Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri før trent senere enn ca. kl 17-18, fordi dette har passet meg, i tillegg til at jeg sliter litt generelt med å få sove om kveldene og natten gjennom. 

Pga. endringer i hverdagen min er jeg nødt til å trene sent på kvelden et par ganger i uka, for å få gjennomført mine ukentlige økter. Det vil da si at jeg jeg må trene rundt kl 21-22. Har hørt en del om at trening rett før leggetid virker negativt på søvn. 

Til vanlig bruker jeg å sove senest kl 23, da jeg må opp igjen kl 6 hver morgen. 

Men jeg lurer på: Hvilken treningsform er best å gjøre på kvelden like før leggetid, med tanke på hva som er minst påvirkelig på søvnen? Er det best å ta en joggetur på 30-40 min utendørs, eller er det best å ta en styrkeøkt innendørs på treningssenteret (inkludert 20 min oppvarming med ellipse/sykkel)? 

Anonymkode: 97b3c...bfd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen hjelp? Sitter og skal skrive treningsplan, så hadde vært fint om noen gadd å svare :)

Skrevet (endret)

Hva med noe rolig som f.eks. yoga?

Endret av Gullik
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Gullik skrev:

Jeg synes yoga er utrolig kjedelig, ingen treningsform for meg. Jeg har knapt med tid i hverdagen, og må derfor trene kun det jeg liker best, og det er ulike former for kondisjonstrening, og styrketrening med apparater/vekter. Men spørsmålet er da om jeg skal ha kondisjonsøkt eller styrkeøkt når jeg trener sent, like før leggetid :) 

Skrevet

Jeg ville sagt løpetur ute, da får du i allefall frisk luft som virker bra på søvnen :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, PrincessConsuela skrev:

Jeg ville sagt løpetur ute, da får du i allefall frisk luft som virker bra på søvnen :)

Ja, det er den fordelen jeg også ser med løpetur ute! Men ulempen kan jeg se for meg er at jeg på en måte beveger og hisser opp kroppen mer ved en løpetur ute, enn å trene styrke inne. Men det er bare noe jeg ser for meg da, trenger jo ikke å stemme :P

Skrevet

Kommer nok ann på hvilken intensitet du trenger for øktene dine. Om du ikke kjører intervall/hard økt men heller løper rolig med en makspuls på ca. 60% tror jeg det er bedre enn styrketreningen (men det kommer jo også ann på intensiteten du har der).

Hva er forresten målet for treningen? Det er jo egentlig avgjørende for hva du bør satse på :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare prøve det i et par uker da? Det som ikke funker for andre kan jo funke fint for deg? :)

Anonymkode: d2f5f...c82

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, PrincessConsuela skrev:

Kommer nok ann på hvilken intensitet du trenger for øktene dine. Om du ikke kjører intervall/hard økt men heller løper rolig med en makspuls på ca. 60% tror jeg det er bedre enn styrketreningen (men det kommer jo også ann på intensiteten du har der).

Hva er forresten målet for treningen? Det er jo egentlig avgjørende for hva du bør satse på :)

Jeg trener med moderat intensitet både når det gjelder kondisjonstrening og styrketrening. Særlig joggeturer utendørs holder jeg ganske moderat tempo (litt tøffere økter på mølla). 

Har ingen spesielle mål, men trener for å opprettholde en god helse, være i god form osv. Det er jo også selvfølgelig morsomt å se at jeg blir sterkere, raskere osv. over tid. Prøver å få til tre joggeturer og tre styrkeøkter i uka, men pga. tette timeplaner så må jeg legge noe til sent på kvelden, og derfor lurer jeg på om jeg bør ha joggetur eller styrkeøkt akkurat da :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare prøve det i et par uker da? Det som ikke funker for andre kan jo funke fint for deg? :)

Anonymkode: d2f5f...c82

Selvfølgelig kan det være individuelt, men siden jeg kan svært lite om dette, og egentlig aldri har tenkt så mye over det (siden jeg alltid har trent på morgen/formiddag/ettermiddag), så spør jeg om generelle råd :) Jeg aner jo ikke om noen spesielle treningsformer er lurt/mindre lurt å gjennomføre like før leggetid, med tanke på innsovning og søvnkvalitet. Derfor spør jeg! Å prøve ting i et par uker kan man jo gjøre med alt, men jeg opprettet tråden kun for litt grunnleggende informasjon, og så kan jeg teste ut derfra hva som funker for meg! 

Skrevet
4 timer siden, Gullik skrev:

Jeg trodde yoga var rolig og avslappende helt til jeg snublet inn på en yogatime bakfull og jævlig, jeg slet med å gå ned trappene etterpå.

Jeg var også veldig skuffet over at det var en turner der som var mer fleksibel enn meg.

Men yogaen lønte seg når jeg ble lurt til magedansing i Tyrkia da, så det var en ganske positiv opplevelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...