Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går brant jeg meg over ca 2 x 2 cm område. Idag har jeg fått blemme med væske i og jet vet ikke hvordan gå frem. Skal jeg bare la det være? Kommer det til å sprekke og renne utover når jeg minst venter det? Hvor lenge kommer den til å være der? Burde jeg gjøre noe med den?

Anonymkode: d7bad...999

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du skal la den være. Så lenge blæren er der så er såret sterilt. 

Anonymkode: 580cf...afc

Skrevet

La den være så lenge som mulig. Da får huden under tid til og gro og det gjør mindre vondt. 
Hilsen en som har brent seg myye og ofte, kokkeyrket har sine ulemper ;)

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går brant jeg meg over ca 2 x 2 cm område. Idag har jeg fått blemme med væske i og jet vet ikke hvordan gå frem. Skal jeg bare la det være? Kommer det til å sprekke og renne utover når jeg minst venter det? Hvor lenge kommer den til å være der? Burde jeg gjøre noe med den?

Du skal gjøre det du kan for å unngå å få hull på blemmen. Får du hull får du lett infeksjon. 

Sett på plaster og bandasje slik at du beskytter blemmen. Får du hull er det særdeles viktig at du setter på plaster, holder det tørt og rent. Om en liten uke vil det hele ha ordnet seg selv. 

Anonymkode: cdf66...bc9

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Første gang jeg har brent meg slik at jeg får blemmer. Prøvde å google, men var fortsatt usikker på om jeg burde gjøre noe.

Hadde nok bare hånden under vann i en 5 minutt da jeg ikke leste før idag at jeg burde gjort det lenger. Prøvde å løpe mellom google og vasken etter jeg hadde brent meg, men fant ikke noe sted som sa hvor lenge jeg burde ha den under vann. Stod bare "ha armen under vann".

Får prøve å ha en bandasje svakt rundt slik at den ikke klemmer på blemmen, kanskje.

Skrevet

Bruk et kompressplaster av den typen med lim på alle fire sider og en kompress i midten for å holde blemmen skadefri til den blir borte.
Blemme på brannsår betyr 2. grads forbrenning, noe du kanskje kunne unngått hadde du sittet de obligatoriske 20-30 minuttene med området under rennende lunkent vann. (ikke kaldere enn 20 grader for å unngå forfrysning) Jeg skriver kanskje fordi jeg selv har opplevd å få 2.grads forbrenning selv etter de obligatoriske 20-30 minuttene under lunken dusj. Det er mulig jeg minsket blemmen, men blemme ble det uansett.
Du kan bruke bacimycin eller lignende sårsalve hvis blemmen sprekker for å unngå infeksjon i brannsåret og bytt plaster morgen og kveld, oftere hvis plasteret blir vått eller veldig skittent.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...