AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #1 Skrevet 2. mai 2016 Jeg er 34 år, og skal søke om uføretrygd etter hvert. Det er minstesats jeg vil komme til å havne på. Men jeg skjønner ikke helt dette med trygdetid. Hentet fra NAV: " Uføretrygd justeres for trygdetid, som er den tiden du har vært medlem i folketrygden. Det skilles mellom faktisk og framtidig trygdetid. Faktisk trygdetid er perioden fra du fylte 16 år, fram til uførheten inntrådte. I tillegg beregnes det en framtidig trygdetid for perioden fra uførheten inntrådte (uføretidspunktet) og fram til og med det året du fyller 66 år. Full trygdetid er 40 år. Hvis du har bodd hele livet i Norge, har du full trygdetid." Betyr dette at jeg vil jeg få full trygdetid selv om jeg "bare" er 34? Eller får jeg redusering i uføretrygden? Anonymkode: 71799...a87
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #2 Skrevet 2. mai 2016 Glemte å skrive det, men jeg har bodd i Norge hele livet. Anonymkode: 71799...a87
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #3 Skrevet 2. mai 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Glemte å skrive det, men jeg har bodd i Norge hele livet. Anonymkode: 71799...a87 Da stiller du best mulig. Anonymkode: 8132d...98c 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #4 Skrevet 2. mai 2016 Har du fått beskjed om hva du vil få utbetalt i måndten som ufør på minstesats ? Vurderer selv og søke om ufør. Skal du søke ung uføre eller vanlig uføre? Anonymkode: 6b715...5ea
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #5 Skrevet 2. mai 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du fått beskjed om hva du vil få utbetalt i måndten som ufør på minstesats ? Vurderer selv og søke om ufør. Skal du søke ung uføre eller vanlig uføre? Anonymkode: 6b715...5ea Hei! Nei, jeg har ikke fått beskjed om hva jeg vil få utbetalt. Så det vet jeg dessverre ikke. Håper ikke det blir mindre enn minstesats AAP som jeg er på nå. Jeg skal søke vanlig ufør, men saksbehandler mente jeg burde søke ung ufør i tillegg (selv om jeg tror ikke jeg vil få det tillegget innvilget med min sykdom). Anonymkode: 71799...a87
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #6 Skrevet 2. mai 2016 Ok, hva er sykdommen din da ? Selv mottar jeg aap med ung ufør tillegget PgA psykisk sykdom.Og kommer til og søke ung ufør. mange tror at man ikke kan få ung ufør PgA psyken, men det stemmer ikke. Anonymkode: 6b715...5ea
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #7 Skrevet 2. mai 2016 2015 var det hvertfall: Samboer: 2.28G=201 000. Enslig: 2.4G= 219 000 før skatt. Har man barn under 18 har man rett på barnetillegg. Og barnetrygd, men det har alle med barn rett på. Er boutgiftene høye kan man ha rett på bostøtte. Aner ikke om man deler inntekten på 12 måneder. Da blir det 18.250 før skatt for enslige. Trygdetid handler vel om dersom man har jobbet og hva man tjente enten de 5 siste årene eller 2 av de beste inntektsårene i løpet av 5 år. Tror ikke man får ''alderspoeng''. Så kan du jobbe uten at trygden reduseres opp til et fribeløp. Alt over fribeløpet minker trygden, men det lønner seg likevel å jobbe. Anonymkode: 9139f...6a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå