Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sendte i forrige uke inn formell klage på kollega, og gruer meg til å møte henne igjen på jobb. Jeg burde jo ikke, men likevel😳 Noen som har sent inn klage,og hvordan gikk det i ettertid? 

Anonymkode: 35d89...c29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør vel hva du har klaget på, om dette er noe som er et gjentakende problem, er det brudd på retninglinjer eller er det du som "synser"? Jeg har klagd på kolleger, både fordi de har gjort alvorlig faglige feil som jeg har skrevet avvik på når det ble oppdaget, men også fordi de ikke har oppførst seg helt på trynet uprofft mot både andre ansatte og kunder. Avvik/klager på feil har vært hpndtert greit, ingen som blir sur på det, men viktig å gi beskjed for å hindre at det skjer igjen. Når det gjelder klager av mer oppførselsmessig karakter så er det vanskeligere. Min sjef vil helst at vi tar slike ting med hverandre i første omgang, og heller innvolverer henne hvis problemene ikke bedrer seg eller en konflikt mellom to personer er uløselig. Det syns jeg egentlig er greit, men det har skjedd at personkonflikter har gått videre. Som regel får det absolutt ingen annen konsekvens enn at den som er uproff får tilsnakk, selv om jeg har drøye eksempler på folk som burde vært gjent vekk i ett arkiv. Hvis kollegaen du har klaget på føler seg urettmessig behandlet av deg, ikke er enig i det du har skrevet eller at du ikke har forsøkt å ta det opp med henne først, så kan jeg forstå at du syns det er ubehagelig og at hun gjerne kommer med kommentarer til deg. Ikke nødvendig å skyte spurv med kanoner. Så hva du har klagd på er derfor av avgjørende betydning.

Anonymkode: 50931...11e

AnonymBruker
Skrevet

Om du er sikker i din sak på at du hadde en god grunn til å sende klagen oppover i systemet, så skal du ikke behøve å grue deg. Da er det bare å rette opp ryggen din. Hvordan det går i ettertid kommer nok mye an på hvor proff den personen er, og hvor god vedkommende er på å ta i mot kritikk. Så kommer det jo også an på om det er saklig kritikk den personen har fått på seg, eller om det er noe annet.

Anonymkode: eb117...4f4

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sendte i forrige uke inn formell klage på kollega, og gruer meg til å møte henne igjen på jobb. Jeg burde jo ikke, men likevel😳 Noen som har sent inn klage,og hvordan gikk det i ettertid? 

Anonymkode: 35d89...c29

Regner med at du snakket med kolegaen på forhånd?noe annet er feigt.Er dere få ansatte , så vil nok kolegaen ane hvem klagen kommer fra. 

Anonymkode: f3a6d...690

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at du snakket med kolegaen på forhånd?noe annet er feigt.Er dere få ansatte , så vil nok kolegaen ane hvem klagen kommer fra. 

Anonymkode: f3a6d...690

Ikke nødvendigvis enig at det er feigt å sende klage uten å snakke med vedkommende først. 

I noen tilfeller har man som enkeltperson ikke rett eller lov til å vurdere forholdene man reagerer på. Eksempelvis hvis en med-sykepleier gjør alvorlige feil i utleveringen eller beregning av medikamenter. I slike tilfeller må systemet ta seg situasjonen, ikke en tilfeldig kollega. 

I andre tilfeller kan overtrampet være av en slik karakter at man bør slippe å konfrontere kollegaen selv. For eksempel i tilfeller med seksuell trakassering. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...