AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #1 Skrevet 2. mai 2016 Det er på tide å finne ut hva jeg skal gjøre med leiligheten min som jeg har leid ut de siste årene. Den ligger sentralt i Oslo og prisøkningen har vært over all forventning. Jeg tjener noen kroner på å leie den ut. Har ikke så mye lån på den lenger. Jeg kan selge den, eller fortsette å leie den ut noen år til, men ikke mer enn 2-3 år tror jeg. Har ingen planer om å bli utleier på permanent basis, men akkurat nå er den leiligheten en liten gullgruve. Er det noen her som beholdt bolig 1 når du kjøpte bolig 2? Hva sa banken? Fikk du/dere mer lån til bolig 2 pga leieinntekten på bolig1 ? Anonymkode: 6acda...9cd
stan Skrevet 2. mai 2016 #2 Skrevet 2. mai 2016 Det du må finne ut er om du må skatte av fortjenesten om du selger? Vi har en leilighet vi ikke har råd til å selge. Verdistigningen er høy, og fordi vi ikke har bodd i leiligheten de siste årene må vi skatte av verdistigningen. Det er en god årslønn i skatt. Vi leier den heller ut, får endel penger. Verdien av leiligheten brukte vi som sikkerhet for kjøp av ny bolig. Så lav som renta er nå lønner det seg bedre å leie ut leiligheten, betale litt skatt og bruke pengene til å betale ned huslånet. Enn å selge det, betale mye skatt og bruke pengene på å betale ned nesten hele huslånet. Da må vi også betale formuesskatt, siden gjelden blir mindre enn verdiene. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #3 Skrevet 3. mai 2016 Ja, jeg må skatte siden den har vært utleid, men gevinsten vil jo likevel være høy. Jeg antar dere sitter med en veldig høy gevinst dersom dere må skatte så mye som du sier. Det blir feil å si dere ikke har råd til å selge? Det er vel heller slik at dere tjener mer på å beholde den enn å selge pga dere da nesten blir gjeldsfrie og må betale formueskatt? Anonymkode: 6acda...9cd 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #4 Skrevet 3. mai 2016 Jeg beholdt den ene frem til leietakerne flyttet ut. Det var ikke noe problem for banken heller. Jeg tror beliggenhet har veldig mye å si. Hvis du tjener noen kroner på det, er det positivt for deg og banken:) Anonymkode: 9f12d...e6d
Pengebingen Skrevet 3. mai 2016 #5 Skrevet 3. mai 2016 Med den veksten som trolig har vært på boligens pris vil jeg absolutt tro du sparer mer på å selge den med skattefri fortjeneste enn det lille du tjener på utleie. Du får regne på det... men har boligen eks steget 300.000 i verdi må du skatte 25%, og det er jo 75.000 kroner du taper. Klarer du å tjene dette inn på de 2-3 årene med utleie? Er jo egentlig bare et regnestykke. Jeg vil tro at om du skal beholde boligen bør du satse på å leie ut på mer permanent basis. Selv hadde jeg glatt solgt med skattefri gevinst heller enn å styre med utleie med bare litt fortjeneste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå