Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Spoiler

Vi skal fikse opp uteplassen vår med litt planter og slikt, men jeg er så usikker på hva vi kan ha av planter og blomster. Vil jo gjerne at de ihvertfall skal overleve våren og sommeren (og der hadde vært supert om de overlevde til neste sommer også). Lurer på om noen med grønne fingre kan gi meg noen tips. 

Vi har direkte sollys fra morgen til kveld, og hagen ligger ytterst på en topp, så når det blåser, så blåser det skikkelig! Uteplassen går i en L, der ca halvparten er tre-terrasse og halvparten er (blir snart) gressplen. I kanten på gressplenen er stikker det bittelitt fjell opp. På utsiden av uteplassen er det skråning med noen furutrær og ellers utsikt. Vi leier huset, så derfor ønsker jeg ikke å plante i bakken, men brukte potter i diverse størrelser og former. 

Vi bor på Østlandet, nær vannet.

Jeg har en liten sønn og en hund, så derfor ønsker jeg ikke å ha de giftigste plantene. Kan tenke meg å dyrke noe (i potter), men mest for moro skyld og for å lære sønnen min litt. Kunne tenkt meg et "potte-tre", men vet ikke om disse vil trives. Ellers har vi et stygt metallgjerde som jeg gjerne vil gjemme litt bak en klatreplante eller lignende. Stell av planter og vanning er ikke noe problem. 

Noen som har tips til hva slags planter og blomster som kan trives godt hos meg? Hadde en del spanske margeritter i fjor, men de ble stekt av solen innen sommeren var over. Kanskje jeg stelte dem feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemor trives godt i potter, er lette å få til, og side de er spiselige trenger du ikke være redd om barn eller hund smaker på dem.

Skrevet

Jordbærplanter er moro for barn og trives fint i potter. Mange bærbusker trives også i potte, f.eks. hageblåbær, bringebær etc. Ulike urter er også kjekt. Selv er jeg glad i roser, men de kan være krevende for mange.

Jeg anbefaler å velge store potter med hull i bunnen (og ev fat under), drenere godt og bruke god jord. Ikke glem gjødsel, det er viktig for planter i potter som har begrenset med ressurser i jorden. 

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, onyx skrev:

Jordbærplanter er moro for barn og trives fint i potter. Mange bærbusker trives også i potte, f.eks. hageblåbær, bringebær etc. Ulike urter er også kjekt. Selv er jeg glad i roser, men de kan være krevende for mange.

Jeg anbefaler å velge store potter med hull i bunnen (og ev fat under), drenere godt og bruke god jord. Ikke glem gjødsel, det er viktig for planter i potter som har begrenset med ressurser i jorden. 

Så alle disse du nevnte her trives i direkte sollys? I såfall skal jeg prøve å få tak i alt! :)

Roser har jeg veldig lyst på, men jeg er redd for at de er mer krevende enn jeg orker, så du sier. Men kanskje det finnes en klatrerose som trives i potte? I såfall kan jeg vel klare å gi den litt ekstra kjærlighet. 

Skrevet
59 minutter siden, Sølvrosen skrev:

Stemor trives godt i potter, er lette å få til, og side de er spiselige trenger du ikke være redd om barn eller hund smaker på dem.

Jeg kjøpte faktisk inn noen stemorsblomster i går. Håper de klarer seg selv om det er veldig skiftende vær. De er jo så koselige! :)

Skrevet
1 minutt siden, Teddi skrev:

Jeg kjøpte faktisk inn noen stemorsblomster i går. Håper de klarer seg selv om det er veldig skiftende vær. De er jo så koselige! :)

De bør pottes over i stor potte slik Onyx beskrev, da tåler de mer. Mamma hadde en slik potte med stemorsblomster som kom igjen i mange år, og alt den fikk av stell var litt vann når det var veldig varmt og tørt over lengre tid. Riktignok sto denne potta på skyggesiden av huset, de som sto i balkongkasser på solsiden kom bare tilbake et år.

Skrevet (endret)

Vi kjøpte et epletre som vi har i potte på terrassen. Det er første sommeren, så jeg er veldig spent på om det overlever, men det skal visst være veldig egna :)

I tillegg er det to epleslag i ett, så det pollinerer seg selv.

Hvis du ikke vil grave i bakken, anbefaler jeg pallekasser til grønnsaker, urter og blomster. De selges hos plantasjen (og sikkert andre).

Endret av nattsvermer
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har roser i hagen, de står igjen etter forrige eier. De er flott med roser, men jeg ville nok ikke ha kjøpt det selv på grunn av tornene.

Anonymkode: a654b...7df

AnonymBruker
Skrevet

Liker dere rips? Rød Hollandsk er hardfør og burde klare å overleve i en krukke. 

Junisøtmispel Alvdal burde også klare seg i en krukke hvis man skjærer vekk en eller to av de tjukkeste greinene ved bakken hver vår. Da setter den nye rotskudd og holder seg lav. Har sorte spiselige bær. Får hvite blomster på våren, men har kortvarig blomstring. Litt kjedelig busk, men den overlever det meste. Får nok mindre bær i krukke enn når den er plantet i jorda. 

Månedsjordbær kan plantes rundt kanten på krukkene, på den siden som vender mot sola. 

Hardføre nyperoser som Frau Dagmar Hastrup burde klare seg i krukker. Disse kan klippes ned til 10-20 cm hver vår og få litt kugjødselkompost, ellers krever de ikke mer enn vanlig vanning. 

Kanskje du også kan forsøke roser som Astrid Lindgren og Sommerwind. På disse bør blomstene klippes av etterhvert som de er avblomstret. Husk at roser skal plantes dypt i god næringsrik jord. 

Anonymkode: 06c15...13e

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Liker dere rips? Rød Hollandsk er hardfør og burde klare å overleve i en krukke. 

Junisøtmispel Alvdal burde også klare seg i en krukke hvis man skjærer vekk en eller to av de tjukkeste greinene ved bakken hver vår. Da setter den nye rotskudd og holder seg lav. Har sorte spiselige bær. Får hvite blomster på våren, men har kortvarig blomstring. Litt kjedelig busk, men den overlever det meste. Får nok mindre bær i krukke enn når den er plantet i jorda. 

Månedsjordbær kan plantes rundt kanten på krukkene, på den siden som vender mot sola. 

Hardføre nyperoser som Frau Dagmar Hastrup burde klare seg i krukker. Disse kan klippes ned til 10-20 cm hver vår og få litt kugjødselkompost, ellers krever de ikke mer enn vanlig vanning. 

Kanskje du også kan forsøke roser som Astrid Lindgren og Sommerwind. På disse bør blomstene klippes av etterhvert som de er avblomstret. Husk at roser skal plantes dypt i god næringsrik jord. 

Anonymkode: 06c15...13e

Takk for mange gode forslag! Jeg har googlet dem, og begynner å glede meg til å se hva jeg får tak i. Jeg tenker å kjøpe inn slike store trepotter som holdes sammen av metallbånd. Tror det blir kjempefint! Jeg vil prøve meg på roser, og da syntes jeg Astrid Lindgren er kjempefine. Håper jeg får tak i. 

Utenom roser, tenker jeg å fokusere på bær av diverse slag, tomater og noe annet grønt, og ha en liten krok med krydderurter. Innimellom planter jeg noen typiske sommerblomster som som frisker opp litt ekstra. Vil også ha en pottetre, men vet foreløpig ikke hva slags. Noe som gir blomster, frukt eller som rett og slett bare er nydelig. 

Skrevet

Roser er ikke så vanskelig, men det er gjerne litt prøving og feiling i starten. Min erfaring er at roser liker dype potter så de kan få god rotvekst, mye jord og gjødsel og relativt mye vann. God drenering er viktig. Man bør sjekke jevnlig for sykdom og insektangrep. Klipp vekk visne blomster, det gir bedre remontering. Ellers er det å huske å pakke den godt inn om vinteren så røttene ikke fryser eller sette inn i en kjeller e.l. 

Skrevet

En potterose vil stå fint hele sommeren om du planter den i en stor krukke. 

Skrevet
1 time siden, onyx skrev:

Roser er ikke så vanskelig, men det er gjerne litt prøving og feiling i starten. Min erfaring er at roser liker dype potter så de kan få god rotvekst, mye jord og gjødsel og relativt mye vann. God drenering er viktig. Man bør sjekke jevnlig for sykdom og insektangrep. Klipp vekk visne blomster, det gir bedre remontering. Ellers er det å huske å pakke den godt inn om vinteren så røttene ikke fryser eller sette inn i en kjeller e.l. 

Hvordan pakker man roser godt nok inn om vinteren, da? Presenning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...