Gjest Anonymous Skrevet 27. oktober 2004 #1 Skrevet 27. oktober 2004 Vet at man generelt har vikeplikt for biler fra høyre. Men da det står et vikepliktskilt der får man vikeplikt fra venstre. Har man da fortsatt vikeplikt fra høyre også?? Situasjonen jeg tenkter på er når man kjører inn på en annen veg i et t-kryss og det kommer en bil i begge retninger. Grunnet vikepliktskiltet stopper jeg for bilen fra venstre. Hva med den andre bilen?? Venter jeg på den også??
Gjest gjesta Skrevet 27. oktober 2004 #2 Skrevet 27. oktober 2004 Har du vikepliktskilt har du vikeplikt for all kryssende trafikk.
245am Skrevet 27. oktober 2004 #3 Skrevet 27. oktober 2004 Takk takk. Men hvis det ikke står et skilt der da?? Og jeg skal ta til venstre?? Jeg ville da ventet på bilen fra høyre og kjørt. For bilen fra venstre får jo da automatisk vikeplikt for meg. Han har da enten stoppet eller kjørt forbi slik at jeg har fri vei. Det jeg lurer på da er.. Har bilene i filen fra venstre alltid vikeplikt for meg da når jeg ikke har et vikepliktskilt?? Kjører ikke de da aldripå en forskjørselsvei?? Jaja... vet jeg høres helt grønn ut nå!!
Hu i Svingen Skrevet 27. oktober 2004 #4 Skrevet 27. oktober 2004 Takk takk. Men hvis det ikke står et skilt der da?? Og jeg skal ta til venstre?? Jeg ville da ventet på bilen fra høyre og kjørt. For bilen fra venstre får jo da automatisk vikeplikt for meg. Han har da enten stoppet eller kjørt forbi slik at jeg har fri vei. Det jeg lurer på da er.. Har bilene i filen fra venstre alltid vikeplikt for meg da når jeg ikke har et vikepliktskilt?? Kjører ikke de da aldripå en forskjørselsvei?? Jaja... vet jeg høres helt grønn ut nå!! Du har rett. Hvis det er en forkjørsvei vil det alltid stå vikepliktskilt på sideveiene. Unntak fra høyreregelen som er viktig å ha greie på er at hvis du kommer fra en parkeringsplass eller en privat vei har du alltid vikeplikt, selv om det ikke er noe skilt der!
245am Skrevet 27. oktober 2004 #5 Skrevet 27. oktober 2004 Vet egentlig alt dette her. Har oppkjøring veldig snart så det er lurt å være 100 % sikker. Bare litt skummelt det der noen ganger når man kjører i storbyen og ikke alltid ser rundt hjørnet. Noe annet jeg burde passe meg for på oppkjøringen ?? .....puste..
Icy Skrevet 27. oktober 2004 #6 Skrevet 27. oktober 2004 Hold hode kaldt Er du veldig usikker så ta en time til med sjåførlæreren din.
Arkana Skrevet 27. oktober 2004 #7 Skrevet 27. oktober 2004 Noe annet jeg burde passe meg for på oppkjøringen ?? Slapp helt av og gjør ditt beste. Ha tro på at du er flink nok, for det er du!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå