AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #1 Skrevet 2. mai 2016 Hei! Jeg skal søke økonomi og administrasjon nå til høsten, men lurte på om det er vanskelig å oppnå høye karakterer på dette studiet? Da tenker jeg på karakterene A og B. Kunne også tenke meg å høre noen erfaringer til du som har gått dette studiet, og hvordan forholdet mellom karakterer og arbeidsinnsats var for deg :-) Anonymkode: fa181...819
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #3 Skrevet 2. mai 2016 Hvorfor skal du ta dette studiet, regnskap/økonomi er jo en av de jobbene som kommer til å bli automatiserte innen 5-10 år eller så. Anonymkode: a13c3...868
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #4 Skrevet 2. mai 2016 Kommer helt an på dine egne forutsetninger og ikke minst hvor du studerer. Jeg har soset meg gjennom 3 år nå og har helt ok karakterer (gjennomsnitt på C. A/B i alle fag jeg liker, E på noen fag jeg ikke gadd å sette meg inn i og C/D i puggefag jeg syns var kjedelig). Har ikke lagt inn noen nevneverdig innsats siden jeg har jobbet veldig mye ved siden av studiet. Har ellers inntrykk av at det er et helt greit studie å oppnå gode karakterer på så lenge du legger innsats i det Anonymkode: f37d5...c68
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #5 Skrevet 2. mai 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du ta dette studiet, regnskap/økonomi er jo en av de jobbene som kommer til å bli automatiserte innen 5-10 år eller så. Anonymkode: a13c3...868 Tull, vil alltid være behov for økonomer. Anonymkode: d27c3...455 3
Gjest Herr Heftig Skrevet 2. mai 2016 #6 Skrevet 2. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Tull, vil alltid være behov for økonomer. Anonymkode: d27c3...455 Delvis enig. Det blir som om man skulle sagt at ingeniører er overflødige fordi vi har kalkulator, men det blir færre regnskapsførere i fremetiden.
PatrickBateman_ Skrevet 3. mai 2016 #7 Skrevet 3. mai 2016 Tror også det kommer til å bli mindre bruk for økonomer i framtiden, det utdannes alt for mange i dag. Snakker nå bachelorgrad. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2016 #8 Skrevet 3. mai 2016 Økonomi er et bredt fagfelt. Mye mer en bare regnskap. Hvor lett det er kommer ampå hvilke emner du tar. Jeg synes typiske bedriftsøkonomiske og finans emner er enkle og kjedelige. Mikroøkonomi, makroøkonomi, matematisk økonomi og økonometri er vanskeligere og mer interessant synes jeg Men en bachelor i økad har bare intro kurs i disse emnene. A/B er ikke vanskelig hvis du jobber litt. Anonymkode: 3f20f...d17
straamann Skrevet 30. november 2017 #9 Skrevet 30. november 2017 På 2.5.2016 den 23.25, Herr Heftig skrev: Delvis enig. Det blir som om man skulle sagt at ingeniører er overflødige fordi vi har kalkulator, men det blir færre regnskapsførere i fremetiden. Tja. Det spørs hvilken rolle regnskapsførere får i fremtidens økonomi. På samme måte som rutineoppgaver i butikker blir overflødige, men at ansatte i detaljhandelen yter mer service på kunnskap og rådgivning av kundene. Det er umulig å spå. Automatiseringen vil trolig ramme de fleste yrker, også leger, ingeniører og byggebransjen. Det sikreste yrket sånn sett er kanskje frisør... På 3.5.2016 den 3.39, PatrickBateman_ skrev: Tror også det kommer til å bli mindre bruk for økonomer i framtiden, det utdannes alt for mange i dag. Snakker nå bachelorgrad. Det kommer til å blir MER bruk for økonomer i fremtiden, problemet er at selv om behovet øker så er veksten i antall studieplasser enda høyere. Og, nei, det er faktisk estimater at det vil bli 40 000 for mange med mastergrad i økonomi (siviløkonomer og revioserer) om 25 år. En trend ser ut til å være å kombinere to bachelorgrader fra ulike fagfelt, f.eks innen økonomi og helse, eller økonomi og teknologi. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #10 Skrevet 30. november 2017 1 time siden, straamann skrev: Tja. Det spørs hvilken rolle regnskapsførere får i fremtidens økonomi. På samme måte som rutineoppgaver i butikker blir overflødige, men at ansatte i detaljhandelen yter mer service på kunnskap og rådgivning av kundene. Det er umulig å spå. Automatiseringen vil trolig ramme de fleste yrker, også leger, ingeniører og byggebransjen. Det sikreste yrket sånn sett er kanskje frisør... Det kommer til å blir MER bruk for økonomer i fremtiden, problemet er at selv om behovet øker så er veksten i antall studieplasser enda høyere. Og, nei, det er faktisk estimater at det vil bli 40 000 for mange med mastergrad i økonomi (siviløkonomer og revioserer) om 25 år. En trend ser ut til å være å kombinere to bachelorgrader fra ulike fagfelt, f.eks innen økonomi og helse, eller økonomi og teknologi. Hva/ Hvordan kombinerer du økonomi med teknologi? Hvilke studier? Anonymkode: 4e100...7bf
straamann Skrevet 1. desember 2017 #11 Skrevet 1. desember 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva/ Hvordan kombinerer du økonomi med teknologi? Hvilke studier? Anonymkode: 4e100...7bf Det må man finne ut selv. Skape sin egen kombinasjon av spisskompetanse i flere felt og ta ansvar for å se mulighetene til å bruke det. Foreløpig er det få utdanninger som integrerer to eller flere i utgangspunktet adskilte fagfelt. En liten kommentar angående påstanden om at regnskapsførere blir overflødig om 10-20 år: Det er sannsynlig at regnskapsoppgaver og kontorassistenter på lavere nivå blir automatisert bort. Men økonomer, regnskapførere og revisorer på høyere nivå, dvs fra bachelor og oppover vil det sannsynligvis bli minst like stort behov for. Maskiner er ikke så intelligente enda at de kan ta over oppgaver som krever kritisk tenkning, kreativ analyse, mellommennesklige relasjoner og etiske og moralske perspektiver. Maskiner kan kun ta over de oppgavene som ikke krever bevissthet eller fleksibilitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå