Gå til innhold

Kooikerhund-erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på om noen har erfaringer med denne hunderasen og om noen kan si meg om jeg passer til å ha en hund av denne rasen. 

Det som gjorde meg usikker var at jeg leste at man bør ha en del erfaring med hund før man kjøper en kooikerhund. Jeg har vokst opp med mange hunder og har god erfaring med å trene hunder. Har vært med på å trene en hund som ble norgesmester i en type konkurranse som handler mye om lydighet o.l. Jeg vil ikke si hvilken konkurranse da jeg ikke vil bli gjenkjent. Jeg har også trent egen hund i denne konkurransegrenen. Men "problemet" er at jeg ikke har hatt en egen hund alene. Jeg tenker dog uansett å lese en del bøker før jeg får hund og være med på kurs etter jeg har fått hund. 

For meg er det viktig at hunden kan omgås barn og andre hunder, at hunden kan være med på fjellturer, lettstelt pels, lettlært og lydig. Jeg har egentlig ikke så mange andre krav fordi jeg aller helst vil ha en familiehund og en turkamerat. Det hadde også selvsagt vært veldig fint om min samboer som jakter på småvilt kunne hatt med hunden, og jeg har lest at den kan brukes til å fuglejakt, men det er egentlig ikke så viktig. 

Så er det noen med erfaring med hvordan denne hunderasen fungerer med barn og som turkamerat? 

Anonymkode: 40550...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke kooiker selv, men vet om flere som har og har sett dem ofte på treninger. Min erfaring er at de er utrolig livlige, lettlærte (noe vel alle hunder er, mer eller mindre), jobbevillige og glade - men de kan være utrygge og nervøse. Så vær nøye på å sjekk dette hos oppdretter. Hvordan er mor til valpene? Er hun trygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Tabris skrev:

Jeg har ikke kooiker selv, men vet om flere som har og har sett dem ofte på treninger. Min erfaring er at de er utrolig livlige, lettlærte (noe vel alle hunder er, mer eller mindre), jobbevillige og glade - men de kan være utrygge og nervøse. Så vær nøye på å sjekk dette hos oppdretter. Hvordan er mor til valpene? Er hun trygg?

Tusen takk! Da vet jeg det. Det skal jeg absolutt sjekke hos oppdretter. :) Ja, det er viktig at en hund jeg skal ha ikke er utrygg og nervøs. Jeg har lest at mange av denne rasen kan være litt reserverte og at det derfor er veldig viktig med miljøtrening. 

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Tabris skrev:

"Reservert" er ofte et pent ord for utrygg. ;)

Ja, jeg vet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bare erfaring med en kooiker - fantastisk hund, fungerer også fint med små barn. MEN de trenger mye aktivisering (hjernetrim) for å trives. 

Anonymkode: 8ea6a...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min Kooiker er åtte år. Send meg gjerne en pm og jeg forteller deg det du trenger å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Jeg kjenner noen som har en kooikerhund, og den er veldig beskyttende overfor eieren, og går så langt som å glefse etter ukjente folk som kommer i nærheten. Tror ikke eieren har mye erfaring med hund fra tidligere. 

Anonymkode: 58d6b...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vokst opp med Kooiker, men måtte desverre ta farvell med henne for et halvt år siden da hun ble syk, nesten 15 år gammel. Kjenner også andre med Kooikere. 

Kooikere har som regel veldig mye personlighet og er ofte litt snodige. De er som regel veldig knyttet til eierene sine og noen er ikke spesielt begeistret for fremmede og da gjerne spesielt fremmede hunder. Familien min hadde kooiker som første og eneste hund og hun ble en veldig snill og lydig hund, uten av vi egentlig gjorde alt for mye for at hun skulle bli slik. Tok aldri ting som hun ikke hadde fått lov til å ta, og tok heller aldri ting fra bordet, selv om det var hennes leke og hun kunne fint fått tak i den (selv om hun riktignok begynte å gjøre flere slikt ting mot slutten når det kunne virke som hun begynte å bli litt småsenil). Vår kooiker hadde noen år hvor hun var litt sær på andre hunder, men jeg tror tisper ofte har lett for å bli det når de begynner å bli litt sånn halvgamle, jeg husker ikke nøyaktig når og hvor lenge, men det var kanskje i sånn 8-11 års alderen. Da var hun ganske aggresiv mot andre hunder. Hun overså dem stort sett, men om de ikke overså henne tilbake så kunne hun fint finne på å glefse etter dem (dog jeg tror det hørtes verre ut enn det faktisk var). Hun var heller ikke særlig begeisret for barn. Tror rett og slett de ble for voldsomme og uberegnelige for henne. Minstemann i familien vår var jo 10 år når vi fikk henne, så hun var jo egenltig ikke spesielt vant med barn, spesielt ikke små barn. Men det kommer nok veldig an på hva hunden er vant med eller ikke. De blir nok langt mer nervøse rundt barn om det ikke omgåes dem særlig ofte til vanlig. Til turgåing er kooikeren helt topp. De holder ut på det som er av langturer så lenge de er trent, og pelsen er veldig lettstelt.

Så jeg vil virkelig anbefale kooikeren, de er så nydelige hunder og ekstremt kloke og intelligente. Savner vår helt enormt mye, og tror nok jeg kanskje kommer til å skaffe med en egen etterhvert som jeg får etablert meg.

Anonymkode: 80257...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...