Gå til innhold

Periodisk faste - hva er din erfaring?

Anbefalte innlegg

Gjest Linn35
Skrevet

Hei,

jeg knoter litt med å få til vektnedgang av forskjellige grunner, så nå, etter å ha undersøkt forskjellige alternativer, ser jeg at periodisk faste kan være noe jeg klarer.

Jeg tenker gå ut fra 16:8 modellen, faste 16 timer, spise i løpet av 8. Tenker da å spise 2-3 måltider mellom kl 12- 20 på dagen, da dette passer inn ifht jobb og familieliv. Klarer meg fint uten frokost og må heller ikke ha kvelds.

Jeg lurer på andres erfaring med dette? Har du gått ned i vekt? Bør jeg telle kalorier i "spisevinduet" mitt?

Jeg forstår jo at jeg snur at litt på hodet. Vanligvis lever jeg jo 8:16. Faster 8 timer, grunnet søvn, deretter opp til frokost - lunsj-middag og kvelds sent på kvelden. Så en eller annen form for utslag bør det vel gi å begrense timer for matinntak?

Ønsker innspill! Takk.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ikke går ned i vekt slik som nå, når du kan gjerne gå uten frokost og kvelds, så tenker jeg du må holde et øye med kaloriene. Det betyr at du allerede spiser alt du trenger utenom frokost og kvelds.

Jeg drev med periodisk fasting og har egentlig fortsatt den vanen med at jeg spiser større, men sjeldnere måltid. Jeg gjorde det ikke for å gå ned i vekt, telte ikke kalorier og holdt stabil vekt. Man spiser mer, så man går ikke automatisk ned i vekt

Anonymkode: a53cb...c8a

AnonymBruker
Skrevet

Det har mer å si hvor mye/hva du spiser enn når du spiser. Så hvis dette gjør at du spiser mer innenfor "spisevinduet" ditt, vil det ikke ha noe effekt. Altså hvis du blir så sulten at du spiser 3000 kcal i "spisevinduet"  har det ingen effekt, selv om du ikke spiser på 16 timer. 

Anonymkode: 9a2c5...7c3

Gjest Linn35
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du ikke går ned i vekt slik som nå, når du kan gjerne gå uten frokost og kvelds, så tenker jeg du må holde et øye med kaloriene. Det betyr at du allerede spiser alt du trenger utenom frokost og kvelds.

Jeg drev med periodisk fasting og har egentlig fortsatt den vanen med at jeg spiser større, men sjeldnere måltid. Jeg gjorde det ikke for å gå ned i vekt, telte ikke kalorier og holdt stabil vekt. Man spiser mer, så man går ikke automatisk ned i vekt

Å sånn ja! men jeg spiser pr i dag fire måltider, også frokost og kvelds. Det jeg mente i innlegget over her, var at jeg nok fint kan KLARE å gå uten frokost og kvelds :) tenker at det ikke blir så veldig utfordrende for meg.

Og jeg tror ikke jeg klarer spise så mye mer enn jeg gjør nå, egentlig. Så jeg vil naturlig nok kutte kalorier ved å droppe to måltider....regner jeg med? :)

Gjest Linn35
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har mer å si hvor mye/hva du spiser enn når du spiser. Så hvis dette gjør at du spiser mer innenfor "spisevinduet" ditt, vil det ikke ha noe effekt. Altså hvis du blir så sulten at du spiser 3000 kcal i "spisevinduet"  har det ingen effekt, selv om du ikke spiser på 16 timer. 

Anonymkode: 9a2c5...7c3

Ja den ser jeg :) Jeg kommer ikke til å spise mer enn det jeg gjør til vanlig (håper jeg). Dvs dersom jeg pr i dag spiser rundt 5-600 kalorier til middag i dag, ser jeg ingen grunn til at jeg skal øke dette...? blir man så mye mer sulten?

Jeg spiser sunt pr i dag men må finne en måte å gå ned i vekt på :) og jada, jeg spiser nok helt sikkert litt for mye ifht hva jeg forbrenner :(

AnonymBruker
Skrevet

Du kan holde øyne med kaloriene i begynnelsen. kanskje se over hva du spiser nå og hva du kanskje kan kutte.

Man kan lure seg selv litt på periodisk faste. Kanskje tenker man at "oi, nå der det 16 timer til jeg skal spise igjen, så da må jeg ta en middagstallerken til slik at jeg klarer meg". Eller "jeg klarer ikke spise så mange kalorier på 8 timer uansett, så om jeg orker en middagstallerken til så er jeg sikkert fortsatt i kaloriunderskudd".

Gjest Linn35
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du kan holde øyne med kaloriene i begynnelsen. kanskje se over hva du spiser nå og hva du kanskje kan kutte.

Man kan lure seg selv litt på periodisk faste. Kanskje tenker man at "oi, nå der det 16 timer til jeg skal spise igjen, så da må jeg ta en middagstallerken til slik at jeg klarer meg". Eller "jeg klarer ikke spise så mange kalorier på 8 timer uansett, så om jeg orker en middagstallerken til så er jeg sikkert fortsatt i kaloriunderskudd".

Jepp det skal jeg gjøre. Vil loggføre alt jeg spiser. Det gjør jeg nå også, og ligger på rundt 1700 kalorier daglig noe jeg tror er for mye nå som jeg er (for) mye i ro (sykemeldt). Takk for tips :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort dette i noen år, i ulik grad. 

Det du bør være klar over, er at det ikke er gjort mye forskning på dette på mennesker, og mesteparten av det som er gjort er gjort på menn. 

Om du er kvinne, bør du være oppmerksom på at mange kvinner får hormonproblemer av å faste daglig i lengre perioder. 

Jeg fastet som regel ca 14 -16 timer hver dag. Jeg mistet menstruasjonen etter et års tid, humøret gikk helt til helvete (tenk pms * 1000 hver eneste dag), sexlysten gikk helt i kjelleren, jeg var konstant trøtt, og frøs noe så inn i helvete. Sult var ikke noe problem. Hormonene derimot.. Etter å ha lest en god del, vært på en del forumer, fant jeg ut at dette slettes ikke var uvanlig for kvinner, og at jeg var langt ifra alene. 

Det var også mange kvinner som påsto å ha drevet med daglig fasting i åresvis, uten noen slike problemer. Så du kan være blant de "heldige", og ikke få noen negative virkninger. Men om du prøver det, vær obs på at du kan oppleve slike plager. 

For meg fungerte det glimrende som en måte å kutte kalorier på. Jeg spiste ikke mer til de andre måltidene, bare kuttet frokosten. 

Nå har jeg begynt å spise en frukt litt tidligere på dagen, så det blir ca 11-12 timers faste på meg. Mer enn det liker ikke kroppen min, ikke daglig ihvertfall. 

Anonymkode: 35229...a4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...