skjønt. Masse eventer. (nå har jeg ikke gått på skolen her men jeg har venner som har gjort det). Ellers er det konserter og mye kultur omtrent hver helg sånn generelt. Sjøen og stranda er i sykkeldistanse, mye å velge mellom. Akkurat tilgang på øyer vet jeg ikke noe om. Masse flott turterreng er det å i umiddelbar nærhet. Helt grei plass å bo. Anonymkode: a1b60...7fb 1
Gjest kaninen Skrevet 3. mai 2016 #3 Skrevet 3. mai 2016 Studentbar hver torsdag, og generelt sett mye folk ute i byen hver helg. En liten busstur unna strand og kysten også. Er fra Grenland selv og er veldig glad i området. Liker at det både Porsgrunn og Skien er forholdsvis store byer og de er i tillegg nærme hverandre, så man kan variere både shopping og byturer. Det er også gode turmuligheter og "10 topper'n" har blitt veldig populært de siste åra. De er 10 (egentlig sånn ca 15) toppturer man kan gå, og de varierer fra til å passe for barn og de i dårlig form til litt lengre turer. Det er heller ikke langt til Langesund som er en flott sommerby med samme konserter og lignende som skjer.
Freia. Skrevet 3. mai 2016 Forfatter #4 Skrevet 3. mai 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har du hørt negativt? Det er ett ganske bra studentmiljø her har jeg skjønt. Masse eventer. (nå har jeg ikke gått på skolen her men jeg har venner som har gjort det). Ellers er det konserter og mye kultur omtrent hver helg sånn generelt. Sjøen og stranda er i sykkeldistanse, mye å velge mellom. Akkurat tilgang på øyer vet jeg ikke noe om. Masse flott turterreng er det å i umiddelbar nærhet. Helt grei plass å bo. Anonymkode: a1b60...7fb Har hørt at det er lite som skjer og dødt i sentrum, kommunen har lite penger, netto fraflytting, at det ikke er den peneste byen og at det er en del forurensing og industriavfall som preger byen.. Men har ikke vært der selv, så vet ikke om dette bare er noen negative folk sine meninger (er jo alltid noen som ikke trives på forskjellige plasser) eller om det faktisk er tilfelle..
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #5 Skrevet 3. mai 2016 Jeg er innflytter selv. Ja, midt i sentrum er det nok ikke noe Karl Johan - det er fordi du må ta innbyggertallet i betraktning + at de store kjøpesenterne Down Town og Herkules i henholdsvis Porsgrunn og Skien har de større kjedene. Porsgrunn og Skien er to vakre byer! Ingen byer er nydelige i ethvert hjørne, er det vel? Jeg flyttet riktignok ikke inn pga. studier, men samboeren min har studert ved HSN i mange år og har trivdes veldig godt. Både Porsgrunn og HSN er jo under stadig utvikling. Fordelen med å bo i Grenland er at du bor tett til både kyst og fjell. Telemarks skjærgård er fantastisk fint! I tillegg er det plenty av toppturer, som også er nevnt her tidligere. Fra Porsgrunn tar det deg 45 minutter til Svanstul med mange gode skiløyper, og dessuten ligger Grenland en grei kjæretur til Siljan, Bø, Rauland dersom vinter-aktiviteter er viktige. På sommeren har vi jo PIT i porsgrunn, Skien LIVE, Wrightegaarden (med bla. a. Postgiro, Maria Mena ++). Grenland omfatter jo også Bamble, som har strender og kyst på ytterste punkt til havet. Langesund er nydelig sommerby, og hvis du har bil er Kragerø virkelig noe å anbefale på sommeren. DER snakker vi folk på sommeren. Jeg ville ikke hørt på hva alle andre mener, hvis jeg var deg da. Jeg ville tatt turen ned, kanskje bodd hos noen jeg kjenner eller på hotell noen dager og utforsket. Gjerne uten noen som har mye å fortelle om stedet, da du skal få eget inntrykk uten å bli farget av alle andres meninger. Anonymkode: 8101e...184
Freia. Skrevet 3. mai 2016 Forfatter #6 Skrevet 3. mai 2016 Takk for svar! De positive tingene dere nevner er også en del av inntrykket jeg har fått når jeg har gjort litt research omkring stedet. Kan nok være en god ide å i hvertfall ta en dagstur ned å se byen(e) med egne øyne!
Freia. Skrevet 8. mai 2016 Forfatter #7 Skrevet 8. mai 2016 Noen flere som er fra Skien/Porsgrunn eller har studert på Høgskolen i Porsgrunn og som kan anbefale/ikke anbefale skolen?
Gjest woman in black Skrevet 8. mai 2016 #8 Skrevet 8. mai 2016 Bor i Porsgrunn og gjort det stort sett hele livet. Det et forholdsvis gode bussforbindelser så det er ikke noe problem å komme seg til tingene som skjer. Men det skjer jo selvfølgelig ikke like mye her som det gjør i storbyene. Begynner selv å studere til barnehagelærer til høsten. Har gode venninner som går studiet g de er stort sett fornøyd med både skolen og studiet(ut ifra hva jeg har hørt). Veldig koselige byer både Skien og Porsgrunn, vil absolutt anbefale deg å ta turen hit en gang! 😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå