AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #1 Skrevet 2. mai 2016 Vår datter født høsten 2012 bruker fremdeles bleier. Hun bestemte seg brått (over natten) i aug i fjor at hun var ferdig. Hadde små uhell (brukte på natta), og bhg fulgte bra opp. Etter 14 dager gikk hun på do -pg vi Tenkte dette gikk da lett. Så snudde det. På et besøk hos noen nære venner gjør hun begge deler i buksa. Hun ble knust og begynte å gråte. Etter den dagen gikk det ca 7 mnd før hun ville prøve å sitte på do. Kom aldri noe. Faste tider for do går ikke da hun ikke vil. Siste mnd har hun nektet. Hun er språklig sterk og sier ting som "redd for plasket til bæsjen", " tissen vil bare i bleia" ," jeg skal tisse på do når jeg blir skolejente .." Vi ønsker ikke å skape et negativt forhold til dogåing. Har aldri presset henne. Kun spurt om hun vil og oppmuntret til det. Godt samarbeid med bhg. Hvordan kan vi få henne til å tørre og prøve? Tenker det er greitt hun slutter snart for hennes egen del. Har kjøpt truser og brukt klistremerker -men opplever en nagativ spiral. Hun er ikke motivert selv og da tenker vi det byr på større utfordringer. Noen tips og/eller erfaringer? Anonymkode: 6a549...ccc
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #2 Skrevet 2. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vår datter født høsten 2012 bruker fremdeles bleier. Hun bestemte seg brått (over natten) i aug i fjor at hun var ferdig. Hadde små uhell (brukte på natta), og bhg fulgte bra opp. Etter 14 dager gikk hun på do -pg vi Tenkte dette gikk da lett. Så snudde det. På et besøk hos noen nære venner gjør hun begge deler i buksa. Hun ble knust og begynte å gråte. Etter den dagen gikk det ca 7 mnd før hun ville prøve å sitte på do. Kom aldri noe. Faste tider for do går ikke da hun ikke vil. Siste mnd har hun nektet. Hun er språklig sterk og sier ting som "redd for plasket til bæsjen", " tissen vil bare i bleia" ," jeg skal tisse på do når jeg blir skolejente .." Vi ønsker ikke å skape et negativt forhold til dogåing. Har aldri presset henne. Kun spurt om hun vil og oppmuntret til det. Godt samarbeid med bhg. Hvordan kan vi få henne til å tørre og prøve? Tenker det er greitt hun slutter snart for hennes egen del. Har kjøpt truser og brukt klistremerker -men opplever en nagativ spiral. Hun er ikke motivert selv og da tenker vi det byr på større utfordringer. Noen tips og/eller erfaringer? Anonymkode: 6a549...ccc Jeg er i akkurat samme situasjon selv med barn på samme alder. Og her er barnet også veldig umotivert. Det hele er utrolig tungt. Så jeg kunne gjerne også trenge litt råd på veien 😊 Anonymkode: c5342...dbb
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #3 Skrevet 2. mai 2016 Vi har en født på samme tidspunkt, og opplevde litt det samme som TS. Han sluttet med bleie på eget initiativ i fjor sommer, og alt gikk bra og han hadde så og si ingen uhell, frem til han plutselig begynte å nekte å gå på do rett etter jul. I starten prøvde vi å "lokke" og motivere han til å gå på do, foreslo forskjellige belønninger osv. Men ingen verdens ting hjalp, han var 100 % bestemt på at han ikke ville gå på do, han ville heller bruke bleie igjen. Tilslutt ble vi så lei av å "styre" med det, så vi bare droppet hele greia og lot han styre det selv (han begynte da å bruke bleie fast igjen). Sånn holdt vi på i over to måneder- og i løpet av denne tiden nevnte vi overhode ingenting om å gå på do. Bare skiftet bleie og lot det være med det. Så plutselig, helt ut av det blå, en morgen, fastslo han at nå hadde han faktisk sluttet med bleie, og ville heller bruke truse! Det er vel en drøy måned siden, og i løpet av denne måneden har han ikke hatt noen som helst uhell, verken hjemme eller i barnehagen. (Håper bare ikke han går tilbake til bleie ENDA en gang nå 😫😂😑) Så mitt tips er egentlig bare å la barnet styre dette helt selv, på et eller annet tidspunkt kommer de uansett til å bli motivert til slutte (enten fordi kompisen i barnehagen har sluttet med bleie, de har sett et eller annet om det på barne-TV eller lignende.) Det er uhyre sjelden at funksjonsfriske barn eldre enn 4-5 år bruker bleier! Anonymkode: 0e694...0ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå