Gå til innhold

Trenger tips! Nettbrett for barn? Alder da de fikk sitt første?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger tips. Vurderer å kjøpe i gave :-)

Nettbrett for barn noen tips til hva som er bra?

Og hvilket alder var ditt barn i da det fikk sitt første nettbrett? :-) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere barnehager har tatt i bruk nettbrett til de små nå. En treåring kan gjøre mye på et nettbrett! Finnes sikkerhets omslag til nettbrett på bl.a. lekebutikker, kjekt for da blir ikke brettet ødelagt dersom det plutselig skulle bli kastet litt rundt på! Hørt at Ipad 2 er å anbefale til barn. Vanlig å ha nettbrett på barneskolen, de fleste her i området har egen ipad ved 8års alder. De som er yngre enn det,låner gjerne av sine foreldre. Nå er det kanskje enda yngre når det er vanlig med eget nettbrett. Litt behovs styrt er det vel rundt omkring mht hvor mange nettbrett en husstand skal ha, samt kanskje litt styrt mht økonomien til enkelte. Småtting her var vel 9år og en av de siste som fikk. 

Må si det er en utrolig flott gave du har tenkt til å gi! :) Svært heldig den som får den rause gaven! :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er til ditt eget barn under 6-7 år - kjøp heller et nettbrett til familien. 

Hvis det er til noen andres barn - sjekk med foreldrene at det er greit først.

Uansett, ikke velg Kurio eller annet designet for barn. Kjøp heller Samsung eller IPad. Mange som har kjøpt 'barnebrett' er misfornøyd med brukervennlighet og generell kvalitet på produktet. 

Anonymkode: a431b...755

• Liker 2
Skrevet

Helt enig i at du bør sjekke med foreldrene, dersom du virderer å kjøpe. Jeg hadde hvertfall ikke blitt spesielt glad om min 4-åring fikk et nettbrett i egen gave. Vi har en ipad felles for familien, som barna ser litt på i blant. Men jeg prøver å holde bruken nede, fordi jeg syns særlig han på 4 blir fort sliten når han bruker det. Nå går det dager eller uker mellom hver bruk, men om han visste at han hadde en egen, er jeg sikker på at de hadde blitt daglige diskusjoner. Og selv om det sikkert er lærerike spill, som vi ikke bruker, syns jeg det er så mye annet de heller kan holde på med når de er små.

Men, det er en flott gave. En venninnes barn fikk nettbrett tidlig, men hun fikk ikke vite at det var hennes, og det er jo også en mulighet.

• Liker 1
Skrevet

Min jente fikk nettbrett til 6-årsdagen av besteforeldrene. Jeg var litt sjokka, for de er ikke typen til å være opptatt av elektroniske duppeditter, og slett ikke til barn ;) Jeg hadde nok ikke valgt å kjøpe det til henne selv, vi har ellers ikke nettbrett hjemme, bare PC. Det er lurt å kunne bruke mus også når de begynner på skolen, for der bruker de mus ganske mye, og det er flere barn som sliter med dette fordi de aldri har brukt det. Digresjon ;)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk til alle for mange gode tips :-)

Gjest chiki
Skrevet

Vi ga kurio nettbrett i 5 årsgave til eldste. Lekmer.no har ofte tilbud.

Det første var veldig dårlig, men reklamerte og fikk en annen type. Den er vi veldig fornøyd med!:) 

Skrevet

Foreløpig eier ingen av våre (3, 5 og 7 år) sitt eget nettbrett, men storebror skal få sitt eget neste bursdag (vi kommer til å kjøpe et fra Samsung da det er det vi har best erfaring med og foretrekker). Vi har nok felles nettbrett til at de kan bruke samtidig, men vi vil ikke de skal ha sitt eget når de er såpass små. Både fordi vi vil de skal være gamle nok til å ta vare på det selv (det koster tross alt en del penger og en av dem har allerede klart å knuse skjermen på ett) og fordi vi ønsker å begrense bruken litt og det er litt kjipt å få en gave som er deres men hvor vi bestemmer når og hvor lenge de får bruke det (som Vera Vinge tror jeg det å ha et eget fort kan skape mer mas om bruk, det er tross alt deres). Jeg ville også sjekket med foreldrene før du gir dette, i allefall hvis de er under skolealder.

AnonymBruker
Skrevet

6 og 9 år. De holder ikke så lenge, må bytte ut en gang i året ca. Ladeporten blir fort ødelagt.

Anonymkode: 0e309...e22

Skrevet

Datteren min var 4 år da hun fikk nettbrett. Det gikk helt utover mine forventninger. Nettbrettet ble en uendelig kilde for kunnskap. Hun kunne sitte i flere timer(og gjør fortsatt) og lære om menneskekroppen, geologi, språk og astrologi for eksempel.

Hun står sterkt både sosialt og akademisk.

4 år senere har hun fortsatt det samme nettbrettet. kun en ripe på den. Den blir brukt i forbindelse med lekser, underholdning og kontakt med familie. 

Men det er viktig å barna får tett oppfølgning og veiledning fra voksne om riktig bruk av brettet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jenta vår begynte å spare til ipad da hun var 5. Vi ga beskjed til slekt som spurte om gaveønsker til jul og bursdag, at hun ønsket seg et bidrag til ipad-sparing. Julaften da hun var 6, hadde hun spart nok til å kjøpe en.

Veldig stas å ta sine egne bilder, ha egne mapper og ringe face-time etc.

Anonymkode: ceffa...935

Skrevet

Vi kjøpte nettbrett til snuppa da hun var 8 måneder gammel x) 

vi kjører en del når vi drar til hytta eller reiser å besøker familie så da kan hun se på film :) bilturerne har blitt en drøm nå :P Hehe 

Skrevet

Hm.. Tusen takk for svar! 😊 Så jeg ser jo absolutt fordel og ulemper med å kjøpe ett nettbrett til de små 😊

Skal uansett forhøre meg meg foreldrene først. Det er jo det første og viktigste. Men slik jeg kjenner dem så tror jeg at det skulle gå bra for dem. Tror de hadde satt pris på det 😊 Og det er jo viktigst 😊 

Hm.. Jeg er enda i "tenke boksen" her. Så jeg får tenke litt videre 😂 Haha 

Skrevet
29 minutter siden, LitenSak skrev:

Vi kjøpte nettbrett til snuppa da hun var 8 måneder gammel x) 

vi kjører en del når vi drar til hytta eller reiser å besøker familie så da kan hun se på film :) bilturerne har blitt en drøm nå :P Hehe 

Oi 😊 Såå liten ja 😂

Skrevet
1 time siden, Kittlingur skrev:

Datteren min var 4 år da hun fikk nettbrett. Det gikk helt utover mine forventninger. Nettbrettet ble en uendelig kilde for kunnskap. Hun kunne sitte i flere timer(og gjør fortsatt) og lære om menneskekroppen, geologi, språk og astrologi for eksempel.

Hun står sterkt både sosialt og akademisk.

4 år senere har hun fortsatt det samme nettbrettet. kun en ripe på den. Den blir brukt i forbindelse med lekser, underholdning og kontakt med familie. 

Men det er viktig å barna får tett oppfølgning og veiledning fra voksne om riktig bruk av brettet. 

Flere timer om dagen med nettbrett? Hun vil vel få nakkeproblemer etter hvert da? 

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Baby0ne skrev:

Nettbrett er ikke noe som har eksistert i så mange år. Så å spørre etter hvilken alder barn var i da de fikk sitt første er ikke relevant.

Anonymkode: 2adfa...4f1

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettbrett er ikke noe som har eksistert i så mange år. Så å spørre etter hvilken alder barn var i da de fikk sitt første er ikke relevant.

Anonymkode: 2adfa...4f1

Da ville jeg heller lest innlegget en gang til, hvis jeg var deg. Som du ser så er barna i forskjellige alder da de får nettbrett...........

Anonymkode: 174de...005

Skrevet
1 time siden, bush babe skrev:

Flere timer om dagen med nettbrett? Hun vil vel få nakkeproblemer etter hvert da? 

Hun bruker stativ/chromecast selvfølgelig :) 

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)
20 timer siden, Baby0ne skrev:

Det er veldig variabelt. Jeg vet om barn som fikk det før vi var ett år og barn som skal begynne på skolen i høst som ikke har det. Jeg ville sjekket med foreldrene om det er greit for dem. Sånne store ting kan være greit å få sjekket opp. Her er det en ipad som gjelder. Jeg har hatt en Samsung fra før av og det er noe som ikke fungerte godt her. Variabelt med andre ord. Grunnen til at vi kjøpte det er at vi hørte fra flere at de bruker det på skolen og de angrer sånn på at de ikke begynte med det før fordi at barna deres sliter sånn. Jeg lot meg påvirke og kjøpte det for et år siden, var cirka 4,5 år. 

Endret av Steve Rogers
AnonymBruker
Skrevet

Våre har brukt nettbrett fra 2-års alderen. Minstemann fikk eget når han var 3 1/2 år, fordi de eldre søsknene hadde egne, og det han fikk låne var utdatert og fungerte dårlig. Men syns ellers det fint kan vente til de er litt eldre. Men ja, spør for all del foreldrene hva de syns først. Og kjøp med skikkelig beskyttelse, for nettbrettet kommer til å gå i gulvet... Noe ala denne:

S-IP5D-0133M_2.jpg

Anonymkode: 7f918...d56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...