AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #1 Skrevet 2. mai 2016 Hei! Er enslig forsørger for et barn på 9 år. Den bidragspliktige har ikke bidragsevne (har heller ikke samvær), så jeg har fått beskjed om at jeg ikke får noe derfra, heller ikke bidragsforskudd fra NAV. På grunn av barnets alder har jeg heller ikke krav på stønad til barnetilsyn. Det skal sies at jeg får dobbel barnetrygd, som til sammen utgjør 1940,- mnd. 980,- er altså det jeg får i tillegg til egen lønn og ordinær barnetrygd. Kan dette stemme? (Jobber over 100% selv, og har OK inntekt, så det er ikke det at jeg bare skal ligge på sofaen og håve inn deres skattepenger, altså Bare syntes at dette virket litt rart, men jeg tar kanskje feil?) Anonymkode: 0b001...503
Sulosi Skrevet 2. mai 2016 #2 Skrevet 2. mai 2016 Det kan nok stemme. Bidragsforskudd avhenger av din inntekt ettersom jeg har forstått.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #3 Skrevet 2. mai 2016 Ja kan ikke den andre parten bidra står man alene. Anonymkode: 89761...bec
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #4 Skrevet 2. mai 2016 Det er ikke slik at du får en masse med stønader kun fordi du er alenemor. Du sier jo du klarer å forsørge deg selv, så da er det jo ikke noe behov for mer. Hvorfor du ikke får forskudd på bidrag vet jeg ikke, men de fleste får ikke mye støtte kun fordi de er alene. Og du får ekstra barnetrygd så støtte får du. Det er omstendighetene som avgjør støtte, ikke faktumet i seg selv. Barnet er 9 og du jobber 100% med ok inntekt, da har du ikke krav på mye andre har som er i verre situasjoner. Hva er det du egentlig syns er rart? Anonymkode: d25ea...160 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #5 Skrevet 2. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke slik at du får en masse med stønader kun fordi du er alenemor. Du sier jo du klarer å forsørge deg selv, så da er det jo ikke noe behov for mer. Hvorfor du ikke får forskudd på bidrag vet jeg ikke, men de fleste får ikke mye støtte kun fordi de er alene. Og du får ekstra barnetrygd så støtte får du. Det er omstendighetene som avgjør støtte, ikke faktumet i seg selv. Barnet er 9 og du jobber 100% med ok inntekt, da har du ikke krav på mye andre har som er i verre situasjoner. Hva er det du egentlig syns er rart? Anonymkode: d25ea...160 Som sagt, det er ikke slik at jeg tror jeg bare kan sitte her og leve livets glade dager på stønader fra NAV. Men bolig, fritidsaktiviteter, klær, utedager på skolen, barnebursdager, forsikringer, osv, koster mye det samme enten man er enslig eller to om inntektene. Og selv om jeg klarer meg, er det såklart ikke rom for å dra på ferier, la det være med venner på enten tivoli/fotballkamper og slike "ekstragoder" i hverdagen som mange andre familier. Men det er kanskje ikke så rart nei, jeg bare spurte (og er heller ikke det at jeg ikke forstår at veldig mange har det veldig mye verre enn meg) Anonymkode: 0b001...503
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #6 Skrevet 2. mai 2016 Hvis du har en inntekt på over 476 800 så tør jeg påstå at du har grei inntekt og skjønner at du ikke får bidragsforskudd. Ellers skal du kunne søke på og få bidragsforskudd. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/bidragsforskudd Anonymkode: 9c760...497 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #8 Skrevet 2. mai 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har en inntekt på over 476 800 så tør jeg påstå at du har grei inntekt og skjønner at du ikke får bidragsforskudd. Ellers skal du kunne søke på og få bidragsforskudd. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/bidragsforskudd Anonymkode: 9c760...497 Det har jeg ikke, men har likevel fått beskjed av NAV om at jeg ikke har krav på forskudd. Da får jeg ringe dem opp igjen, takk for link! Anonymkode: 0b001...503
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå