Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er litt flaut for meg å skrive, men jeg er motivert og ønsker å ta tak!  Håper jeg får mest tips her, og ikke så mye lynsjing og hets. 

Jeg har en del gjeld.. Har helt greit inntekt, og ingen store problemer nå med å betale. Men jeg mangler oversikt og klarer ikke prioritere. Føler det hadde vært lurt å tatt ett og ett eller lignende da jeg har gjeld ulike steder. 

Ca 150.000 i billån

ca 180.000 i "huslån" (ble rævkjørt ut av forrige forhold og sitter med gjeld, samt jeg hadde NULL eiendeler så måtte skaffe absolutt alt.. Som også er noe av grunnen til at jeg er litt på skakke nå- ja jeg har lært!!). 

Forbrukslån: ca 70.000 

Kredittkort 1: 15.000

kredittkort 2: 30.000

kredittkort 3: ca 15.000 

(og et privatlån på 60.000 som ikke har noe nedbetalingsplan/avtalen er at det skal betales når jeg får fast jobb og inntekt).

har vært midlertidig ansatt i snart 5 år, og gått perioder uten jobb  som er drepen for økonomien. Har vært student så nav er nei-nei selv om man har inntekt  å vise til.. Sist arbeidsledige periode var i januar.. Er i jobb igjen nå- og ser endelig et lys for fast ansettelse!! Nå er også nav aktuelt dersom jeg blir arbeidsledig da jeg straks er ferdig med studiene (til sommeren). 😊

faste utgifter på ca 16.000 PR mnd (inkl faste avdrag på billån og huslån). Inntekt ligger på rundt 19-25.000 utbetalt. Blir mer stabilt når/om jeg får fast jobb.. 

Jeg har en guilty pleasure som er hest.. Hatt den i mange mange år og skal klare dette uten å selge 😉 Hest er også inkludert i de faste utgiftene forresten- selv om det alltid dukker opp noe ekstra hver mnd som ikke er med der.

og jeg snuser.. Har egentlig ikke råd til det, men prøver å trappe kraftig ned og håper å klare det nå... Trenger bare enda litt mer motivasjon på det punktet :-o 

har sikkert glemt noe nå- men håper på noen tips om hvor jeg skal starte. Hva trenger jeg å få oversikt over? Finnes det noen apper eller lignende som er motiverende? 

Tips for å leve så billig som mulig osv tas også i mot med stor takk :-) jeg jobber ekstra det jeg kan i tillegg, og skattepenger skal gå med til nedbetaling av gjeld! Får igjen 18.000 på skatten 😊😊

takknemlig for alle hyggelige svar 😊

Anonymkode: a2ebc...50e

Gjest O.G.
Skrevet

Du får ikke låne penger i banken til å betale ned kredittkortene og forbruksgjelden og private gjeld? 

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med rådgiver i banken. Kanskje du kan få samlet alt i et lån. Da får du vekk alle smålånene og du får bedre oversikt inkl. lavere rente.

Er økonomien rævkjørt, slutt å snuse, selg hesten og ta deg sammen.

Anonymkode: a95fe...e92

• Liker 2
Skrevet

Hva er et "huslån"? 

AnonymBruker
Skrevet

"Huslån" fordi det er huslånrente på det men ingen bolig ;) ble økonomisk rævkjørt veldig i forrige forhold og endte veldig i minus- men var "heldig"  nok til å få noe sikkerhet i hans bolig selv om vi ikke er sammen lenger. Men det betyr ikke at økonomien er helt rævkjørt nå. Kostet mye å komme seg ovenpå- men det siste halvåret har jeg gått i pluss uten problem :-) 

Ingen muligheter for å samle det tror jeg dessverre (enda).  har Prøvd , men har ikke fast jobb og da kvier de seg. Har heller ikke noe sted å få sikkerhet. Skader selvfølgelig ikke å spør igjen- men føler det ikke går så bra siden jeg er midlertidig ansatt :-/ håper å få fast jobb veldig snart- og da er det en av de første tingene som skal sjekkes!!

var i banken i dag, og tenkte å spør litt om det. Men hun jeg kom til var så sur og grinete- jeg klarer ikke snakke med en som jeg føler har en sånn feil holdning til meg før Hun i det hele tatt kjenner meg :-/ 

Selge hesten ; skjer ikke. Da fortsetter jeg heller som nå og blir gjeldfri om en liten evighet. Har ingen betalingsanmerkninger og betaler alt til tiden hver Mnd. 

Slutte å snuse: GJERNE! Tips om hvordan få det til? 🙄 Prøvd så mange ganger, men blir alltid så desperat til slutt at jeg går gjennom ild og vann for å få tak i 😔 Og da hjelper det ikke å tenke at jeg sparer 100 kroner om jeg lar være :-(

Skrevet (endret)

Denne løsningen suger, men den virker:

Får du feriepenger utbetalt i år?

- hvis du gjør det så tar du overskuddet mellom normal lønn og feriepengene og betaler ned på ett av kredittkortlånene dine.

Du har totalt 190 tusen kroner i gjeld, hvorav 130 tusen er forbrukslån og kredittkort med solid rente.

Endret av Mis(s)Understood
AnonymBruker
Skrevet

Du må sette opp en oversikt over alle kreditorer og hva du skylder dem. Så setter du opp en plan der hver enkelt får % som tilsvarer andel av totalen og tilbyr et beløp hver måned. Det bør være så stort at det monner, men samtidig være realistisk. Så sender du dette til alle kredtorene dine sammen med dokumentasjon på boutgifter (husleiekontrakt) og inntekt (siste tre mnd lønnslipp). Namsmannen bruker 8 048,- som sats for livsopphold for enslige. Hesten bør dekkes av dette, i hvert fall nesten, ellers vil nok ikke kreditorene gå med på en slik plan. 

På jurk.no finner du informativ brosjyre.

Anonymkode: 6e102...90d

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tips for å leve så billig som mulig osv tas også i mot med stor takk :-) jeg jobber ekstra det jeg kan i tillegg, og skattepenger skal gå med til nedbetaling av gjeld! Får igjen 18.000 på skatten 😊😊

takknemlig for alle hyggelige svar 😊

Hei!

Når jeg leste over posten tenkte jeg følgende:

1. Billånet ditt tilsier at du har en relativt "dyr" bil. Er det mulighet for deg å bytte noe ned? Typisk selge nåværende bil for 200 000(?) og kjøpe en til mer moderat pris? Alt mellomlegget du frigjør her kan jo gå til å betale ned gjeld. Poenget er jo også at penger investert i bil bare er penger kastet bort uansett.. Verdien på en bil synker jo i takt med at billånet blir nedbetalt.

2. Hestehobbyen din: Kan du få noen inntekter her også? - Jeg har ikke drevet med hestesport, men når du nå har behov for ekstrainntekt: har du mulighet til å ha ridetimer eller lignende? Rent faktisk kan jo dette også være fint i støttekontaktrolle eller lignende for noen som er like glad i dyr som deg (støttekontakt i eksempelvis Bergen kommune er over 170 kr timen...).

3. Snus er dyrt, men samtidig nødvendigvis ikke dyrere enn alternativene. Typisk: Når jeg sluttet å snuse en gang i tiden - endte jeg med å "trøstespise" / shoppe for mer enn snusen kostet meg i uken.. Hva med å ha som første mål å kutte ned til eksempelvis 2 bokser i uken?

4. Bruk en side som lendo eller lignende til å samle de lånene hvor dette er hensiktsmessig. Forbrukslån fra de fleste aktører har gjerne 10% lavere rente enn kredittkort. 100 000,- i kredittkortgjeld har altså fort 15-22 000,- i årlig rente, mens et forbrukslån gjerne har 8000-9000,-. Differansen her kan du heller bruke til å betale ned gjelden.

5. Frigjør penger som er låst i ting du aldri bruker / bare "råtner bort". Typisk: De fleste av oss, meg inkludert, har masse "drit" liggende som vi aldri anvender. Her tenker jeg alt fra klær til eventuelt gamle datamaskiner og lignende. Nå om dagen er det gratis å legge ting ut på finn.no. Får du inn eksempelvis 10 000,- på dette er det fort tilsvarende 15 - 20 000 i gjeld m/tilhørende renter betalt over 5-10 år..

Skrevet

Du har ikke råd til både hest og snus! Hver gang du kjøper snus gjør du det vanskeligere å beholde hesten! (Sånn, det var motivasjonen. Ellers vet jeg noen putter rå ingefærrot under leppa i en overgangsfase. Sånne små flak.)

Se på utgiftene rundt hest. Hva betaler du pr måned? Har du mulighet til å stalle den opp billigere? Jobbe mot stallplass? Hvilket nivå er du på med hesten? Er det mest for kos, eller høyt konkuransenivå?

Ellers må du gå inn i de 16.000 som du sier er fast hver måned, og se hva som kan gjøres!

Siden økonomien din er meget ustabil, og hester har det med å trenge dyrlege innimellom, så må du ha en bufferkonto. 
Hvor stor den trenger å være må vurderes ut fra dine behov, men mindre enn 20.000 er garantert for lite! 

Bufferen er katastrofe-penger som ikke skal røres. 

Deretter googler du deg opp på snøball-prinsippet, og begynner å betale på lånene alt du greier. Betal minsteavdrag på alt, og legg så alt ekstra inn på enten kredittkort 1 eller 3, til det er betalt ned. Da forsetter du med neste kredittkort, og betaler alt du greier på det, dvs hele beløpet du brukte på det som er nedbetalt, pluss den faste månedsbeløpet du betalte fra før av. Og sånn fortsetter du. 

Du vet det himla godt selv at du ikke har råd til den hesten, så du må se på alternative løsninger her. Kunne du fått forrytter som betalte litt et par ganger i uka? Leie den ut til fjellturer over sommeren? Hvordan får du hesten til å koste mindre penger? 

Kredittkort bør normalt klippes, men i ditt tilfelle er det muligens bedre å begrave de dypt i sokkeskuffen, for den hesten kan fort stelle til noe som krever penger raskt. 

Hester er egentlig en økonomisk katastrofe, sjokolade er guilty pleasure! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Grandidosa83 skrev:

Hei!

Når jeg leste over posten tenkte jeg følgende:

1. Billånet ditt tilsier at du har en relativt "dyr" bil. Er det mulighet for deg å bytte noe ned? Typisk selge nåværende bil for 200 000(?) og kjøpe en til mer moderat pris? Alt mellomlegget du frigjør her kan jo gå til å betale ned gjeld. Poenget er jo også at penger investert i bil bare er penger kastet bort uansett.. Verdien på en bil synker jo i takt med at billånet blir nedbetalt.

2. Hestehobbyen din: Kan du få noen inntekter her også? - Jeg har ikke drevet med hestesport, men når du nå har behov for ekstrainntekt: har du mulighet til å ha ridetimer eller lignende? Rent faktisk kan jo dette også være fint i støttekontaktrolle eller lignende for noen som er like glad i dyr som deg (støttekontakt i eksempelvis Bergen kommune er over 170 kr timen...).

3. Snus er dyrt, men samtidig nødvendigvis ikke dyrere enn alternativene. Typisk: Når jeg sluttet å snuse en gang i tiden - endte jeg med å "trøstespise" / shoppe for mer enn snusen kostet meg i uken.. Hva med å ha som første mål å kutte ned til eksempelvis 2 bokser i uken?

4. Bruk en side som lendo eller lignende til å samle de lånene hvor dette er hensiktsmessig. Forbrukslån fra de fleste aktører har gjerne 10% lavere rente enn kredittkort. 100 000,- i kredittkortgjeld har altså fort 15-22 000,- i årlig rente, mens et forbrukslån gjerne har 8000-9000,-. Differansen her kan du heller bruke til å betale ned gjelden.

5. Frigjør penger som er låst i ting du aldri bruker / bare "råtner bort". Typisk: De fleste av oss, meg inkludert, har masse "drit" liggende som vi aldri anvender. Her tenker jeg alt fra klær til eventuelt gamle datamaskiner og lignende. Nå om dagen er det gratis å legge ting ut på finn.no. Får du inn eksempelvis 10 000,- på dette er det fort tilsvarende 15 - 20 000 i gjeld m/tilhørende renter betalt over 5-10 år..

Tusen takk for et flott svar!! 

Ang billånet skulle jeg gjerne byttet ut bilen i en billigere- men når min gamle bil kreperte i fjor og jeg trengte ny (og fikk finansiering) endte jeg opp med en bil som er billigere å både kjøre og forsikre enn mange andre biler. I tillegg er jeg avhengig av en bil med litt størrelse pga jobb (selv om jobben er ustabil så er det jo den jobben jeg har da..). Og det pittelille mellomlegget jeg har/hadde (som jeg fikk i innbytte for mitt gamle skrapverk) tror jeg ikke jeg kommer langt med! Fordelen er at jeg har en trygg, driftssikker bil som er billig i drift. 

Det jeg føler er problemet er all den andre forbruksgjelden jeg har pådratt meg- blir jeg kvitt den er ikke billånet det største å betale når jeg (forhåpentligvis) får en fast og stabil inntekt :) 

skal tenke på ting jeg skal selge, har allerede solgt noe (men var så uheldig å måtte bruke de pengene på tannlegetime...), og har ryddet i utstyr til hesten osv for p få solgt  :) 

Heldigvis er jeg ikke kravstor på ting, jeg shopper så å si aldri og lager mye mat hjemme om jeg ikke spiser hos mamma gratis ;) 

snus tipset var godt!!! Skal helt klart prøve det!! Kjøpte to bokser nå- og de skal holde hvertfall til fredag ! Og som "belønning" skal jeg Ta ut 2-300 kroner å legge på sparegrisen min til andre ting (mye i hesteverdnen betales kontant så får bruk for de da) :) 

hesten min er nok ingen hest som kan benyttes som terapi-hest, og jeg leter etter halvforrytter (både for å få tid til å jobbe mer som jeg har muligheten til, og for å få inn noen ekstra kroner)- men det er ikke flust av mennesker som klarer å håndtere den lille krutttønna vil betale litt for de... 

Igjen, takk til deg og alle dere andre for gode tips :-) jeg skal jobbe noen timer til nå, og i kveld skal jeg sjekke ut snøball-konseptet en nevnte her. Hørt om det før, hørtes motiverende ut 😊

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, O.G. skrev:

Tror hesten må bort.

Og det er sikkert ikke helt feil tenkt.. Tenker det jeg også, men det er rett og slett ikke mulig for meg (utdyper ikke det her nå, men har hatt mange runder med både meg selv og med venninner for å finne ut av det). Og pr. nå går det jo rundt- jeg klarer bare ikke prioritere hvem gjeld som skal vekk først osv.. Forbruksgjelden er ikke fra i går, jeg føler den er en etterdønning fra perioden jeg ble singel igjen og ble sittende i minus uten så mye som en gaffel eller asjett. Har fått stablet alt på plass, og har fantastiske venner som har gjort det billigere enn det kunne blitt. Men det koster å etablere seg på nytt! Har ikke brukt penger på dyre fancy møbler, og veldig mye har jeg fått gratis :) 

Men har fått mange gode tips som jeg skal sette meg ned å se på senere i kveld :) er veldig positiv til å nå målet mitt nå :) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...