AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #1 Skrevet 2. mai 2016 Jeg pratet litt med en eldre mann som var vakt for klassen min under tentamen i dag. Jeg var sist ferdig, så dermed kunne vi prate litt mens vi pakka sammen. Klassen min har i hele år hatt et problem med bråkete elever som sitter i gangen og skravler høyt eller driver med noe annet høylytt mens de har pause, og vi har time. Klasserommet vårt er skilt fra gangen med to slags "skillevegger", slik at det er litt åpning i de på siden, så vi hører da bråket deres veldig godt, noe som er veldig slitsomt, spesielt under tentamen. Problemet er at når vi først sier ifra så blir det ikke alltid respektert, så etterhvert er det minst like mye støy igjen. Dette var da tilfellet i dag. Jeg og mannen kom inn på det temaet. Da klarte han å kommentere at det satt to "østeuropeere" der, det var han altså sikker på at de var. Han likte ikke hvordan de fant seg tilrette der ute i gangen (men jeg var litt usikker på om han snakket om i landet generelt). Han hadde tydelig mye imot disse to guttene som da så utenlandske ut. Jeg sa at jeg var usikker på om det har noe å si, for alle er jo forskjellige. Men da sa han at han hadde erfart at norske ungdommer hadde mer respekt for de eldre. Det var altså helt klart at han mente at bråket skyldtes innvandrere. Jeg går jo på skolen og er der hver dag, og jeg vet at de klassene som bråker ser ut til å ha ulik etnisitet. Men de norske bråker også, og da jeg gikk ut så satt de to såkalte "østeuropeerne" (vi kunne jo ikke vite sikkert hvor de var fra) helt stille og prata litt bare. Jeg har en helt annen holdning til innvandringen enn han tydeligvis har, men jeg uttrykket det ikke noe særlig. Jeg ble bare nysgjerrig på hvorfor han er så bitter på et helt folkeslag. Jeg lurer på hvordan rasistiske mennesker tenker, og da mener jeg altså de som absolutt skal skylde på de med utenlandsk utseende uansett hva det gjelder. For det er jo selvfølgelig slik at både østeuropeere, vesteuropeere, asiatere, afrikanere og alle andre "folkegrupper" har "umulige ungdommer". Det har jo ikke noe med etnisitet å gjøre. Så, er det noen som kanskje kjenner seg igjen i mannens holdninger, og som kan fortelle meg litt om hvordan de tenker rundt innvandrere? Hva som gjør det så bittert at de er her? Eller noen som kjenner noen med slike holdninger, som kanskje har en teori? Jeg syns bare det er sprøtt at noen på død og liv nå skylde på innvandrere. Vi kunne jo ikke engang vite om de to guttene var utenlandske, fordi for alt vi visste så kunne jo de vært født og oppvokst i Norge. Anonymkode: 14303...047
Tabris Skrevet 2. mai 2016 #2 Skrevet 2. mai 2016 Det heter confirmation bias. Vi tar til oss og lagrer informasjon som støtter vårt syn, og glemmer og ignorerer det som ikke gjør det. https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #3 Skrevet 2. mai 2016 Jeg skjønte ikke alt du skrev, så mulig jeg er dum, men for å svare på overskriften i allefall. Jeg aner ikke hvordan en rasist tenker. Jeg har truffet en, g han er skikkelig drøy. På en merkelig måte er han litt fasinerende for der brauter han ut i hytt og gevær med ord som ingen kan forsvare når det gjelder andre menneskers hudfarge. Jeg har også lurt på om det er lov å ytre seg så aggressivt i mot andre "raser" som han kaller det. Raser faktisk. Forståelsen for at vi alle er mennesker er i allefall ikke til stedet, hva enn som mener med det. Når det er sagt så har jeg aldri opplevd noen som har vært så bitter og hatsk i mot innvandrere slik han jeg beskriver og jeg fatter ikke hvordan en som han tenker rett og slett. Han jeg refererer til er helt kriminell når det gjelder det der og bruker "hudfarge" for alt det er verdt. Anonymkode: de914...fb0
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #4 Skrevet 2. mai 2016 Jeg gikk på skole med nesten bare norske da jeg var barn, men det var noen få ikke-vestlige der. De var veldig flinke til å lage bråk, respekterte ikke lærerne og andre elever. Men det var også norske som kunne være slemme. Det har kommet noen innvandrere i barnehagen der lillebroren min går nå, og jeg har fått med meg at de lager mye bråk. Så ja..jeg er av de såkalte skeptiske. Jeg vil ikke kalle meg en rasist. Jeg vet at det ikke er særlig pent å synes at en person ikke skal ha livets pga hans hudfarge. Min erfaring generelt er at innvandrerne har lett for å lage en del bråk og at det behageligere å være blandt norske, men...de høfligste mennene jeg har truffet er også innvandrere. Så dette er mye stereotypi og. Anonymkode: d5ee4...ee6 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 #6 Skrevet 2. mai 2016 Tydlig at du ikke vet hva en rasist er. Han sa jo ikke at han hater folkene. Bare at de bringer med seg mye dritt. Det er jo sant. Anonymkode: a4c9a...a30 2
michaeline__07 Skrevet 3. mai 2016 #7 Skrevet 3. mai 2016 Den 2.5.2016 at 20.47, lovedrug skrev: Tror ikke de tenker så mye. Dèt tror jeg du har rett i. 1
OPIgirl Skrevet 5. mai 2016 #8 Skrevet 5. mai 2016 Den 3. mai 2016 at 0.57, michaeline__07 skrev: Dèt tror jeg du har rett i. Å stikke hodet i sanden som en struts hjelper ikke akkurat på å se det som skjer rett for øynene deres. Tror rasister tenker mer enn de som ikke er det. Hva med omvendt rasisme? Det er vel ikke så ille det? Når de kommer hit og voldtar og driven annen faenskap. Eller er antirasister blinde for det også?
michaeline__07 Skrevet 5. mai 2016 #9 Skrevet 5. mai 2016 2 timer siden, OPIgirl skrev: Å stikke hodet i sanden som en struts hjelper ikke akkurat på å se det som skjer rett for øynene deres. Tror rasister tenker mer enn de som ikke er det. Hva med omvendt rasisme? Det er vel ikke så ille det? Når de kommer hit og voldtar og driven annen faenskap. Eller er antirasister blinde for det også? Hæ? Altså, det er sjeldent at rasisme forekommer. Jeg er fortsatt enige i at de som faktisk er rasister kan umulig tenke klart. Heldigvis så er det få av dem. Omvendt rasisme. Da heter det ikke rasisme, men jeg forstår poenget ditt. Nei, altså - ingen mener da vel at voldtekt er greit, men hva har det med hudfarge å gjøre? Måten du formulerer deg på høres litt rasistisk ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå