AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #1 Skrevet 3. mai 2016 Jeg synes det burde vært sånn at foreldre kunne betale 500kr i året, fast pris, så sørget BHG for votter, luer, støvler, hals etc til alle barna. Som alltid var i bhg. Så kunne foreldrene kjøpe vinterdress andre store ting.Hvorfor ikke? Så kunne BHG velge noe de vet er av ok kvalitet og få kvantumsrabatt/ha avtaler med enkelte merker og butikker. Mange barn lider av at foreldrene kjøper dårlige plagg. Anonymkode: 8b8fd...912 1
ekkoet Skrevet 3. mai 2016 #2 Skrevet 3. mai 2016 (endret) Hvem skulle vaske dem og tørke dem fra dag til dag? En regnværsdag i bhg vår finnes det 50 gjennomvåte støvlepar, votter, luer. Mange fulle av sand. Barnehagen måtte ansatt en person til for å håndtere dette. Det må heller være opp til barnehagen å gi tilbakemelding til foreldrene at "denne passer ikke lengre" eller "denne er ikke noe god når det er kaldt". (når det er sagt brukte vi 600kr bare på det ene støvleparet som barnehagebarnet vårt har. Jeg tror budsjettet er litt knapt). Endret 4. mai 2016 av ekkoet 11
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #3 Skrevet 3. mai 2016 Det er da ikke barnehagen sitt ansvar å kjøpe klær til barna?! Det får da være måte på ansvarsfraskrivelse fra foreldrenes side..Noe må man være i stand til å følge opp når man har satt et barn til verden. Er sikker på at barnehagen har andre ting de heller vil bruke tid på Anonymkode: 90dd8...398 13
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #4 Skrevet 3. mai 2016 Alle barna i vår barnehage får buff med barnehagelogo på. I tillegg stiller de med utallige lånevotter/klær/luer/sko. Det er absolutt mer enn man kan forvente. Anonymkode: 882c6...307
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #5 Skrevet 3. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det burde vært sånn at foreldre kunne betale 500kr i året, fast pris, så sørget BHG for votter, luer, støvler, hals etc til alle barna. Som alltid var i bhg. Så kunne foreldrene kjøpe vinterdress andre store ting.Hvorfor ikke? Så kunne BHG velge noe de vet er av ok kvalitet og få kvantumsrabatt/ha avtaler med enkelte merker og butikker. Mange barn lider av at foreldrene kjøper dårlige plagg. Anonymkode: 8b8fd...912 Ja, også kunne foreldrene klage og syte over at produktene bhg har valgt ikke holder mål, ikke passer i størrelse osv. Nei, vi vil velge selv hva våre barn skal ha og ikke ha. Anonymkode: 3794e...2c6 6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #6 Skrevet 3. mai 2016 Fordi det ville tatt en hel del med ressurser for å få handlet dette inn, samt å holde det rent. Hvilke votter, luer, støvler osv skal bhg velge? Det er jo utallige varianter å velge mellom. Det hadde uten tvil fordyret en barnehageplass. Samt, 500 kr, det er da altfor lite for å holde slikt. Anonymkode: f7e4d...0ba
GammelKaktus Skrevet 3. mai 2016 #7 Skrevet 3. mai 2016 Jeg foretrekker å kjøpe klærne til sønnen min selv. Hadde bare blitt merkelig om barnehagen skulle gjøre det. Mitt barn, mitt ansvar. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #8 Skrevet 3. mai 2016 Ene barnehagen her i bygda har "vottekonto", da betaler foreldrene inn en sum i året og barnehagen holder alle barne med votter. Dette er en privat barnehage. Anonymkode: 9ce8d...cd0 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #10 Skrevet 3. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det burde vært sånn at foreldre kunne betale 500kr i året, fast pris, så sørget BHG for votter, luer, støvler, hals etc til alle barna. Som alltid var i bhg. Så kunne foreldrene kjøpe vinterdress andre store ting.Hvorfor ikke? Så kunne BHG velge noe de vet er av ok kvalitet og få kvantumsrabatt/ha avtaler med enkelte merker og butikker. Mange barn lider av at foreldrene kjøper dårlige plagg. Anonymkode: 8b8fd...912 Skikkelige støvler er dyrt, ser derfor ikke helt hvordan man skal ordne det. Så er det noe med å frata foreldrene deres ansvar, som mor selv hadde jeg ikke likt det. Jobber i bhg selv, ser jeg barn mangle nødvendig utstyr tar jeg det opp på en fin måte. Har også tatt med privat dress/sko / byttetøy som mitt barn har vokst ut fra. Anbefaler alle å kjøpe skikkelige sko til barn i utvikling, så kan heller votter etc være rimiligere, mange av dem forsvinner ( selv om vi gjør så godt vi kan ) og HM votter duger lenge. Anonymkode: c475a...2db
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #11 Skrevet 3. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det burde vært sånn at foreldre kunne betale 500kr i året, fast pris, så sørget BHG for votter, luer, støvler, hals etc til alle barna. Som alltid var i bhg. Så kunne foreldrene kjøpe vinterdress andre store ting.Hvorfor ikke? Så kunne BHG velge noe de vet er av ok kvalitet og få kvantumsrabatt/ha avtaler med enkelte merker og butikker. Mange barn lider av at foreldrene kjøper dårlige plagg. Anonymkode: 8b8fd...912 Lurte på hvem som har skrevet innlegget. Da jeg leste første delen tenkte jeg at her er det en som ikke vil ta ansvar for barnet sitt sitt utstyr 😡 men siste setning virker det som om det er en som jobber i barnehage. Jeg jobber i barnehage og har noen ganger tenkt at det hadde vært enklere om alle hadde likt. Men ikke klin like cherrox i ulik størrelse da, det ville bli fullstendig kaos. Men vi burde kreve at alt utstyr er på plass. Alle skal ha vår/høstdress for eksempel. og kanskje kurs på foreldremøte i påkledning. Noen har festantrekk på turdager og noen har tjue lag fleece hele året. Foreldre forventer at vi alltid finner løsninger og ordner opp. Tusen takk til dere som merker klær, holder orden på plassen, og passer på å ha tilstrekkelig med skift og klær etter vær, dere gjør jobben sååååå mye bedre for oss👏🏻 Anonymkode: 385c3...446 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2016 #12 Skrevet 4. mai 2016 Kjøpe, vaske, tørke og klargjøre er min mammajobb. Jeg er bare glad barnehagen gjør meg obs på om klær/sko ikke fungerer som det bør eller om det begynner å bli for smått, for i utgangspunktet er det min jobb det også. Anonymkode: 5226b...f80 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2016 #13 Skrevet 4. mai 2016 Ser ingen barn som lider, jeg. Her vi bor vasser barna i Reima, kamik, sorel, kavat og hva det nå heter, ull og fliz og dresser og skalljakker og turtøy så det holder. I tillegg har bhg et stort lager med lånetøy. Anonymkode: 87495...a2d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #14 Skrevet 10. mai 2016 Nei, det handler ikke om ansvarsfraskrivelse, men om at alle barna får mulighet til votter etc som er varme og gode. 500 kr er lite? Ok, 1000 kr da. Sånn. Fornøyd? Jeg er vel den i bhg som har mest tøy til mine barn, har konsekvent to av alt yttertøy. Det fungerer godt for meg, men jeg har hørt historier om de foreldrene som ikke har gode klær til barna og det er trist. Jeg ber om oppdatering på hvordan yttertøyet fungerer fordi jeg ikke ønsker at barnet mitt fryser etc, og det får jeg. Hittil har jeg heldigvis ikke kjøpt noe dårlig. Bortsett fra de hersens skoene da, de er slitsomme å få på (for meg). Så tanken var at det skulle være likt - for alle barn. Det var overhodet ingen vond tanke bak denne tråden slik noen tydeligvis liker å tro og lyve om. Ts Anonymkode: 8b8fd...912 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #15 Skrevet 10. mai 2016 Som en frivillig ordning, helt ok, det hadde de faktisk i den forrige barnehagen vår. Da uten støvler, men med parkdress, 150 kr per mnd. Men jeg hadde absolutt ikke likt om det skulle være obligatorisk, av den enkle grunn at folk har forskjellig økonomi og prioriterer forskjellig. Selv har jeg ikke råd til å betale 1000 kr i året for støvler, luer, votter og halser. Barnet mitt har det det trenger likevel, da jeg bruker mye tid på å lete etter tilbud på gode klær samt kjøper en del brukt. Det ville ikke vært interessant for meg å betale meg ut av denne jobben siden jeg har mer tid enn penger. Andre igjen har mye penger og kjøper kun det beste og nyeste til barna sine, og det må de få lov til. Dessuten er barn forskjellige og kan ha forskjellige behov. Anonymkode: 23c30...676
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #16 Skrevet 10. mai 2016 Jeg synes det er bedre å ha en god dialog med barnehagen, så kan man sammen finne ut hva som funker og ikke. Jeg er bare glad for at de i barnehagen forteller meg at de skoene ikke passer eller at det hadde vært bedre ned andre votter. Det er ikke alt som er så lett å få med seg alltid. Anonymkode: c0269...ebe
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #17 Skrevet 10. mai 2016 Jeg tror de fleste foreldre ønsker å handle inn og vurdere klær selv til sitt barn, i stedet for å overlate dette til barnehagen. Det er jo selvfølgelig viktig at alle barn er varme og tørre, men det finnes jo andre løsninger her. God dialog med foreldre og en velutstyrt "ekstrakasse" dersom et barn ikke er godt nok kledd. Anonymkode: 966f4...b1c
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #18 Skrevet 10. mai 2016 Hadde ikke funket for oss. Vesla bruker høstsko om vinteren, parkdress også - med ett lag ull under når temperaturen en skjelden gang kryper under 10 minus. Om hun skulle hatt samme klærne som resten av ungene hadde hun blitt syk av varme. Anonymkode: feaed...a44
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #19 Skrevet 10. mai 2016 Det holder ikke med et par sko i barnehagen, og 500 kr holder knapt til et par sko. Måtte nok opp i rundt 1500-2000 kr i tilfelle. Og hvem har ansvaret for vask, og å bytte ut når de er utslitte? Barn sliter sko og utstyr ulikt. Barn vokser også ujevnt, mange vokser ut av sko midt i sesongen og trenger flere par også. Og noen er varme på beina, noen fryser lett. Noen hopper i alle vanndammer om MÅ har skikkelige cherox, andre trenger ikke det i det heletatt. Og jeg kan love at de aller fleste foreldre ønsker selv å bestemme hva barna skal gå med. Eneste fordelen hadde vært at man fikk gjort noe med problemet med en del unger som stadig mangler klær og utstyr i barnehagen fordi foreldrene ikke følger opp. Anonymkode: 3c3a8...820
Gjest Fjotteri Skrevet 10. mai 2016 #20 Skrevet 10. mai 2016 (endret) Den 4.5.2016 at 16.00, AnonymBruker skrev: Ser ingen barn som lider, jeg. Her vi bor vasser barna i Reima, kamik, sorel, kavat og hva det nå heter, ull og fliz og dresser og skalljakker og turtøy så det holder. I tillegg har bhg et stort lager med lånetøy. Anonymkode: 87495...a2d I bydelen jeg bor i lever 30% av barna under fattigdomsgrensen og har knapt til smør på skiva. Og enda fler lever "skjult" under relativt knappe ressurser. I min barnehage er det endel normalt ressurssterke foreldre, og våre unger løper rundt i Polarn/Nøstebarn og de dyre kvalitetsskoene. Men jeg tipper forskjellene øker når de begynner på skolen, eller bydeler innfører f.eks gratis kjernetid og dermed sender flere barn i barnehage. Man lider dog ikke av billige støvler og livet går jo fint uten Reimadress liksom. Det er ikke der skoen trykker mest for barn som lever under dårlige økonomiske kår. Min unge vokser og sliter klær som ugress, og det merkes utrolig godt på klesbudsjettet når vi kombinerer det med "kvalitetsklær"(usikker på hvor enorm forskjell det nå egentlig er, hull blir det uansett). Endret 10. mai 2016 av Fjotteri
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå