Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så fortvilet - gråter over situasjonen.....

Har en nydelig datter på 20 måneder som begynte å gråte om kveldene etter lillesøster kom til verden,

hun er så snill, søt og god mot lillesøster om dagen. Gi henne masse kos og kjærlighet - men likevel gråter hun om kveldene.

Til og med gråter hun av og til når jeg henter henne i barnehagen - og vil ikke at jeg legger henne eller trøste henne når hun gråter, bare pappa og pappa i bildet. Jeg blir så lei meg fordi hun virker ikke glad i meg lenger. Hun pleier å være hoppende glad å se meg i barnehagen men ikke nå lenger, vil ikke gi meg kos. Det er så sårende. Det er vel fordi hun er sint på meg? En ny og uvant situasjon - men det har pågått i en måned.

Jeg prøver å gi henne mye oppmerksomhet men... :/

Hvordan er det med deres barn? :(

Anonymkode: 1e5fd...6f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan og være en periode der hun foretrekker pappa, uten at det har noe med søskensjalusi, og snart er du helten igjen. :) 

Får hun lov til å delta med baby? Leke med baby på babys vis? (Bare det å dingle en leke foran baby kan være nok for storesøsken..) kan dere finne på noe alene? Gå ut på lekeplass eller noe lignende mens pappae tar babyen?

Anonymkode: 3e0fc...7f6

AnonymBruker
Skrevet

Klart det. Synes det er merkelig at hun gråter hver kveld, begynner å bli slitsomt.

Ja, klart, jeg går alltid med babyen mot henne slik hun får kose med babyen. Jeg prøver å ta henne med å skifte bleie og liknende ting. Jeg får prøve mer frem med leker og delta mer med andre ting og ser om det hjelper.

Vi bytter på å levere og hente - når jeg henter henne så leker jeg med henne imens babyen sover - men virker som livsgnisten hennes sammen med meg er borte. Hun lyser veldig når hun ser pappa. Jeg prøvde ofte å legge henne, og spurte henne om å lese hennes favoritt bok. Har tatt med henne ut - men kanskje ikke er nok for henne. Takk for hjelpen. Hadde vært godt å høre fra flere og :D

AnonymBruker
Skrevet

HUn er sjalu. Dette g[r fort over.

Men husk at hun spiller litt på dine følelser også, selv om det er vondt for henne. 

Ikke vis at du tar imot avvisningen hennes, vær varsom med kroppspråket ditt og legg fra deg babyen i større grad. Den tåler å ligge for seg selv

Anonymkode: acc2a...aa1

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så fortvilet - gråter over situasjonen.....

Har en nydelig datter på 20 måneder som begynte å gråte om kveldene etter lillesøster kom til verden,

hun er så snill, søt og god mot lillesøster om dagen. Gi henne masse kos og kjærlighet - men likevel gråter hun om kveldene.

Til og med gråter hun av og til når jeg henter henne i barnehagen - og vil ikke at jeg legger henne eller trøste henne når hun gråter, bare pappa og pappa i bildet. Jeg blir så lei meg fordi hun virker ikke glad i meg lenger. Hun pleier å være hoppende glad å se meg i barnehagen men ikke nå lenger, vil ikke gi meg kos. Det er så sårende. Det er vel fordi hun er sint på meg? En ny og uvant situasjon - men det har pågått i en måned.

Jeg prøver å gi henne mye oppmerksomhet men... :/

Hvordan er det med deres barn? :(

Det der er en helt vanlig reaksjon, og det går over, men det betyr ikke at det gjør mindre vondt av den grunn, verken for barnet eller deg! Føler virkelig med dere! At hun er sint, vet jeg ikke, kanskje mer frykt og tristhet som kommer ut i sinne, at hun ikke forstår helt ang babyen, at den er kommet for å bli. Hun er ikke to år engang, så det er ikke lett å skjønne at det er kommet et nytt familiemedlem, og at hun må dele på mammaen sin. Det er en stor overgang for henne, selv om de små kan være rimelig fleksible! Du gjør jo det riktige, og det går over senere, men vil du påvirke det til å gå over enda raskere, ville jeg ha vært mest mulig med henne, enda mer enn du allerede er, og gitt pappaen oppgaven med å eks gi flaske, når han er hjemme. Så kan du og jenta dra ut av huset, vekk fra pappa og baby, og jenta få 100% oppmerksomhet og kos fra mammaen! :)  Flaske kan benyttes selv om man gir morsmelk. Er babyen vant med å ammes, går det an å tilvenne flaske også i tillegg. Kanskje det høres selvsagt styrete ut osv om du ammer, men personlig ville jeg veiet fram og tilbake om det var verdt det mht den eldste, og jeg hadde nok gjort det for å få vært mest mulig sammen med eldstejenta, at pappaen tar seg av alt med babyen til eldste jenta er i seng om kvelden. Selv om hun avviser deg, er det ikke fordi hun ikke vil ha deg mer, det er tegn på det motsatte, men at hun på en måte sørger litt over situasjonen, og søker pappaen, fordi han er den samme og kanskje ikke av naturlige grunner er så mye med babyen som du. <3

AnonymBruker
Skrevet

Tilbring mer tid med datter uten babyen. Akkurat nå er det enten deg og baby, eller deg, henne og baby. Aldri bare dere to.

Forøvrig bør du også la henne fôre babyen med flaske (som noen nevner over her) og la henne ha en større del i stellet osv. Skryt masse og si mye slike ting som "babyen er heldig som kommer til å vokse opp med en så fantastisk søster som deg!", det kommer til å gjøre mye for henne å høre slikt.

Anonymkode: 15c24...e1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...