Tabris Skrevet 7. mai 2016 #21 Skrevet 7. mai 2016 Et øyeblikk siden, ArtyFarty skrev: Hunden er fjortis, pubertetslus - det bruker å gå over. Da kastrerer man ikke, men lar hunden bli voksen. Det er hverken medisinsk eller særlig årsak, og dermed ikke et tilfelle hvor loven tillater kastrering. Om problemet vedvarer etter kjønnsmodningen så kan man si det er en særlig årsak, og prøve chip da, for å se om det har noen effekt. For meg blir det for bastant å si at "da kastrerer man ikke". Det er et valg eier må ta i samråd med dyrlege. Bakdelen med å vente er at atferden kan sette seg som en uvane. En chip er reversibelt og midlertidig og skader ikke. I absolutt verste fall, hvis det skulle vise seg at chipen gir store bivirkninger (noe jeg ikke kan tenke meg skjer ofte) så kan den settes slik at den kan fjernes på dagen. Det kan selvsagt også være at det går over og at hunden blir helt fin når den blir voksen, uten noe stress med hormoner. Ingenting er bedre. Så man kan selvsagt også la være og se det an. Men jeg synes som sagt det blir for bastant å si at det gjør man bare ikke. Det er flere alternativer, man må bare veie opp fordeler mot bakdeler og være klar over mulige konsekvener med det man gjør. Men ser ikke mange negative konsekvenser med en chip.
ArtyFarty Skrevet 7. mai 2016 #22 Skrevet 7. mai 2016 3 minutter siden, Tabris skrev: For meg blir det for bastant å si at "da kastrerer man ikke". Det er et valg eier må ta i samråd med dyrlege. Bakdelen med å vente er at atferden kan sette seg som en uvane. En chip er reversibelt og midlertidig og skader ikke. I absolutt verste fall, hvis det skulle vise seg at chipen gir store bivirkninger (noe jeg ikke kan tenke meg skjer ofte) så kan den settes slik at den kan fjernes på dagen. Det kan selvsagt også være at det går over og at hunden blir helt fin når den blir voksen, uten noe stress med hormoner. Ingenting er bedre. Så man kan selvsagt også la være og se det an. Men jeg synes som sagt det blir for bastant å si at det gjør man bare ikke. Det er flere alternativer, man må bare veie opp fordeler mot bakdeler og være klar over mulige konsekvener med det man gjør. Men ser ikke mange negative konsekvenser med en chip. Nei, jeg synes så absolutt ikke at en hund som stresser en gang annenhver måned er i klasse med særlige årsaker, men man har vel forskjellig terskel for hva man anser som normal fjortisatferd. ----------- TS, ta heller kontakt med noen som kan hjelpe dere hands on. Gjerne noen som kan å trene hund, som kan gi dere konkrete ting å trene med og på. De har gjerne også litt erfaring med slike scenarioer, og kan råde dere i forhold til kastrering eller ikke ut i fra det h*n ser.
Tabris Skrevet 7. mai 2016 #23 Skrevet 7. mai 2016 12 minutter siden, ArtyFarty skrev: Nei, jeg synes så absolutt ikke at en hund som stresser en gang annenhver måned er i klasse med særlige årsaker, men man har vel forskjellig terskel for hva man anser som normal fjortisatferd. Ja, vi har nok ulike terskler. Hvorfor skal hunden slite en uke annenhver måned hvis den kan slippe det? Men, som sagt, det kan være det går over når hunden blir voksen og alt er greit. Og da er jo alt i orden. Jeg sier ikke bastant at man skal kastrere - så hvorfor være så bastant på at man ikke skal? 1
xinnia Skrevet 7. mai 2016 #24 Skrevet 7. mai 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Tull. Ikke bare lever hunder (og katter )lengre som kastrerte, også redusert fare for kreft osv. Pluss at det er en stor fordel mht stress hos hunden! Er da også en stor fordel at hunder kan omgåes I parker UTEN at de blir gravide.. En stor grunn til at hunder feks I USA et ekstremt mye mildere, mindre aggressive, sosiale enn et utvalg av norske må være at de som oftest er kastrerte. Pluss mye enklere å trene. Har personlig kommet frem til denne observasjonen. Det er ikke et fryktelig stort inngrep heller. Anonymkode: b563d...db1 Redusere fare for kreft? eh- for å sette det på spissen- hvorfor ikke amputere bena- det reduserer faren for benbrudd.. like dumt i mine øyne :-) At hunder lever lengre kastrert tror jeg ikke noe på- da de ofte får redusert livsglede og blir plaget med fedme... Heldigvis har vi ikke løshund problematikken som det er i USA eller hva vi har med katter her i Norge. Må også minne på at det er grunn til at det faktisk er ulovlig og kastrere i Norge- kun tillatt ved sykdom- adferd er ingen sykdom!! 1
xinnia Skrevet 7. mai 2016 #25 Skrevet 7. mai 2016 2 timer siden, Tabris skrev: Ja, vi har nok ulike terskler. Hvorfor skal hunden slite en uke annenhver måned hvis den kan slippe det? Men, som sagt, det kan være det går over når hunden blir voksen og alt er greit. Og da er jo alt i orden. Jeg sier ikke bastant at man skal kastrere - så hvorfor være så bastant på at man ikke skal? Du som er så opptatt av forskning etc- bør lese Gry Løberg og andre adferder- alle fraråder jo på det sterkeste å kastrere. Det er faktisk bevist at en hund som kastreres pga adferd sjelden blir bedre.... Dersom hunden din blir stresset av å gå i hundeparker- hvorfor skal du gå der? hvis hunden din blir stresset av å lukte og "lese avisen" hvorfor skal den da gjøre det? Hvorfor ikke eller fjerne det den blir stresset av kontra fjerne friske kroppsdeler? 1
Tabris Skrevet 7. mai 2016 #26 Skrevet 7. mai 2016 Spørsmålet er jo om Gry Løbergs og andres anbefalinger kommer av forskning eller ikke. Har de noen dokumentasjon som underbygger deres påstander? Tvert om, atferdsspesialister jeg vet om som har skrevet oppgaver om kastrering basert på forskning anbefaler det. Det hjelper også at jeg forskjellen jeg ser på min egen hund intakt vs chip/kastrering er himmelvid. For hunder er det å bruke nesen omtrent like normalt og "nødvendig" som det er for oss å bruke øynene. Å nekte en hund å bruke nesen synes jeg derfor er å frarøve den noe grunnleggende som ligger i deres natur. Hvis det å lukte i hverdagen stresser dem såpass at de sliter pga det, så vil jeg si kastrering (dvs chip i første omgang) kan være en bedre løsning enn å nekte dem å lukte. 2
xinnia Skrevet 8. mai 2016 #27 Skrevet 8. mai 2016 10 timer siden, Tabris skrev: Spørsmålet er jo om Gry Løbergs og andres anbefalinger kommer av forskning eller ikke. Har de noen dokumentasjon som underbygger deres påstander? Tvert om, atferdsspesialister jeg vet om som har skrevet oppgaver om kastrering basert på forskning anbefaler det. Det hjelper også at jeg forskjellen jeg ser på min egen hund intakt vs chip/kastrering er himmelvid. For hunder er det å bruke nesen omtrent like normalt og "nødvendig" som det er for oss å bruke øynene. Å nekte en hund å bruke nesen synes jeg derfor er å frarøve den noe grunnleggende som ligger i deres natur. Hvis det å lukte i hverdagen stresser dem såpass at de sliter pga det, så vil jeg si kastrering (dvs chip i første omgang) kan være en bedre løsning enn å nekte dem å lukte. selvfølgelig mye bedre å fjerne friske kroppsdeler for det er såklart ikke så nødvendig og grunnleggende med en hel intakt frisk kropp, som at hunden skal få lukte i grøftekanten..;-)
Tabris Skrevet 8. mai 2016 #28 Skrevet 8. mai 2016 59 minutter siden, xinnia skrev: selvfølgelig mye bedre å fjerne friske kroppsdeler for det er såklart ikke så nødvendig og grunnleggende med en hel intakt frisk kropp, som at hunden skal få lukte i grøftekanten..;-) Vi setter hunden i en temmelig kunstig situasjon, hvor den må forholde seg til svært mange andre hunder på en temmelig kunstig måte. Møte dem i bånd på tur, i hundeparken, i konkurranser, lukten av dem på tur hver dag osv. Et større antall enn hva man ville hatt i naturen. Mange hannhunder takler dette helt fint, og ingenting er bedre. Men andre hannhunder igjen sliter med dette, og går rundt med et forhøyet stressnivå i kroppen som gjør det vanskelig for hunden å fungere i hverdagen. Eier sliter med å få kontakt og nå gjennom "hormontåka", noe som vanskeliggjør trening på evt problemer. For en hund som sliter med et slikt hormonelt stress i hverdagen, så synes jeg det å kastrere (evt chip-kastrere) absolutt kan være en løsning. For meg handler det om hundens livskvalitet og velferd, og det er både fysisk og mentalt slitsomt å gå rundt med mye stress. 1
xinnia Skrevet 8. mai 2016 #29 Skrevet 8. mai 2016 3 timer siden, Tabris skrev: Vi setter hunden i en temmelig kunstig situasjon, hvor den må forholde seg til svært mange andre hunder på en temmelig kunstig måte. Møte dem i bånd på tur, i hundeparken, i konkurranser, lukten av dem på tur hver dag osv. Et større antall enn hva man ville hatt i naturen. Mange hannhunder takler dette helt fint, og ingenting er bedre. Men andre hannhunder igjen sliter med dette, og går rundt med et forhøyet stressnivå i kroppen som gjør det vanskelig for hunden å fungere i hverdagen. Eier sliter med å få kontakt og nå gjennom "hormontåka", noe som vanskeliggjør trening på evt problemer. For en hund som sliter med et slikt hormonelt stress i hverdagen, så synes jeg det å kastrere (evt chip-kastrere) absolutt kan være en løsning. For meg handler det om hundens livskvalitet og velferd, og det er både fysisk og mentalt slitsomt å gå rundt med mye stress. Som jeg har spurt flere ganger som du ikke gidder å svar på..- hvorfor i alle dager skal man utsette hunden for ting dersom den blir stresset? Blir hunden stresset av å være i hundeparken- hvorfor skal man på død og liv gå der da?Hvorfor skal de lese den berømmelige avisen dersom de blir stresset? . Hva glede har hunden av å bli presset til noe den blir stresset av ? Mine hunder liker seg ikke i hundeparker.. de hater å leke med andre så selvfølgelig går jeg ikke der da.. da må jeg finne andre alternativer- Samme med hilsing i bånd- noen hunder vil mine hilse på- andre går de en stor omvei rundt og forteller meg klart å tydelig at den der som vi møter der- den er ikke god..da er det min jobb å sørge for at hilsing ikke skjer- uansett og sur eller fornærmet den andre hunde eieren måtte bli- mine hunders velferd og livskvalitet går foran alt.. Det er faktisk min jobb som hundeeier- eller hundemamma om du vil og sørge for at hundene mine har det best mulig- jeg utsetter de ikke for ting de blir stresset av, - jeg jobber meg gjennom puberten og når hannen er rundt 3 år så er de aller fleste helt herlige. Og gidder man ikke å ta den jobben de årene- så skaff deg en ikea tøy hund er min mening!
Tabris Skrevet 8. mai 2016 #30 Skrevet 8. mai 2016 Jeg er enig i at man ikke skal presse hunden inn i en situasjon som stresser den. Men hvis bare det å gå tur og/eller fungere i hverdagen er nok til å gi hunden slikt stress, så mener jeg at kastrering/chip kan vurderes. Chip kan uansett ikke skade da a) det er midlertidig og b) skulle det forekomme bivirkninger man ikke ønsker hunden skal leve med, så kan chipen fjernes. Dermed synes jeg det kan være et bra alternativ for å se om det få hunden til å fungere bedre i hverdagen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå